flink_gutt Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Vet ikke om dette er aller beste stedet å legge dette spørsmålet på, men fikk nå et råd av en moderator om å legge det her. Noen som kan hjelpe meg med en julegaveidé? Ser vel i utgangspunktet for meg 300-500 kr, men kan godt bruke mindre (alle hos oss vet at omtanken er viktigere enn pengene...) og har endelig så jeg kan bruke mer også. "Jeg" er altså gutt på knapt 16 år og pakken skal være til mor og far. Egentlig har jeg nok av ideer, men det som gjør ting litt vanskelig: Like etter jul skal vi flytte utenlands i seks år pga far og mors arbeid. Vi har alt kjørt en del som skal lagres til bestefar (har småbruk) og vi holder på pakke i to store trekasser på ca 120 * 75 * 45 cm som kan være inntil 90 kg tunge hver og som skal leveres for sending andre nyttårsdag. Disse kassene får vi om ti-tolv uker og jeg vet far mener de blir "fulle nok". Vi har også begynt å stable i kjellerboden mindre ting vi ikke trenger å ha med og ikke trenger hjemme nå, og om morgen fjerde janaur blir den låst og vi skal vaske leiligheten. Dagen etter kommer folk som skal leie alt unntatt kjellerboden og overtar nøklene og fra da av er vi + tre små og tre store kofferter på reise en ukes tid før vi flytter inn der vi skal bo. Da er det ikke helt lett å finne noen fornuftig julegave. Alt spiselig er uaktuelt. Vi kan nemlig ikke ta noe slikt med oss, og mor har (som til alle juler før) så mye frukt,små kaker, nøtter, konfekt, syltetøy, spekepølser, sildesalater, røkelaks osv i skuffer og skap allerede at vi absolutt ikke trenger noe mer å spise, tror heller vi må kjøre til bestefar med en eske dagen før vi reiser...Verken mor eller far rører verken alkohol eller tobakk (det er jeg kjempeglad for!) så heller ikke det er aktuelt. (Vet veldig godt jeg ikke har lov å kjøpe slikt selv og har heller aldri verken brukt eller kjøpt, men skulle nok klart å få noen til å kjøpe i en slik situasjon om det var viktig nok.) En idé jeg har selv: Jeg har tatt et bilde jeg vet mor og far kunne tenkt seg å ha på lerret i f eks 30 x 45 cm og jeg har fått folk som har greie på slikt til å bekrefte at bildekvaliteten er helt fin til det med oppløsing på 2160 * 2880 piksler. Jeg kan få dette bildet fremkalt på lerret og satt opp på "blind ramme" et sted jeg vet om der nesten der vi skal bo og som fars "mentor" der mor og far skal arbeide har bekreftet er et veldig godt sted, det koster ca 480 kr. Har også sett bilder fra den nye leiligheten og selv om denne ikke er klar før tidligst julaften og mer sannsynlig i romjulen ser jeg at bildet passer. Der jeg tenker på kan imidlertid ikke ha bildet ferdig på lerret og "blind ramme" før første uke i januar, men det vil være ferdig til vi kommer. Problemet da er at jeg jo ikke kan legge noe under juletreet... Noen som kan hjelpe enten med å "foredle" denne ideen slik at den blir en god gave eller foreslå noe annet fornuftig i min situasjon? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Siden dere skal flytte ut av Norge såppas lenge så er det første som slår meg at du kan kjøpe en gave som gjør at dere sender en tanke eller to hit i ny og ne. Noe som kan stå fremme så dere ser det hver dag (selvfølgelig?) Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 14. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2015 belphegor, vi kommer uansett til å sende mer enn én tanke hit, og særlig siden vi også kan kjøpe inntil tre flybilletter t/r med 3500-4000 kr rabatt pr billett etter to og fire år dersom vi bestiller dem der firmaet mor og far skal arbeide i bestiller sine reiser. Slik sett ville bildet passet veldig godt, fordi det er av norsk natur + bestefars småbruk og et sted vi alle liker, men da har vi jo ingenting å legge under juletreet... Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Slik sett ville bildet passet veldig godt, fordi det er av norsk natur + bestefars småbruk og et sted vi alle liker, men da har vi jo ingenting å legge under juletreet... Det vil jeg kalle en perfekt gave egentlig basert på flyttingen og det andre du skriver. Å legge ting under juletreet er bare en symbolsk handling, gaven i seg selv er viktigst Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Som 16-åring kan du vel slippe unna med å gi dem en pakke juletrekuler, eller noe julepynt du har laget selv. Eller gode tips for "umulige" julegaver er butikken Princess (små duker, håndklær, puter, osv.). Gi dem et putetrekk til stua og mora di vil bli kjempefornøyd og faren din sånn mellomfornøyd Kjøkkenutstyrs-seksjonen til Clas Ohlson er også aktuell, mange spennende gaver der. (Eksempel: sett med måleskjeer, proffe muffinsformer, kjøkkenhåndklær) Et annet tips er å gå til bokhandelen og kjøpe ei bok om "Norges planter", "Norges trær"... eller til og med ei bok om den verdensdelen/landet dere skal flytte til. Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 14. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2015 Enig i at gaven er viktigst, Belphegor, men symbolske handlinger betyr også litt i julen, særlig når vi feirer den fordi den har mening for oss, siden vi alle tre er kristne. Kan det være en ide å f eks legge en pakke med liten pocketbok under juletreet (både mor og far liker å lese og flyturen blir jo lang), og en konvolutt med et vanlig lite foto + en hentesddel i denne? Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 14. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2015 Porcius Festus, jeg kan "slippe unna" med enda mindre også om det er målet, men jeg gir gave fordi jeg har lyst til å gi gave . Princess-butikk er det et stykke til, men vi har en annen butikk med slikt de har som vi har buss til bybusspris til rett utenfor døren. Det kan kanskej være bedre sted å finne "emballasje" til det jeg foreslo i forrige innlegg enn pocketboken jeg foreslo? Far blir nok like fornøyd som mor, for det er begges stue eller begges soveværelse om den kommer dit Kjøkkenutstyr våger jeg ikke, for mor klager på hun har fulle skuffer allerede og dessuten vet hun bedre enn meg ennå hva som er godt kjøkkenutstyr. Mor bryr seg dessuten ikke om hvordan kjøkkenutstyret ser ut så lenge det gjør 100 % hva det skal og far vil helst gjøre alle andre steder i huset enn på kjøkkenet. (Han påstår han klarer ikke mer der enn å klaske sammen kjøttdeig til kjøttkaker dersom mor har lagt frem oppskriften, men helt så dårlig er han nå ikke.) Bokhandel er alltid god ide siden alle tre liker å lese, men far klager over at vi har pakket litt i meste laget med bøker allerede... Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Høres ut som du er på god vei til å finne noe For å komme med litt ekstra (plagsom) info, er det en hedensk tradisjon å gi gaver i jula. Selv om man jo skulle tro det var en kristen tradisjon, var det hedensk tradisjon å ta eviggrønne planter inn i huset og gi hverandre gaver. På den annen side, selv om den romerske gudinne for blomster het Flora, betyr vel ikke det at vi ikke kan glede oss over blomster? Det var Gud som skapte blomstene for at vi skulle glede oss over dem. Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 14. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2015 Nettopp, nå må jeg bare sove litt på saken, så skal det nok ordne seg. Tusen takk for hjelp begge to så langt : ): Bbåde dere og andre må endelig komme med flere gode ideer jeg kommer på, for jeg kjøper ingenting før på torsdag. Har arbeid etter skoletid og litt for mye annet å gjøre inntil da, og liker dessuten bedre ikke å gå i butkkker enn å gå i dem. Man kan godt si at både jul og gaver i julen er hedensk tradisjon. Folk feiret jo mange steder lysere tider på den tiden av året også før Jesus ble født som menneske, og temmelig sannsynlig ble heller ikke Jesus født som menneske natten 24./25. desember. Akkurat som du er inne på med blomstene kan kristne glede seg over julen likevel. Det var f eks hedninger som først tok eviggrønne planter inn, men det var kristne som gav de plantene kristen symbolikk med alt fra korsfot i tre dekket av gaver via halmfingurer og lys til stjerne eller spir på toppen. Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 17. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2015 Ingen flere med gode ideer? Ordner med gave i morgen etter skole + arbeid, så har noen gode tips må jeg få den før det. Lenke til kommentar
flink_gutt Skrevet 18. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2015 Ja, da er julegave ordnet, så jeg setter saken til løst. Har sendt dem som tipset en melding om gaven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå