Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trekk av feriepenger

djgudleif

Anbefalte innlegg

Hei! For tre måneder siden sa jeg opp jobben min og ble kanskje litt sløvere med tanke på at jeg skulle slutte. Kom et kvarters tid forseint to-tre ganger og ble bedt om å ha en samtale med sjefen.

Vi hadde en samtale og han sa at han forstod at jeg var demotivert. Han fortalte at han skulle være grei med meg og sa jeg kunne slutte neste dag og få lønn for de neste tre ukene.

Dette var tidlig i oktober. Det var fristende så jeg gikk med på det.

Oppsigelsen på papiret skulle likevel være på tre måneder, den 29. nov.

Jeg fikk altså tre av stillingen tidligere men var fortsatt ansatt i Posten Norge AS fram til 29. nov.

Fikk en lønning i november på ca 15000.

Ble fortalt at feriepengene skulle utbetales på en lønningsdag i desember.

Fikk utbetalt 5400 kr.

De har trukket 27000 av feriepengene, jeg hadde omlag 33000 i oppsparte feriepenger.

Krangla med sjefen men han mente det var riktig av dem å gjøre det.

Jeg har tydeligvis brukt opp neste års ferie i oppsigelsestiden og fått trekt nesten alle pengene.

Er dette lovlig? Føler meg svindlet. Det ble aldri nevnt noe om trekk i feriepenger.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forventet ikke at jeg skulle måtte betale for å ha fri.

Jeg har spart opp feriepenger som jeg ikke har fått.

Selv om vi trekker de 15000 jeg fikk i gratis lønn fra feriepengene skal jeg ha mye mer.

Så du forventet at du skulle få betalt ferie i oppsigelsestiden...?

Forsåvidt enig med poster over, det blir vanskelig å se hva som virkelig har skjedd uten at du lister opp hvilke timer du har jobbet og hvilke du har fått betalt men ikke har jobbet.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Han forventet vel at feriepengene skulle bli utbetalt slik at de kan dekke neste års ferie, ettersom han da ikke vil få feriepenger fra sin nye arbeidsplass? Slik som systemet skal virke?

Anonymous poster hash: c4a29...ff2

det står i tråden at sjefen sa han kunne gå på dagen og få betalt i 3 uker, så står det noe om at han også har fått betalt for november men det er veldig uklart hva han har fått og ikke egentlig. Men det som er sikkert er at arbeidsgiver ikke bare betaler for at folk skal ta ferie i oppsigelsestiden sånn uten videre...

Lenke til kommentar

Jeg forventet ikke at jeg skulle måtte betale for å ha fri.

Jeg har spart opp feriepenger som jeg ikke har fått.

Selv om vi trekker de 15000 jeg fikk i gratis lønn fra feriepengene skal jeg ha mye mer.

Forsåvidt enig med poster over, det blir vanskelig å se hva som virkelig har skjedd uten at du lister opp hvilke timer du har jobbet og hvilke du har fått betalt men ikke har jobbet.

Trodde jeg ble satt på deltid/tilkalling. Trodde ikke de dagene jeg ikke jobba skulle bli ansett som ferie.

Jeg kan vel skaffe to lønnslipper i morgen som dokumentasjon.

Jeg fikk lønn i november, det var for de tre ukene i oktober.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Trodde jeg ble satt på deltid/tilkalling. Trodde ikke de dagene jeg ikke jobba skulle bli ansett som ferie.

Jeg kan vel skaffe to lønnslipper i morgen som dokumentasjon.

Hele poenget er at du har fått betalt for tid du ikke har jobbet, dette får du jo ikke gratis. Det blir betalt ferie. Hadde du dermed ikke fått betalt disse dagene, så hadde ikke feriepengene blitt påvirket. 

Men om de har trukket deg for mye er umulig for oss å si uten å ha eksakte timer, lønn osv. Lønnslipp hadde hjulpet :) 

Lenke til kommentar

Hele poenget er at du har fått betalt for tid du ikke har jobbet, dette får du jo ikke gratis. Det blir betalt ferie. Hadde du dermed ikke fått betalt disse dagene, så hadde ikke feriepengene blitt påvirket. 

Om sjefen min hadde sagt jeg kunne slutte i morgen men få betalt de neste tre ukene, med denne ordlyden, så hadde jeg regnet med om at det var snakk om lønnet permisjon. (Men jeg hadde selvsagt, i motsetning til det gressrøykeren som har laget tråden, ha krevd å få avtalen skriftlig og lest hva jeg hadde skrevet under på).

Lenke til kommentar

Om sjefen min hadde sagt jeg kunne slutte i morgen men få betalt de neste tre ukene, med denne ordlyden, så hadde jeg regnet med om at det var snakk om lønnet permisjon. (Men jeg hadde selvsagt, i motsetning til det gressrøykeren som har laget tråden, ha krevd å få avtalen skriftlig og lest hva jeg hadde skrevet under på).

Ut i fra hva TS beskriver kunne det aldri falt meg inn å tenke slik, hvorfor i alle dager skulle arbeidsgiver ha giddet dette da problemet var at TS kom for seint på jobb. Det er jo ett drømme scenario for TS, ikke arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

det står i tråden at sjefen sa han kunne gå på dagen og få betalt i 3 uker, så står det noe om at han også har fått betalt for november men det er veldig uklart hva han har fått og ikke egentlig. Men det som er sikkert er at arbeidsgiver ikke bare betaler for at folk skal ta ferie i oppsigelsestiden sånn uten videre...

Det står ingenting om at han har fått betalt for november. Det står han fikk en lønnsutbetaling i november, noe jeg regner med er restlønna fra oktober som TS skriver sjefen sa han skulle få fordi sjefen var grei (eller noe slikt). Men det står jo og i TS sitt åpningsinnlegg at han skulle gå 3 måneders oppsigelsestid, og det er definitivt ikke 3 måneder mellom starten av oktober og slutten av november. Så TS, det er deg ikkespisgress, bør definitivt lage en post med all riktig og sikker informasjon du har, i stedet for å komme med ny informasjon i diverse svar til din egen tråd. For du motsier jo deg selv allerede i åpningsinnlegget ditt?

Lenke til kommentar

Ut i fra hva TS beskriver kunne det aldri falt meg inn å tenke slik, hvorfor i alle dager skulle arbeidsgiver ha giddet dette da problemet var at TS kom for seint på jobb. Det er jo ett drømme scenario for TS, ikke arbeidsgiver.

TS beskriver det jo som et drømmescenario, og at sjefen skulle gjøre det for å være grei?

Det er uansett ikke usannsynlig at det er lettere for ledelsen å betale en uønsket medarbeider for å slutte av fri vilje i stedet for å prøve å sparke han. Selv om de har dokumentert advarsler osv kan slikt dra ut og være kostbart. Tre ukers lønn er jo såvidt litt mer enn det de må betale i sykelønn om medarbeideren sykemelder seg i oppsigelsestiden som følge av en slik prosess.

Lenke til kommentar

Hele poenget er at ut i fra det TS skriver så kan jeg ikke se at dette gagner noen andre en TS og det er jo lite sannsynlig at arbeidsgiver ønsker å betale for dette. Men det kan jo ligge masse info her som mangler, men har det skjedd slik TS skriver så tror jeg dette er en åpenbar missforståelse mellom TS og arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar

1: Disse neste tre ukene, var det resten av oppsigelsestiden? Eller medførte det at du sluttet tidlig med disse tre ukene fri at den totale oppsigelsestiden ble kortere?

2: Ble begrepet "lønn" brukt? Har du noen form for dokumentasjon, eller har alt foregått muntlig?

Det er ikke uvanlig at man fritas for arbeidsplikt i oppsigelsestiden. Som oftest krever jo arbeidsgiver noe igjen for dette, men ikke alltid. Og temmelig ofte er dette noe ikke mer enn å slippe bråk. Hvis sjefen har sagt at du skal få lønn (eller overhodet få "betalt" for denne tiden) så er det klart du skal ha betalt og de ikke kan trekke deg i feriepenger. Du har jo ikke tatt ut ferie! Ei heller kan de trekke av neste års feriepenger i år uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...