Gå til innhold

Hvordan måles seertall på TV?


Anbefalte innlegg

Dette lurer jeg fælt på:

 

Hvordan kan f.eks NRK vite at 1.000.000 mennesker så på f.eks "Nytt på nytt"?

 

Det er greit nok at de kanskje kan få oversikt over hvor mange TV'er som tar inn NRK signalet på et gitt tidspunkt, men de kan jo ikke vite hvor mange som faktisk sitter i so****** og ser på?

 

Driver de og sjekker f.eks 1000 personer, og så regner de ut hvordan resultatet ville tilsvart hele folketallet? Er ikke det veldig unøyaktig?

 

Noen som har en logisk forklaring? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Driver de og sjekker f.eks 1000 personer, og så regner de ut hvordan resultatet ville tilsvart hele folketallet? Er ikke det veldig unøyaktig?

Tror ikke dette er så langt fra sannheten, correct me if i'm wrong:

 

 

Si at 1000 personer før utdelt en liten boks (ja de får en liten boks) som står på tv'en, som registreren hvilken kanale og hvor lenge de ser på den kanalen, eller de må registrere (husker vilken det er). Og vær person blir registrert som 5000-10 000 personer. Så er det jo bare og gange opp 1000*5000 = 500 000

 

Jeg mener det er noe i den duren. :shrug:

Endret av MU26599
Lenke til kommentar
Stemmer det ja...

 

er x antall personer i forskjellig alder og bosted her i landet som har en boks på tv'n som automatisk registrerer hva som er på tv'n der og da! Og da tar vel boksen hensyn til hvor mange det er i familien osv osv og tror jeg

Ikke nok med det, men hver person i familien har også sin egen fjernkontroll så vidt jeg har forstått slik at man vet hvilken aldersgruppe det er snakk om.

Lenke til kommentar

Det blir nok ikke så veldig unøyaktig hvis de har et representativt utvalg. 1000 personer er minste grensen så vidt jeg vet, og det har ingen sammenheng med hvor mange personer det bor i landet. Det brukes 1000 personer som grense for representativt utvalg i f.eks USA og.

 

Dere har da alle sett et partibarometer, og der står det ofte over hvor mange personer de har spurt, f.eks. 1003 osv... Dette pleier å være relativt nøyaktig så det ser ut til å funke greit.

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Hmm, kanskje de bare velger de de vet ser på tv mesteparten av tiden?

Jeg vil også være tester ;)

Jeg trodde de bare tippet, akkurat som man tipper hvor mange som er på konserter, arrangamenter og lignende.

Lenke til kommentar
Hmm, kanskje de bare velger de de vet ser på tv mesteparten av tiden?

Jeg vil også være tester ;)

Jeg trodde de bare tippet, akkurat som man tipper hvor mange som er på konserter, arrangamenter og lignende.

konserter og sånn er også statistikk ;)

 

Enten så tar de betalende kunder, eller så teller de folk på et bestemt areal... legger inn noen variabler og ganger det opp sånn at tallet blir riktig i forhold til hvor stort område heh

Lenke til kommentar

Vi er faktisk med på dette styret her. Mamma er med i noe gallup greier, så på hver tv i huset vårt er det montrert en liten boks bak på tven med en kabel inn til apparatet og en kabel til en stor boks som står oppå tven. Så når vi ser på tv må vi trykke på hver vår knapp på en fjernkontroll. Jeg f.eks er nr. 3. Så når jeg ser på tv, uansett hvilken i huset, så trykker jeg på 3 på fjernkontrollen.

Så er det en annen boks også som er koblet til en telefonkontakt som sender informasjon over telefonen hver natt.

 

Jeg tror vi får noen poeng i måneden som vi kan bytte inn i noen produkter.

 

edit: skrivefeil.

Endret av morfin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...