Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

hjelp med fysikk!

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg trenger hjelp med en fysikkoppgave jeg fant ute på nettet, men fant ingen fasiten til den som er dumt fordi jeg har eksamen i fysikk snart.

Jeg skjønner ikke oppgave b)

Jeg trenger selvføleglig ikke svaret, men hadde vært greit om noen kunne forklart meg hvilke trinn det var snakk om, og om hva den energien gikk til (eller hvordan jeg finner det ut)

post-355871-0-12761000-1450116401_thumb.jpg

Jeg er veldig takknemlig for alle svar! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som om oppgaven spør hva som skjer med energien de fasene der temperaturen er konstant (fra -40 celsius). Energien som tilføres til systemet, går til å øke den indre energien. Indre energien er lik indre mekanisk energi (kinetisk&potensiell). Det er her svaret ligger. Dersom du finner forskjellen mellom det indre potensielle og kinetiske - finner du også svaret. :-)

Lenke til kommentar

Det ser ut som om oppgaven spør hva som skjer med energien de fasene der temperaturen er konstant (fra -40 celsius). Energien som tilføres til systemet, går til å øke den indre energien. Indre energien er lik indre mekanisk energi (kinetisk&potensiell). Det er her svaret ligger. Dersom du finner forskjellen mellom det indre potensielle og kinetiske - finner du også svaret. :-)

det er greit, men hvor mye energi frigis ved å fryse 1 kg vann? er det sånn at jeg kan lese det ut fra grafen eller regne det ut?

Lenke til kommentar

Har dere lært om entropi? Det er et nøkkelord jeg ville brukt.

Entropi blir ofte kalt graden av uorden, i dette eksempelet blir det i forhold til molekylene. Hvordan endrer strukturen til molekylene? Ved hvilken temperatur endrer strukturen til molekylene? Hvordan sammenfaller det med grafen? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...