Gå til innhold

OS for min gamle laptop, HP ProBook, 2011 modell

Magnarok

Anbefalte innlegg

Har funnet frem den gamle skole-pc'en i håp om at den kan fungere som en server i mitt planlagte media senter.

Nå er går den kjempe tregt på win7, kan hende det blir bedre med en fresh install av win7, men jeg vil først spørre dere hvilket OS dere tror vil funke best på min PC for mitt formål.

Har vært bort Linux-baserte OS, men har ikke så mye kunnskap om det og tror det vil by på problemer for å få alt til å funke slik jeg vil. Derfor hadde det vært best om den hadde kjørt et Windows OS.

Er Windows 7 the way to go? Eller kanskje Windows 8/10 vil kjøre bedre på den? Eller vil linux gjøre så stor forskjell at jeg blir nødt til å lære meg det?

Her er informasjon hentet fra Speccy:

Summary:
Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1

CPU: Intel Celeron B810 @ 1.60GHz 37 °C
Sandy Bridge 32nm Technology

RAM: 2,00GB Single-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)

Motherboard: Hewlett-Packard 167E (CPU 1) 33 °C

Graphics: Generic PnP Monitor (1366x768@60Hz) Intel HD Graphics Family (HP)

Storage: 232GB Seagate ST250LT007-9ZV14C ATA Device (SATA) 32 °C

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags server-oppgaver er det den skal gjøre? Kun filserver/NAS, eller noe mer avansert?

Den skal bli brukt for plex, så det blir bare nedlastning av torrents og "direkte avspilling" på TV (som etter hva jeg har forstått ikke krever mye CPU kraft).

Har planer om å koble den til en ekstern HDD, senere når jeg kjøper en.

Lenke til kommentar

er dette en hp probook 4330s?

isåfall kan cpu og minne byttes/maksimeres. Utifra info fra hp, støtter 4330s maks cpu på:

Intel Core i7-2620M Processor (2.70 GHz, 4 MB L3 cache, 2 cores/4 threads, 35W)* Up to 3.40 GHz with Intel Turbo Boost Technology

og maks 8gb ddr3 ram (fordelt på 2x 4gb)

http://www8.hp.com/h20195/v2/GetPDF.aspx/c04284703.pdf

Det stemmer, kult skal jeg sjekke ut. Men vil helst unngå det om den kan håndtere mitt bruk slik den er.

Lenke til kommentar

Har vært bort Linux-baserte OS, men har ikke så mye kunnskap om det og tror det vil by på problemer for å få alt til å funke slik jeg vil. Derfor hadde det vært best om den hadde kjørt et Windows OS.

Så du kan godt bruke tid til å lære deg noe nytt (fil / mediaserver), men du kan eller vil ikke bruke tid på å finne ut om det finnes andre operativsystemer som vil funke bedre enn det du har i dag?

Når var det du prøvde Linux sist da? I 2009?

Det er veldig enkelt å teste ut et alternativt os i dag; finne nettsiden, laste det noe, kopiere det til en minnepinne på rett måte, putte minnepinnen inn i maskina du skal teste og fortelle den at den skal boote fra minnepinnen.

Så må du selvfølgelig bruke en time eller to på å teste at alt du har tenkt å bruke virker.

Gjør deg selv en tjeneste; prøv ut et alternativt os i dag. Google plex + linux og kom i gang!

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

Har hatt Ubuntu et halvt år på den nye skolepcen. Har lest advarsler rundt omkring at det er tungvint å få oppsette til å funke.

Og jeg har erfart selv at en del ting som går av seg selv i Windows, skaper en del hodebry i Ubuntu.

Men om det er mye mer og hente i Ubuntu så får jeg hive meg uti det. Derfor jeg spør litt rundt så jeg slipper å knote så fælt for ingenting. :)

Endret av Magnarok
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...