indahla Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Jeg har en harddisk (Seagate 3TB) kjøpt i sept. 2013 som har krasjet. Iflg. selger er det 2 års garanti og 5 års reklamasjon på harddisker. Er dette korrekt eller er det 5 års garanti? Er kanskje ikke noe som har det (bortsett fra bil)...? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Garanti er noe produsenten gir, det er ikke noen generell regel. 1 Lenke til kommentar
indahla Skrevet 14. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2015 Hva med kostnad for å sende inn produktet. Er det noe jeg må dekke selv? De fleste nettbutikker jeg har vært borte i sender fraktseddel når man skal sende inn et defekt produkt.. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 I Norge har man fem år reklamasjonsrett på alle harddisker (snurredisker og SSD) så se bort i fra produsentens garanti. Gjelder mer når det er bedrifter som kjøper produktet, for de har ikke reklamasjonsretten som vanlige forbrukere har. Regelen er at du må betale frakt inn til selger, eller om de har avtale med noen som skal fikse, frakt til dem. Selger betaler returfrakt. Har byttet ut mange disker på denne måten de senere år, den eldste disken var 4 år og 9 måneder. Men fikk ny likevel. Innholdet osv må du anse som tapt, om du ikke er villig til å betale MASSE for å redde det. Hvor er disken kjøpt? 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Regelen er at du må betale frakt inn til selger, elDersom det faktisk er en mangel ved disken så er det selger som skal betale frakt, så vidt jeg vet. Men dette er ikke alltid åpenlyst når varen sendes inn. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 (endret) Regelen er at du må betale frakt inn til selger, elDersom det faktisk er en mangel ved disken så er det selger som skal betale frakt, så vidt jeg vet. Men dette er ikke alltid åpenlyst når varen sendes inn. Aldri opplevd det hos de store nettbutikkene, som komplett, mpx, (Netshop når de var store). Alltid måtte betalt frakt inn (jeg bor så nærme at jeg vanligvis bare levere det hos dem). Så det var nytt for meg. Kanskje noen mindre nettbutikker har slike ordninger eller butikker som cdon osv? Men absolutt ikke komplett/mpx Jeg har sendt inn en del disker de siste 8 årene, så hadde nok fått det med meg om det var tilfelle. Endret 14. desember 2015 av myhken Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Nå snakker jeg ikke om hvordan de gjør det, men om hvordan loven er. At nettbutikker prøver å komme unna med hva som helst er ikke noe nytt. Forbr.kj.lov: § 30. Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Derunder fraktkostnader. 2 Lenke til kommentar
vk Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 (endret) Jeg har en harddisk (Seagate 3TB) kjøpt i sept. 2013 som har krasjet. Iflg. selger er det 2 års garanti og 5 års reklamasjon på harddisker. Er dette korrekt eller er det 5 års garanti? Er kanskje ikke noe som har det (bortsett fra bil)...? Produsenten Seagate gir 5 års garanti for bestemte disker. Butikken plikter å opplyse om dette (noe de normalt gjør) og å følge opp produsentens garanti (åpenbart). Ellers ville du betalt for en egenskap/kjøpsbetingelse ved varen som du ikke har fått. Jeg har byttet disker i siste liten på garantien uten problem. Seagate vil alltid erstatte disker under garanti, men hakken der er at det blir komplisert med norsk moms og toll siden import av ny disk betraktes ikke som reparasjon men nettopp import... så denne gaten er det bare å gi opp. Bottom line: Hvis Seagate gir 5-års garanti for disken din og dette er en del av salgsavtalen så må butikken erstatte disken kostnadsfritt. Endret 14. desember 2015 av vk Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Komplett ga penger tilbake for frakten iallefall. Det var når et av mine 780Ti kort døde for et par mnd siden. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Men spiller uansett ikke noe inn om det er garanti eller reklamasjon. Bruk reklamasjonsretten, du må kanskje betale frakt selv, kanskje får du frakten igjen, men uansett får du en ny tilsvarende disk fraktfritt tilsendt. Så lenge de faktisk finner feil på disken da. Opplevd en gang at de ikke fant noe feil, og da måtte jeg ev. betale returfrakt (men dro og hentet den) og hadde jeg ikke vært en veldig god kunde, måtte jeg egentlig ha betalt noe for feilsøkingen også. Så lønner seg å laste ned feilsøkingsprogramvaren for den disken du har (finnes stort sett gratis på produsentens side) og feilsøke selv, så man er sikker på at disken er defekt, og at det ikke er noe annet. 1 Lenke til kommentar
vk Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 At man har dokumentert feilen er en selvfølge (hvordan ellers vet du at disken er defekt, ikke sant). Bare pass på at det ikke er noe HW på maskinen din som er synderen (f.eks kontrollersvikt) og at du er 100% sikker på at det er selve disken som har tatt kvelden. (Da regner jeg med at du er forbi stadiet med CHKDSK og vanlige fiks og at disken din er permanent skadet/ubrukelig). Jeg kjører en del tunge high-end RAID men har opplevd en sjelden gang at de kan miste en disk (går offline) når jeg f.eks flytter TB av data gjennom 32 parallelle tråder samtidig. I slike tilfeller har det iblant ikke vært mulig å påvise noen feil ved disken med produsentens diagnostikk o.l verktøy selv om disken tydeligvis "hikket" under press. I ettertid har slike disker fungert fint igjen likevel. Så moralen er å dobbeltsjekke at man ikke opplever et engangs glipp (høres ikke slik ut i ditt tilfelle), og at disken virkelig er skadet. Apropos, når en disk begynner å få bad sectors og vise lignende sykdomstegn er det veldig lurt å bytte denne pr. omgående (den varer ikke lenge i så fall), men du får dessverre ikke erstatning så lenge disken ikke er helt død eller har en påviselig defekt. 1 Lenke til kommentar
indahla Skrevet 14. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2015 (endret) Disken er kjøpt hos NetOnNet. Har opplevd at disker kjøpt hos de (samme type) har krasjet før. Da var den under to år og de sendte fraktlapp og ny disk tilbake. Nå sier de at jeg må reklamere (fordi disken er over 2 år) og betale frakt til de. Hvis de finner feil sender de ny disk. Fikk også en mail akkurat nå om at de refunderer frakt til de hvis de finner feil. @VK: Det er NAS'en min som melder som Bad Sectors på disken. Det var det også sist da de byttet disk på garanti. Når jeg skrev at den har krasjet i første post tok jeg nok litt i.. Endret 14. desember 2015 av indahla Lenke til kommentar
myhken Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Snakker om uflaks og disker...akkurat nå trynet en 8 TB disk som inneholdt 50% av BluRay samlingen min. Ser ut som disken bare døde. Heldigvis har jeg backup av alt, tok siste backup av filmene jeg la inn forrige uke i helgen. Men det kommer til å ta dager å fylle disken igjen, for det er en slik Seagate Archive disk. Så får vi se om komplett.no spanderer frakten....de har aldri gjort det, så blir ev. første gang. Disken er bare noen måneder. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Du skal ikke se om det, du skal be om det. Lenke til kommentar
vk Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 (endret) @VK: Det er NAS'en min som melder som Bad Sectors på disken. Det var det også sist da de byttet disk på garanti. Når jeg skrev at den har krasjet i første post tok jeg nok litt i.. Da bør du ta disken ut og sjekke denne alene utenfor NAS'en din. F.eks ved å koble denne til en ledig SATA port på hovedkortet ditt og kjøre SeaTools (last ned siste versjon fra Seagate) for å sikre at det ikke er NAS'en som tøyser. Ellers er jeg litt forundret av at du fikk bytte disk bare pga bad sectors tidligere (det kommer an på hvor ille det var selvfølgelig) men ha i mente at NAS'en kan være årsaken også. Er det samme slot på NAS'en som feiler hver gang? Kanskje du kan bytte plass på diskene dine i NAS'en (krever muligens full rebuild) for å se om "bad sectors" flytter med disken og at den nye disken i samme NAS-slot ikke får bad sectors om en stund (det hender at en sviktende kontroller kan få disken til å hakke bad sectors). Men for en sikker diskbytte er den isolerte testen av disken alene som er avgjørende for å vite hva dens helsetilstand virkelig er. Endret 15. desember 2015 av vk Lenke til kommentar
indahla Skrevet 15. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2015 Har lastet ned verktøyet fra Seagate og skal kjøre testen i kveld. Takk for alle innspill! Lenke til kommentar
indahla Skrevet 15. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2015 Har nå lastet ned og installert SeaTools og koblet til disken via en USB3.0 - SATA adapter. Det tok veldig lang tid før disken dukket opp i Windows. Når jeg benyttet diskpart for å kjøre en "clean" på disken brukte den over 5 minutter på dette.. Utfordringen min nå er at den ikke dukker opp i SeaTools. Verken i Windows- eller DOS-versjonen. Noen tips ang. dette? PS: Jeg har kjørt en disk sjekk i Windows 10 og denne finner ingen feil. Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 3TB Seagate som feiler er ikke noe nytt - er det ST3000DM001 du har ? Kan du koble til disken direkte til hovedkort med sata kabel istede for å bruke usb ? Lenke til kommentar
indahla Skrevet 15. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2015 ST3000DM001, ja =) Jeg har kun bærbare maskiner tilgjengelig for øyeblikket.. Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Regnet med det - hvis du har esata på laptopen så trenger du ikke stasjonær for å teste disken, bruker å være en kombo port med usb/esata på laptopper. Pass forøvrig på at du oppdater fw på de andre Seagate diskene dine, mener å huske at cc29 er siste fw iallefall på den revisjonen jeg har - mange ST3000DM001 dør 'tidlig' hvis du har cc24-26 visstnok. Hvilken fw har du på dine ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå