Gå til innhold

Blir rygget/kjørt på daglig

steinrawr

Anbefalte innlegg

Hei, ærede forumister.

Jeg står daglig gateparkert i Oslo (eneste gratisparkering der jeg bor) og blir daglig rygget inn i /påkjørt (i lav fart). Bilen står på langs med veien, og jeg får nye bulker foran og bak nesten hver dag. Skadeomfanget er ikke omfattende, men det er litt. Spesielt går det ut over grillen min, som gang på gang får seg en trykk av at ekstralyktene mine blir klemt inn i den. Til nå, har ingen lagt fra seg lapp om at de har vært borti bilen.

Nå er jeg drittlei...

Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre? 

Jeg har selv vurdert å følge med bilen en dag eller to, men oppnår neppe mer enn at en eller to mennesker mister lysten til å noensinne parkere bilen sin igjen. Det løser ikke problemet på sikt.

I tillegg til det, har jeg også vurdert konstant videoovervåking av bilen. (fra bilen). Tanken har vært kamera i grillen og bak, som kontinuerlig filmer, og som lagrer bilder med bevegelse. På den måten kan jeg gå over kontinuerlig og sjekke om noen er borti eller ikke, og så få tak i dem. Til nøds kan jeg også sanntidsovervåke hvis jeg skaffer meg mobilt Internett. utfordringene er tilgang på strøm og lagring av video/bilde.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, ærede forumister.

Jeg står daglig gateparkert i Oslo (eneste gratisparkering der jeg bor) og blir daglig rygget inn i /påkjørt (i lav fart). Bilen står på langs med veien, og jeg får nye bulker foran og bak nesten hver dag. Skadeomfanget er ikke omfattende, men det er litt. Spesielt går det ut over grillen min, som gang på gang får seg en trykk av at ekstralyktene mine blir klemt inn i den. Til nå, har ingen lagt fra seg lapp om at de har vært borti bilen.

Nå er jeg drittlei...

Jeg har selv vurdert å følge med bilen en dag eller to, men oppnår neppe mer enn at en eller to mennesker mister lysten til å noensinne parkere bilen sin igjen. Det løser ikke problemet på sikt.

I tillegg til det, har jeg også vurdert konstant videoovervåking av bilen. (fra bilen). Tanken har vært kamera i grillen og bak, som kontinuerlig filmer, og som lagrer bilder med bevegelse. På den måten kan jeg gå over kontinuerlig og sjekke om noen er borti eller ikke, og så få tak i dem. Til nøds kan jeg også sanntidsovervåke hvis jeg skaffer meg mobilt Internett. utfordringene er tilgang på strøm og lagring av video/bilde.

Dashcam... 

Evt bare noen action kamera plassert rundt om. 

Lenke til kommentar

Hei, ærede forumister.

Jøss, dette høres jo helt forferdelig ut! Jeg har selv gateparkering på Grunerløkka, og har aldri opplevd å finne nye bulker (men en gang var reg-skiltet foran ramlet av og lå i frontruta, ingen skader ellers).

Hvor i byen er det du parkerer som får skader nesten hver dag?

Lenke til kommentar

Som flere påpeker. Kjøpt et Dashcam. Jeg har selv 2 i bilen min (bak\forran).

De populære modellene har 2 viktige funksjoner.

1) Tar opptak ved bevegelse om bilen er parkert

2) Tar opptak om noen kommer borti bilen din (XYZ-sensorer).

Dvs. den tar opptak heletiden, men lagrer opptakene når det skjer, slik at du får med deg sekundene før og etter en eventuell bulking.

Selv bruker jeg Blackvue DR550-GW.

Men dette er en nyere modell:

https://www.komplett.no/product/831224/foto-video/videokamera/kamera/blackvue-bilkamera-650-dr650gw-2ch

Du får også kameraene mye billigere om du feks kun vil ha kamera forran, eller om du vil ha en "kjipere" versjon.

Ellers er dem billigere på ebay.

Tenk deg den gleden du får når en fyr kjører borti i deg, stikker av. Så får han ta regninga for hele grillen din.. :)

Hvis noen åpner døra si så den smeller inn i bilen min så slår jeg ihjel de med jekken.

Jeg passer alltid på å parkere mellom de reneste og nyeste bilene på en parkeringsplass, det er litt større sjanse for at de er like redd for bilen sin som meg selv.

Haha. Jeg også.

Altså, jeg parkerer rundt "fine" biler. Jeg dreper ikke folk om de kommer borti bilen..

Endret av Merko.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hei, ærede forumister.

Nå er jeg drittlei...

Flytt til et bilvennlig sted, fortrinnsvis med egen oppkjørsel og garasje.

Lenke til kommentar

Hehe. Helt klart det enkleste, og forøvrig planen til våren!

Jeg bor på St.Hanshaugen, og parkerer i en gate med mye trafikk, og hvor mange i området parkerer når de skal på hjem/jobb. Når jeg kan, parkerer jeg i enden av rekka, slik at fronten min ikke er like utsatt, men inntrykket mitt er at de fleste som parkerer her, bare presser seg inn i lukene til de støter mot bilene foran og bak som parkeringshjelpen de er.

Hvordan er det med strøm på disse dashcam-ene? Altså, hvis jeg skulle hatt to stykk, og det kan gå opp til to tre dager før jeg må kjøre noe sted? .

Lenke til kommentar

Hehe. Helt klart det enkleste, og forøvrig planen til våren!

Jeg bor på St.Hanshaugen, og parkerer i en gate med mye trafikk, og hvor mange i området parkerer når de skal på hjem/jobb. Når jeg kan, parkerer jeg i enden av rekka, slik at fronten min ikke er like utsatt, men inntrykket mitt er at de fleste som parkerer her, bare presser seg inn i lukene til de støter mot bilene foran og bak som parkeringshjelpen de er.

Hvordan er det med strøm på disse dashcam-ene? Altså, hvis jeg skulle hatt to stykk, og det kan gå opp til to tre dager før jeg må kjøre noe sted? .

Kjøp ett "smart" kamera som starter når den kjenner at den har blitt påkjørt. Usikker på hvor bra disse fungerer på slike småskader, det må du nesten søke opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp ett "smart" kamera som starter når den kjenner at den har blitt påkjørt. Usikker på hvor bra disse fungerer på slike småskader, det må du nesten søke opp.

Slike kameraer står på hele tiden, men lagrer opptaket så fort XYZ-sensorene slår ut.

2-3 dager går greit. Du kan koble på en sak som kutter strømtilførselen om batteriet på bilen går under en viss volt, slik at du ikke vil komme til dødt batteri. :p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...