Gå til innhold

Inspirert av klimaavtalen: Hvilke tiltak kan en normal norsk barnefamilie gjøre?

Anbefalte innlegg

Men i følge deg, mr. flyktning, så er masseselvmord den beste løsningen antar jeg?

Dog muligens det ville være tilstrekkelig om den rike verden begikk selvmord, tross alt deres per capita utslipp overgår den fattige verden med stor forskjell.

Jeg visste det! Tror jeg skal bli sånn spådame over telefon jeg :)

6ad7dd2211579f026ebd1f85bc4d2236.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De virkelige store besparelse blir nok varmepumpe kombinert med isolasjon og nye vinduer. Dog, det er ikke spennende når alt det gjør er å redusere strømforbruket, eller fyringsmengden betraktelig.

Dette er selvsagt ett mulig tiltak, spørsmålet er om det faktisk lønner seg.

Problemet er vel at det brukes endel energi (produserer utslipp) på å fremstille og installere disse produktene.

Spørsmålet blir da om innsparingen i utslipp er større eller mindre enn de utslippene dette tiltaket vil medføre.

Ettersom penger og energi (utslipp) er relaterte gjennom priser er vel beste estimat å se om dette er økonomisk lønnsomt, og om det er det så er det sannsynligvis også økologisk lønnsomt. ;)

Lenke til kommentar

For det første er ikke dette de eneste alternativene, for det andre var ikke ditt forslag "kjør bil mindre" men å selge bilene, miste jobben og bruke sykkel og spark, et forslag som åpenbart ikke var ment seriøst.

AtW

Selvsagt var der ironi inne i bildet på alle mine forslag, men rettningen av mine forslag gjenspeiler i stor grad de samme forslagene som miljøhysterikerne kommer med.

Om det er bra å kjøre mindre bil følger det vel ganske åpenbart at det ville være bedre å ikke kjøre bil i det hele tatt.

Stemmer, du insisterer på å fordummende overdrivelser, du later som nyanser ikke finnes.

AtW

Lenke til kommentar

Ja, der er (ofte) mennesker som spiser kjøtt for å produsere varme. ;)

Ja, så til tross for ditt dårlige forsøk på å begrave det i idioti, så framgår det at du godt vet det er mye annet i et hus som produserer varmeenergi, av det følger det de fleste vet, at inne og utetemperaturen ikke er den samme, selv om man ikke har på ovnen.

AtW

Det er vel nettopp mitt poeng at lyspærene produserer varme, og om man erstatter disse med LED, så MÅ man faktisk erstatte forskjellen i varmeproduksjon med andre varmekilder (menneskelig kjøttbasert varmeproduksjon, vedfyring, elektrisk fyring, etc, etc) om man ønsker å beholde samme innetemperaturen som før. (Dog se forslaget mitt om at de kan ha det adskillig kaldere inne enn nå, bare å kle på seg bedre).

I sydligere strøk, hvor man bruker Air Conditioning, er derimot forslaget om LED lamper muligens fornuftig. (Der har man dobbelt effekt, lampene bruker mindre og med mindre varmeproduksjon av lampene behøver man mindre AirConditioning).

Om du ikke forstod poenget mitt, så er det ganske mye mer i et hus som produserer varme enn lys og oppvarmingsprodukter. Innetemp og utetemp er ikke det samme, som du later som.

AtW

Lenke til kommentar

7-8 av 12 måneder er nok mesteparten av året. At mengden går opp mot vinter er noe annet, og at all høst/vårfyringen/regndagsfyringen detter helt ut ved varmepumpe + isolasjon blir en helt annet sak.

Unektlig korrekt, jeg er bare skeptisk til at "folk flest" fyrer aktivt (dvs med unntak av varmekabler i gulvet og sånn, men for å holde luftemperaturen inne oppe), i 7-8 måneder av året.

AtW

Lenke til kommentar

Du forholder deg ikke til påstanden min, mener du den ikke er riktig? Mener du biltrafikk er en uvesentlig bidragsyter til privatpersoners utslipp?

AtW

I forhold til kjøttspising (hovedsakelig oksekjøtt) så er ikke biltrafikk vesentlig i det hele tatt, spesiellt ikke på global basis og hvis vi tar med hva som er enklest å redusere/ slutte med så kan vi egentlig drite i biltrafikk, spesiellt som privatpersoner. Eneste som kan fungere godt med tanke på biltrafikk er å sette ned prisene på kollektivtransport drastisk, men det er ikke noe mannen i gata kan gjøre noe med :)

Melkeproduksjon er også en enormt stor faktor så å kutte ned på inntaket av melk er også lurt. Ja, melk er sunnt etc, men vi har alternativer som er mer miljøvennlige som gir oss like mye av tingene som er bra med melk.

Du tar ikke med nok faktorer i hva du sier ;) Selvfølgelig bare min mening som er basert på min kunnskap innenfor dette området, må presisere det stort sett når det gjelder deg AtW :) :)

La meg gjøre et regnestykke:

Gjennomsnittsbilen kjører ca 13 000 km i året i norge, det er omlag 35 kilometer om dagen, dvs ca 10 kg CO2 daglig per bil,.

Gjennomsnittsnordmannen spiser ca 130 gram kjøpp per dag, dvs ca 3.5. kg CO2

Gjennomsnittsnordmannen driker 0,25 liter melk om dagen, dvs ca 0,5 kg CO2.

Jeg finner ingen dekning for at biltrafikk ikke er vesentlig, i særdelshet ikke mot melk som du dro fram som et eksempel. Og beregningene for mat er basert på livsløp, mens bil er kun rent drivstoffforbruk, så dette er regnestykker som er vektet i bilens favør.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg visste det! Tror jeg skal bli sånn spådame over telefon jeg :)

Om en person slutter å puste i ett døgn vil utslippene av CO2 gå ned med omtrent 1kg.

Gang det med antall personer i verden og dager i året, så vil du se at bare det at alle slutter å puste kanskje kan redde verden.

:)

Om man i tillegg slutter å spise (hvilket ser ut til å komme naturlig for de som slutter å puste)

Food_CO2.png

;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Dette handler vel strengt tatt ikke om å redde verden, men å redde miljøet slik vi kjenner det i dag.

Edit; Da har du overbevist meg Skatteflyktning, jeg skal ta rifla og drepe så mange folk jeg klarer før politiet kommer og skyte meg selv etterpå. Blir min julegave til kloden/ miljøet :xmas:

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Dette handler vel strengt tatt ikke om å redde verden, men å redde miljøet slik vi kjenner det i dag.

Edit; Da har du overbevist meg Skatteflyktning, jeg skal ta rifla og drepe så mange folk jeg klarer før politiet kommer og skyte meg selv etterpå. Blir min julegave til kloden/ miljøet :xmas:

Forsiktig nå, PST følger med vet du, og de har ikke stort annet å bedrive sin tid med enn å jakte på "ekstremister" på internet, samt å be om mer penger når de ikke stopper noe som helst.

Lenke til kommentar

*snip*

Gjennomsnittsbilen kjører ca 13 000 km i året i norge, det er omlag 35 kilometer om dagen, dvs ca 10 kg CO2 daglig per bil,.

Tallene på CO2 for kjøtt og melk der inneholder hvilke faktorer? Må ta med transport, lagring av maten før den kommer til butikker og lagring i butikkene også og andre kostnader ved dyreholdet. Uten å vite hvem faktorer som er tatt med så kan det hende det du skriver der er 1/3 av det faktiske utslippet. Mange tall som lyver ;)

Lenke til kommentar

Om du ikke forstod poenget mitt, så er det ganske mye mer i et hus som produserer varme enn lys og oppvarmingsprodukter. Innetemp og utetemp er ikke det samme, som du later som.

AtW

Uten noen varmekilder blir inne og utetemperatur den samme etter en relativt kort tid. (Se bort fra wind chill factor ettersom det strengt tatt ikke har noe med temperatur å gjøre).

Dette er relativt kjent grunnleggende termodynamikk.

Lenke til kommentar

Forsiktig nå, PST følger med vet du, og de har ikke stort annet å bedrive sin tid med enn å jakte på "ekstremister" på internet, samt å be om mer penger når de ikke stopper noe som helst.

Kommer an på hvem i PST som følger med, er det en som tenker som deg så går det nok helt bra. Kanskje jeg tilogmed får et mer effektivt våpen enn rifle av personen :D

Lenke til kommentar

AtW

Uten noen varmekilder blir inne og utetemperatur den samme etter en relativt kort tid. (Se bort fra wind chill factor ettersom det strengt tatt ikke har noe med temperatur å gjøre).

Dette er relativt kjent grunnleggende termodynamikk.

Stemmer, men så har det seg sånn at det er varmekilder inne da (utover lys og rene oppvarmingsprodukter). Som jeg nå har forsøkt å få deg til å forstå endel ganger.

AtW

Lenke til kommentar

*snip*

Tallene på CO2 for kjøtt og melk der inneholder hvilke faktorer? Må ta med transport, lagring av maten før den kommer til butikker og lagring i butikkene også og andre kostnader ved dyreholdet. Uten å vite hvem faktorer som er tatt med så kan det hende det du skriver der er 1/3 av det faktiske utslippet. Mange tall som lyver ;)

Det er livsløpsvurderinger, som jeg skrev, unntatt bil, som kun er rent forbruk. Vis gjerne til dine egne regnestykker, selv med 3-doblet utslipp er ikke bil uvensentlig i forhold.

AtW

Lenke til kommentar

Stemmer, men så har det seg sånn at det er varmekilder inne da (utover lys og rene oppvarmingsprodukter). Som jeg nå har forsøkt å få deg til å forstå endel ganger.

AtW

Ja, og som jeg nå har forsøkt å få deg til å forstå endel ganger så følger det at om du fjerner (eller reduserer effekten) av noen varmekilder (glødelamper) så MÅ du øke effekten fra andre varmekilder for å holde temperaturen på samme nivå.

Det burde ikke være så vanskelig å forstå. Det er på nivå med at om du lar vedovnen slukke, så må dine elektriske varmeovner produsere mer for å beholde samme temperaturen.

Det er vel ikke slik at du tror der eksisterer noen mystiske hemmelige varmekilder inne, som produserer varme uten å bruke noe som helst energi? (Kanskje du kan dele med oss hvilke varmekilder du mener skal ta over for varmen produsert av glødelampene).

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

AtW

Ja, og som jeg nå har forsøkt å få deg til å forstå endel ganger så følger det at om du fjerner (eller reduserer effekten) av noen varmekilder (glødelamper) så MÅ du øke effekten fra andre varmekilder for å holde temperaturen på samme nivå.

Det burde ikke være så vanskelig å forstå. Det er på nivå med at om du lar vedovnen slukke, så må dine elektriske varmeovner produsere mer for å beholde samme temperaturen.

Det er vel ikke slik at du tror der eksisterer noen mystiske emmelige varmekilder inne, som produserer varme uten å bruke noe som helst energi?

Påstanden din var at folk fyrer mesteparten av året fordi det er under 20 grader mye av året, det er det du må forholde seg til, det er ikke noe mål i seg selv å ha akkurat samme temperatur, spørsmålet er hvor ofte man må fyre.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Det er vel ikke slik at du tror der eksisterer noen mystiske emmelige varmekilder inne, som produserer varme uten å bruke noe som helst energi?

Det meste av året, untatt midtvinters, er da normal varme fra meg selv, matlaging, PC og TV tilstrekkelig. Ettersom jeg i tillegg har på lyspærer blir jeg nødt til å lufte litt i blant. Hvis jeg hadde byttet ut lyspærene kunne jeg kanskje unngått noe lufting?
Lenke til kommentar

AtW

Påstanden din var at folk fyrer mesteparten av året fordi det er under 20 grader mye av året, det er det du må forholde seg til, det er ikke noe mål i seg selv å ha akkurat samme temperatur, spørsmålet er hvor ofte man må fyre.

AtW

Du svarer ikke på spørsmålet, men pytt.

Min påstand var at om man erstatter vanlige glødelamper med LED så må man "fyre" mer med andre varmekilder det meste av året, ettersom innetemp ikke er høyere enn utetemp som resultat av ukjente mystiske "varmekilder" som ikke bruker energi.

En helt annen sak er at man kan akseptere lavere temperaturer inne, og kle på seg, som da var forslaget mitt i første post, men dette kan man gjøre HELT uavhengig av om man bytter ut glødelamper med LED.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...