Gå til innhold

Inspirert av klimaavtalen: Hvilke tiltak kan en normal norsk barnefamilie gjøre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om du er kunnskapløs eller spiller dum, men begge deler er uhedlig om du vil at folk skal høre på rådene dine. Det er åpenbart at effektproduksjonen i et hus fra andre ting enn oppvarming og lys er vesentlig.

AtW

Det er ikke så åpenbart om man har vært innom termodynamikk, så du kan gjerne forklare hvordan du kan varme opp ett hus uten noen varmekilder for oss uvitende.

Lenke til kommentar

Når det kommer til CO2 så er biltrafikk en vesetnlig bidragsyter,

Kjøttproduksjon er faktisk en av de største bidragsyterne, biltrafikk er egentlig ikke så ille ;)

Biltrafikk er en vesentlig bidragsyter blant privatpersoners utslipp

Så det er ikke privatpersoner som spiser kjøtt? Er det maskiner som de store selskapene har laget som konsumerer kjøtt da eller går alt i komposten etter at dyret er slaktet? Hvis etterspørselen går ned så går produksjonen ned.

Vanskelig å finne eksakte tall på f.eks. 1kg biff vs 1km kjøring da det er mange faktorer som spiller inn og mange av artikklene inneholder dårlig med tall og ikke alle tar med alle faktorer som spiller inn.

Som sagt tidligere så er det lite som har noen innvirkning på enkeltpersoners tiltak, spesiellt hvis ikke man har en fet bankkonto og bruker alt. Det beste TS kan gjøre er å misjonere for småting som er lett å gjøre og skape en bølgeeffekt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

I motsetning til deg forsøker jeg å fremme seriøse forslag istedet for å forsøke å score politiske poeng med idiotoverdrivelser.

La meg se:

Biltrafikk er en vesentlig bidragsyter blant privatpersoners utslipp.

AtW

Sett i sammenheng med at du kommer med at du holder deg til konkrete forslag om hvordan vedkommende kan senke sine egne utslipp

TS har konkrete spørsmål, nemlig hvordan vedkommende (innenfor saklige rammer), kan senke sine egne utslipp. Vennligst hold deg til det.

AtW

medfører:

A: Dere burde bruke bil mindre, ideelt sett kvitte dere med bilene (kjøp sykkel/spark)

B: Kjør som før

C: Kjøp to Hummere

Ettersom mitt tidligere forslag var A, men det tydeligvis ikke var bra nok, bør jeg da konkludere med at du støtter B eller C?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det beste man vel egentlig kan gjøre, det er å selv sette seg inn i fakta og så vurdere ulike tiltak man selv kan gjøre ut i fra det. Men nå har jo TS forsvunnet helt så vet ikke hvor lenge denne tråden kan leve videre.  :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Norge har svææææært lite på samvittigheten når det kommer til miljøskadelse, og intill amerikanerne drøyer litt på sin kjøttkonsumering, så hjelper det fint lite om vi stopper alt av kjøretøy, fabrikker og alt annet som skulle produsere skadlige gasser for atmosfæren. 

Til TS, hvis det får deg til å føle deg bedre, kutt på strømbruken der det er mulig. Sparekraner, kortere dusjer, produsere egne grønnsaker (fin fin hobby, og god smak), nyere biler som produserer mindre CO2. Virker som dere alt er godt i rute for å være miljøvennlige

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du er kunnskapløs eller spiller dum, men begge deler er uhedlig om du vil at folk skal høre på rådene dine. Det er åpenbart at effektproduksjonen i et hus fra andre ting enn oppvarming og lys er vesentlig.

AtW

Det er ikke så åpenbart om man har vært innom termodynamikk, så du kan gjerne forklare hvordan du kan varme opp ett hus uten noen varmekilder for oss uvitende.

La meg først stille deg et spørsmål til ettertanke:

Tror du det finnes andre ting i et hus som produserer varmeenergi enn rene oppvarmingsprodukter eller belysning, ja eller nei?

AtW

Lenke til kommentar

Når det kommer til CO2 så er biltrafikk en vesetnlig bidragsyter,

Kjøttproduksjon er faktisk en av de største bidragsyterne, biltrafikk er egentlig ikke så ille ;)

Biltrafikk er en vesentlig bidragsyter blant privatpersoners utslipp

Så det er ikke privatpersoner som spiser kjøtt? Er det maskiner som de store selskapene har laget som konsumerer kjøtt da eller går alt i komposten etter at dyret er slaktet? Hvis etterspørselen går ned så går produksjonen ned.

Vanskelig å finne eksakte tall på f.eks. 1kg biff vs 1km kjøring da det er mange faktorer som spiller inn og mange av artikklene inneholder dårlig med tall og ikke alle tar med alle faktorer som spiller inn.

Som sagt tidligere så er det lite som har noen innvirkning på enkeltpersoners tiltak, spesiellt hvis ikke man har en fet bankkonto og bruker alt. Det beste TS kan gjøre er å misjonere for småting som er lett å gjøre og skape en bølgeeffekt :)

Du forholder deg ikke til påstanden min, mener du den ikke er riktig? Mener du biltrafikk er en uvesentlig bidragsyter til privatpersoners utslipp?

AtW

Lenke til kommentar

Det beste man vel egentlig kan gjøre, det er å selv sette seg inn i fakta og så vurdere ulike tiltak man selv kan gjøre ut i fra det. Men nå har jo TS forsvunnet helt så vet ikke hvor lenge denne tråden kan leve videre.  :)

Jeg ser på dette som "brainstorming" så denne tråden er bra for TS sånn sett. TS har nok ikke forsvunnet, h*n titter sikkert innom her i ny og ne og sjekker fakta på hva vi skriver ;)

Lenke til kommentar

AtW

La meg først stille deg et spørsmål til ettertanke:

Tror du det finnes andre ting i et hus som produserer varmeenergi enn rene oppvarmingsprodukter eller belysning, ja eller nei?

AtW

Ja, der er (ofte) mennesker som spiser kjøtt for å produsere varme. ;)

Belphegor har visst vært innom den problematikken med kjøttspisningen.

Lenke til kommentar

A: Dere burde bruke bil mindre, ideelt sett kvitte dere med bilene (kjøp sykkel/spark)

B: Kjør som før

C: Kjøp to Hummere

Ettersom mitt tidligere forslag var A, men det tydeligvis ikke var bra nok, bør jeg da konkludere med at du støtter B eller C?

For det første er ikke dette de eneste alternativene, for det andre var ikke ditt forslag "kjør bil mindre" men å selge bilene, miste jobben og bruke sykkel og spark, et forslag som åpenbart ikke var ment seriøst.

AtW

Lenke til kommentar

Ja, så til tross for ditt dårlige forsøk på å begrave det i idioti, så framgår det at du godt vet det er mye annet i et hus som produserer varmeenergi, av det følger det de fleste vet, at inne og utetemperaturen ikke er den samme, selv om man ikke har på ovnen.

AtW

Lenke til kommentar

For det første er ikke dette de eneste alternativene, for det andre var ikke ditt forslag "kjør bil mindre" men å selge bilene, miste jobben og bruke sykkel og spark, et forslag som åpenbart ikke var ment seriøst.

AtW

Selvsagt var der ironi inne i bildet på alle mine forslag, men rettningen av mine forslag gjenspeiler i stor grad de samme forslagene som miljøhysterikerne kommer med.

Om det er bra å kjøre mindre bil følger det vel ganske åpenbart at det ville være bedre å ikke kjøre bil i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Du forholder deg ikke til påstanden min, mener du den ikke er riktig? Mener du biltrafikk er en uvesentlig bidragsyter til privatpersoners utslipp?

AtW

I forhold til kjøttspising (hovedsakelig oksekjøtt) så er ikke biltrafikk vesentlig i det hele tatt, spesiellt ikke på global basis og hvis vi tar med hva som er enklest å redusere/ slutte med så kan vi egentlig drite i biltrafikk, spesiellt som privatpersoner. Eneste som kan fungere godt med tanke på biltrafikk er å sette ned prisene på kollektivtransport drastisk, men det er ikke noe mannen i gata kan gjøre noe med :)

Melkeproduksjon er også en enormt stor faktor så å kutte ned på inntaket av melk er også lurt. Ja, melk er sunnt etc, men vi har alternativer som er mer miljøvennlige som gir oss like mye av tingene som er bra med melk.

Du tar ikke med nok faktorer i hva du sier ;) Selvfølgelig bare min mening som er basert på min kunnskap innenfor dette området, må presisere det stort sett når det gjelder deg AtW :) :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, så til tross for ditt dårlige forsøk på å begrave det i idioti, så framgår det at du godt vet det er mye annet i et hus som produserer varmeenergi, av det følger det de fleste vet, at inne og utetemperaturen ikke er den samme, selv om man ikke har på ovnen.

AtW

Det er vel nettopp mitt poeng at lyspærene produserer varme, og om man erstatter disse med LED, så MÅ man faktisk erstatte forskjellen i varmeproduksjon med andre varmekilder (menneskelig kjøttbasert varmeproduksjon, vedfyring, elektrisk fyring, etc, etc) om man ønsker å beholde samme innetemperaturen som før. (Dog se forslaget mitt om at de kan ha det adskillig kaldere inne enn nå, bare å kle på seg bedre).

I sydligere strøk, hvor man bruker Air Conditioning, er derimot forslaget om LED lamper muligens fornuftig. (Der har man dobbelt effekt, lampene bruker mindre og med mindre varmeproduksjon av lampene behøver man mindre AirConditioning).

Lenke til kommentar

Tullball. Alt for små tiltak for ingen effekt.

Glødepære til LED vil gå av seg selv etter som utvalgtet dropper. På toppen av dette er det snakk om LED til skjermene, også, så det er ingen reelt besparing der heller.

Solcellen er grei nok, men strømnettet er effektivkt nok.

De virkelige store besparelse blir nok varmepumpe kombinert med isolasjon og nye vinduer. Dog, det er ikke spennende når alt det gjør er å redusere strømforbruket, eller fyringsmengden betraktelig.

Den aller største fordelen med etterisolasjon og varmepumpe er ikke besparelsene, men at de tillater et helt annet bruk av hus. Med mulighet til å øke innetemperaturen i alle rom i huset til god temperatur. Besparelsen blir kun en bonus.

Skifte til LED lamper vil KUN føre til at man må fyre mer for å kompensere for reduserte varmeproduksjon fra lampene i det meste av året på de fleste stedene i Norge.

Man fyrer vel ikke "det meste av året" de fleste steder i norge?

AtW

7-8 av 12 måneder er nok mesteparten av året. At mengden går opp mot vinter er noe annet, og at all høst/vårfyringen/regndagsfyringen detter helt ut ved varmepumpe + isolasjon blir en helt annet sak.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har ikke forsvunnet fra tråden, men dere diskuterer raskere enn jeg rekker å sjekke! Men for all del, bare fortsett, også usaklige innlegg kan være god underholdning.

Jeg vet veldig godt at det er lite som virker i den store sammenhengen. Frustrerende! Jeg vil liksom gjøre noe på lang sikt for ungene våre, barnebarn om vi får det.

LED-lys: de bruker lite strøm. Men er de mer forurensende i produksjon og som avfall? Består ikke halvlederne i diodene av ulike salter av tungmetaller og fosfor eller nitrogen? Små menger i hver diode, men når "hele verden" går over til LED blir det kanskje mange, mange tonn likevel? Bruker LED opp fosfor-reserver fattige land heller hadde behøvd for å produsere nok mat?

Slikt skulle jeg gjerne også visst mer om før jeg ukritisk hyller LED-velsignelsen.

Lenke til kommentar

Pffff, i varmere strøk så får man bare venne seg til varmen. Aircondition er bare tull :lol:  Men i følge deg, mr. flyktning, så er masseselvmord den beste løsningen antar jeg?

Tja, alt for å redde planeten, eller?

Dog muligens det ville være tilstrekkelig om den rike verden begikk selvmord, tross alt deres per capita utslipp overgår den fattige verden med stor forskjell.

Eventuellt bør vi finne en løsning som gjør at vi alle blir fattige, men desverre vil ikke beskattning løse problemet, det vil kun flytte rikdommen fra de som jobber i det private til de som jobber i Staten.

Om man tenker seg litt om, og ser på de systemene som har har beste resultater i å utarme hele befolkningen tror jeg faktisk eneste måten å redde verden på er å innføre kommunisme i alle de rike landene i verden.

Dobbelt uttelling kan forventes:

1. Folk dør mye fortere under kommunisme (Enten pga av matmangel eller i Gulag)

2. Generelle levestandarden kan forventes å gå sterkt ned (samfunnet blir fattigere)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...