Gå til innhold

Klokking av systemet mitt


PoleCat

Anbefalte innlegg

Har spurt om dette før, men da var det ingen som ville svare meg...

Jeg er helt grønn på dette btw. Har lest gjennom nybegynnerguiden på ok.no, men ble ikke så veldig mye klokere av det... Det jeg lurer på er hva jeg skal forandre på i BIOS.

 

Mitt system:

* AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus (Barton)

* Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA

* 2 stk TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

* EKL Blade XP Controlled Socket A (opp til AMD XP3200+)

* Hercules Radeon 9800PRO 128MB DDR AGP 8x

 

Valg/oppsett i BIOS (Softmenu lll setup:)

(valgene står i parantes...)

 

CPU Operating Speed : (User define/2500+)

- Extrenal Clock : 166MHz

- Multiplier factor : x11,0

AGP Frequency : 66 MHz

CPU FSB/DRAM ratio : (Auto, By SPD, 3/3, 3/4, 3/5, 3/6, 4/3, 4/4, 4/5, 4/6, 5/3, 5/4, 5/5, 5/6, 6/3, 6/4, 6/5, 6/6)

CPU interface : Enabled / disabled

 

Power supply voltage : (User define / system default)

- CPU Core voltage : 1,65v

- DDR SDRAM voltage : 2,6v

- Chipset voltage : 1,6v

- AGP Voltage : 1,5v

 

Vet at jeg kan kjøre minnet mitt i Dual channel (400hz) eller noe. Hvordan gjøres dette?

 

Lurer også på hva AGP aparture size er? Skal denne stå på 128M siden jeg har et 128MB kort? Eller har dette ingenting med hverandre å gjøre? Nå står den uansett på 64M. AGP Data Transfer Rate står på 4x, skal denne til 8x.

 

Håper noen vil gi meg svar denne gang.

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

cpu speed: user define

clock: 200

mp: 11

agp: 66

fsb/dram: 3/3

interface: enable

 

cpu core: 1,7 (kan bruke 1,65 om stabilt)

ddr: 2,8

chipset: 1,6

agp: 1,5

 

För dual lat de stå i samme slots du prövde tidligare.

 

Vil du klokke mer kan du pröve med multiplier 11,5 og 12 (kanskje 12,5 om du har bra cpu!!). Du må kanskje ha mer vcore enn 1,7 men SJEKK cpu temp.

Håper dette hjelper på veien.....

Lenke til kommentar

Loadtemperatur på 45 grader er bra, ikke noe problem! Da kjörte du 11x200, ikke sant? Du kan sikkert pröve 11,5x200 men du må sikkert bruke 1,8v+. Er tempen mindre enn 55- 60 under full load går det bra, men det er nok bedre med lave temperaturer. Bare pröv og bytt kjöler når du får den nye. Good luck!

Lenke til kommentar

Husk at pc'en nødvendigvis ikke er stabil selvom du får startet windows,last ned prime95 dette er et programm som stresser cpu og minne for se om systemet er stabilt,eller kjør favoritt spill etc for å se om det går bra.

 

Ellers så er jo det mulig å øke FSB i stedet for MP,eller kanskje FSB er allerede er for høy på 200,du må prøve deg fram,jeg har en xp2500 som ikke kjører stabilt på som xp3200 f.eks (føler meg ganske alene her på forumet med en CPU'en)

 

 

 

Ellers har Formann laget en utmerket guide til klokking av kombinasjonen Nf7 og xp 2500 som du finner her http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=133443&hl=

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...