Brattus Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 HeiHar siste tiden vært innom tanken på å bygge meg en hjemmeserver som skal ha følgende bruk: - Backup av bilder/filmer/filer - Personal cloud fra mobil - Plexserver (er nok bare en - Spillserver om det noen gang blir aktuelt (typ hvor en vennegjeng på 5-10 personer) - Muligens VoIP server for venner Hovedsaklig de tre første punktene som den kommer til å bli brukt til. Jeg har noe hardware liggende som jeg tenkte jeg skulle bare teste å se om jeg får de tingene jeg ønsker å bruke den til til å fungereDet jeg har liggende er - AMD Phenom 955 - GA-880GM-DeH (har også et GA-970A-DS3 liggende) - 430W PSU - Noctua nh-d12 - WD Green 2TB x2 (lurer på om den ene er defekt) Så jeg mangler et kabinett og RAM, og da har jeg tenkt på å kjøpe - Fractal Design Node 804 - 16GB RAM av en eller annen type (Vengance har jeg i stasjonære, så lurer på å gå for denne igjen siden den er rimlig). Har det noe for seg å gå for ECC RAM på en hjemmeserver? Uansett, til sommeren/høsten har jeg planer om å oppgradere denne enda mer, siden jeg skal flytte. Lurer da på hva dere ville gått for? Planen min var å gå bruke kabinettet og RAM som jeg evt kjøper nå, åso sette det sammen med - en i5 (6xxxx eller 4xxxx?) - nytt hovudkort - stillegående PSU - Liten stillegående CPU kjøler - WD Red 4TB x2 Ønsker også at dette skal vere skalerbart, så om jeg ønsker å sette inn flere harddisker (dette kabinettet har jo plass til 8) så skal det la seg lett gjøre og oppgraderinga av RAM bør også være lett å fikse (så om jeg kjøper 2x8GB nå, så kan jeg sette inn 2x8GB på et senere tidspunkt når det er behov. Planer om å kjøre FreeNAS og skal stå på 24/7, så viktig å tenke på strømforbruk og Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Ville ha ventet til: ZC-T5200DL MINI-ITX Motherboard With Intel I5-5200U CPU INTEL HD5500 GPU 2 LAN Ports Industrial Computer Motherboard Ble mere vanlig da den trekker kun 15 watt. Eller vurdere intel NUC kanskje? Fanless Flex ATX Power Supply FSP FSP120-50GNF Tror ikke ECC hjelper så veldig mye bortsett fra utviklingmiljøer, eller banker etc. Hvis en server går ned der er det krise, men for en privatperson er det som regel ikke krise. Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 14. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2015 HK så greit ut det, utenom at det kun har en slot for RAM og 5200U er vell litt svak til transcoding av filmer? NUC er uaktuell da den ikke har plass til hverken flere RAM-brikker eller harddisker. Strømforsyningen trenger ikke være 100% lydløs, min Supernova G2 har mer en akseptabelt lydnivå Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 (endret) Hvis hovedkortet ditt har mulighet ville jeg helt klart gått for ecc ram (har ikke sjekket). Siden det er anbefalt til freenas, går sikkert fint uten, men hvis du skal kjøpe deg noe nytt senere så ville jeg gått for nye med mulighet for ecc ram Endret 14. desember 2015 av Bjonness406 Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 14. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2015 Tror jeg har klart å mekke sammen en liste nåhttp://www.prisjakt.no/list.php?l=233790Som sagt blir det nok å kjøpe RAM + kabinett først og så kjøpe resten senere (blir det muligens litt endring også, pga ny hardware som kommer) Siden det HK jeg har liggende kun støtter 8GB RAM og hastigheter opp til 1333MHz, så regner jeg om jeg setter i 2 brikker på 8GB som er 1600MHZ, så blir dette bare 8GB på 1333MHz? Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 i3 støtter ikke ecc ram, er vel kun xeon fra Intel som støtter det såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 15. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2015 Nei, er nok flere enn bare Xeon http://ark.intel.com/products/90734/Intel-Core-i3-6100T-Processor-3M-Cache-3_20-GHz Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Ah, trodde det bare var xeon. Da lærte jeg noe nytt Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Tøft! Ser hovedkortet også støtter unbuffered ECC ram. Ikke verst. Fin server det der! Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Hah, nei hovudkortet støtter ikkje ECC. Det står følgjande... Supports ECC UDIMM memory modules (operate in non-ECC mode) Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 15. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2015 Se der ja Er nok prisjakt som har feil på sin side.. Thanks!Er en stund til jeg skal finne HK, så det går nok fint og håper det har kommt noe nytt til den gang Finner ingen rimlige HK som støtter 1151 og ECC... Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 15. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2015 Har lest endel artikler og meninger ang ECC, og har funnet ut at jeg driter i det.Om jeg skal ha ECC blir det ikke så veldig mye dyrere for selve RAMen (200-300 kr), men det er hovudsaklig HK som blir dyrere (må vell ut med rundt 2-3k for et godt HK som støtter ECC og 1151).. Hadde dette vært eneste backup av bilder, filmer, o.l som jeg skal lagre, så hadde jeg nok gått for ECC, men siden dette er mest en ekstra backup og filmbibliotek + div, så konkluderer jeg at det ikke er nødvendig.Litt slik som LMH1 nevner i første svar Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Ja er helt enig. Det er fordeler med ECC, men det blir ganske beskjedne når du ikkje skal halde på med "enterprise" ting. Det andre alternativer er å kjøpe brukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå