Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Biter tenner og rister om natten

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har sovet alene over lengre tid helt til denne helgen. Da fikk jeg høre fra partneren min at jeg skjærer tenner i søvnet. I enkelte tilfeller rister jeg i hele kroppen. Jeg har viste ikke at jeg gjorde dette om natten.

Har slitt en del med angst og stress det siste året. Angsten begynner heldigvis å avta nå etter mye eksponerings terapi.

Regner med at dette er "klassiske" bi-effekter på angst eller stress. Lest på nettet at å skjære tenner ofte kan komme fra stress, og det skjer dobbelt så hyppig hos røykere. Ja, jeg røyker.

Noen som har en mer detaljert forklaring, eller noe som kan hjelpe både meg og min partner til å få bedre søvn?

Mann, 20

Anonymous poster hash: cc1c2...fa7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Angst kan gjøre kroppen urolig, det samme med stress. Det er flere ting man selv kan gjøre, for å lette de problemene du har. Det aller viktigste er at du får nok søvn. Ser du er 20 år gammel, og da bør du ha rundt åtte timer med søvn.

For at du skal ha en dyp søvn, bør du være trøtt når du legger deg. Ikke ligg for lenge i sengen, om du ikke får sove. En kort gåtur før du skal legge deg, kan være veldig bra for søvnen. Blir det ikke bedre, bør du ta kontakt med fastlegen din.

Når det gjelder tanngnissing, så avtar dette ofte med årene. Men det kan være nødvendig med behandling. Tanngnissing kan være skadelig for emalje, nerver i ganen, kjeve, nakke med mer. Du kan kontakte enten fastlegen din, eller tannlegen, for å få hjelp.

I enkelte tilfeller kan en nattgum være den beste løsningen, ved fare for ødeleggelse av tenner med mer. I alvorlige tilfeller kan medisiner, som f.eks. gabapentin, være til stor hjelp.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...