Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å rangere/"rate" utseende til en person


Anbefalte innlegg

Har lest endel på ulike samlivsforum og ser det går igjen at man rangerer andre mennesker "han/hun var en 8'er" eller "7/10"osv. Er selv i 30årene og har aldri hørt noen snakke på denne måten i virkeligheten om andre mennesker.. Dere som bruker denne retorikken, hvor gamle er dere? Hvilket kjønn? Og synes ikke dere selv at det er en smule smakløst å rangere eller "kaste terningkast" ovenfor en annen persons vesen ..?

Endret av mad.cat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Jeg er tilbøyelig til å bruke slik retorikk selv, men det er mer i situasjoner hvor noens skjønnhet skal poengteres, i.e., at hun eller han var gjennomsnittlig eller usedvanlig pen. Har sjeldent eller aldri kalt noen "stygg" eller en 2-er.

 

For eksempel kan jeg si "Perfect 10" om en jente jeg synes er ekstremt vakker om jeg skal beskrive henne til kameratene mine. Eller så kan jeg si at hun var fantastisk. Eller gjennomsnittlig pen.

 

Jeg tipper du selv har sagt at en person er gjennomsnittlig pen eller utrolig vakker. Det er akkurat det samme, bare et annet ordvalg. :)

 

Jeg er 30.

 

EDIT: Forøvrig sier jeg dette aldri direkte til personen det gjelder, så sant man ikke skal terge en veldig pen jente med å si at hun er en 6-er. :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Synes ikke det er smakløst overhodet.

Det er bare en måte å la folk vite hvor pen jeg synes hun er, da det er vanskelig å rangere noen på lignende måte med ord.

Som nevnt blir det til at man da sier "Hun var meget pen", hvor pen er det? Er hun penere enn den dama du omtalte som "ganske pen"?

 

Er selv 25, mann. Men har hørt dette fra damer i 30+ alderen og.

Lenke til kommentar

Har lest endel på ulike samlivsforum og ser det går igjen at man rangerer andre mennesker "han/hun var en 8'er" eller "7/10"osv. Er selv i 30årene og har aldri hørt noen snakke på denne måten i virkeligheten om andre mennesker.. Dere som bruker denne retorikken, hvor gamle er dere? Hvilket kjønn? Og synes ikke dere selv at det er en smule smakløst å rangere eller "kaste terningkast" ovenfor en annen persons vesen ..?

Antar du er sterk motstander av tynne modeller og missekonkurranser også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville vel brukt andre beskrivelser som er karakteristisk og spesifikk for den det gjelder; sjarmerende, morsom, fine øyne, atletisk, høy/lav osv. Rangering er merkelig da den objektiviserer og skaper en målestokk ut ifra utseendet. Å kaste terning eller rangere er noe jeg assosierer til en test av biler, ei musikkplate o.l. Kanskje har det noe med tiden vi lever i, hvordan single sjekker idag med bruk av apper som Tinder o.l (har aldri sett app'en selv bare lest om den) - hvor man hurtig kan erstattes og erstatte, og mye av interaksjonen ser ut til å gjøres basert på ytre og overfladiske verdier.

Til dere som gjør dette, ville dere f.eks bruke systemet om utseendet på en bestemor? Eller et barn? - svaret er vel NEI, selv om dere godt kan si at både bestemor og barnet er vakkert, pen og nydelig. Så hvorfor kan dere ikke da rangere dem? Fordi det er en ren objektivisering av et annet menneske, som dermed degenereres til å måles ut ifra hvor attraktiv/sexy vedkommende er utelukkende basert på overfladiske verdier. Jo, synes det uten tvil både smakløst og pubertalt.

Endret av mad.cat
Lenke til kommentar

Når man setter tall på noe så er det mye lettere å diskutere.

 

Om jeg synes en film er 9/10, men kompisen min 7/10, så hadde vi hatt litt ulik oppfatningen av filmen. Men om vi ikke hadde rangert den på den måten, så er det mulig at vi hadde kommet frem til at den var omtrent like bra, litt avhengig av ordlegging, osv. Altså vil karaktersettingen føre til at vi ganske raskt oppfatter at vi ikke vurderer den helt likt, hvilket igjen åpner for mer diskusjon. Det samme gjelder restauranter, utseende på menn/damer, musikk, feriereiser, fotballkamper, osv.

 

Unger blir vurdert, og vurderer hverandre hele tiden med tall/farge/skalaer. Måloppnåelse hos helsesøster, i barnehage, på skolen (i tillegg til karakterer), high-score i spill, farge på beltet i kampsport, hvor fort de løper 60meteren, hvor mange venner de har (instagram/snapchat/facebook), osv.

Lenke til kommentar

Til dere som gjør dette, ville dere f.eks bruke systemet om utseendet på en bestemor? Eller et barn? - svaret er vel NEI, selv om dere godt kan si at både bestemor og barnet er vakkert, pen og nydelig. Så hvorfor kan dere ikke da rangere dem? Fordi det er en ren objektivisering av et annet menneske, som dermed degenereres til å måles ut ifra hvor attraktiv/sexy vedkommende er utelukkende basert på overfladiske verdier. Jo, synes det uten tvil både smakløst og pubertalt.

Du svarer deg selv og kommer med en masse utsagn om hvorfor vi ikke gjør det, men du tar feil.

Man kan rangere alt, selv om det er mindre vanlig. En bestemor eller et barn kan ha et 10/10 utseende også, selv om du synes det er rart. Og ja, det er nok mindre vanlig, men så er det også mye mindre vanlig å diskutere uteseende på bestemødre enn det er på damer man gjerne synes er pene.

 

Voldsomt så negativt du reagerte på dette, har du blitt rangert lavt selv?

At det er overfladiske verdier når man snakker om damer for første gang er gjerne fordi det bare er utseendet man dømmer. Så blir man kjent med damen og endrer rangeringen deretter. Det blir som å dømme en film eller bok basert på coveret, for å så se eller lese den og så endre rangeringen.

 

Kall det gjerne smakløst og pubertalt om du vil, jeg vil heller påstå at det er både nyttig og hjelpende i dagligtale.

Lenke til kommentar

Som sagt innledningsvis så har jeg aldri hørt denne type retorikk i det virkelige liv, så nei jeg har ikke fått noe dårlig score selv. Å spekulere i om jeg har noen personlige årsaker til å synes det er en absurd måte å omtale andre mennesker på blir altså å sparke etter mannen ikke ballen.. Jeg har som sagt kun lest denne måten å omtale andre på, i ulike tråder på nett. Gjerne da somregel av single som er ute på sjekkern. Jeg har reagert på at de som "rates" blir omtalt som et objekt, ikke et menneske. Hvorfor skal man overhodet ha behov for å sette tall på hvordan man subjektivt opplever en annen person sitt utseende ? Det er det jeg ikke forstår.. Å måle barn hos helsesøster, antall poeng i en sport o.l har helt andre funksjoner; enten å kartlegge hvor langt utviklinga er kommet til barnet, eller sette et mål/en standard slik at man kan arbeide/trene for å nå nye mål og feire de man har oppnådd.. Å sette tall utelukkende på utseende har i så måte ingen reel funksjon for noe som helst, annet enn at det er nedverdigende ovenfor den som blir "scoret". Å si at noen er en "perfekt 10'er" blir en mer moderne måte å si at vedkommende er "råflott" men å si at noen er 8/10 eller 9/10 blir fortsatt litt som å si at vedkommende er veldig bra men det er alltid noen som er litt bedre (vedkommende er jo ikke en "perfekt 10'er, bare nesten liksom.. Eller nesten-nesten.les 8'er) hele måten å da omtale noen på blir så absurd. Man sier underbevisst at gresset er grønnere et annet sted. Og Selvfølgelig vil det alltid være noen som er finere og flottere (en 10'er) men er dette en person man har interesse for spiller det vel ingen rolle ..? Jeg tror de som bruker denne sjargongen sikkert ikke ser poenget mitt, og jeg vil aldri forstå deres heller.. Jeg "kommer fra en tid" hvor positiv omtale og beskrivelse gikk i ord og begreper, - ikke tall ;)

Lenke til kommentar

Å sette tall utelukkende på utseende har i så måte ingen reel funksjon for noe som helst,

Ehh... Jo? Hvis jeg foretrekker 7-ere og høyere, så er det jo helt essensielt å få rangert dem på skalaen. Funksjonen blir dermed å sile ut de jeg ikke finner attraktive nok til å ønske å gjøre noe mer med enn å høflig omgås som to voksne individer.

 

Alle rangerer potensielle partnere; noen er bare mer bevisst på det enn andre. Anonymous poster hash: 9638c...5e9

Lenke til kommentar

Attraktive mennesker vektlegger større det at sin partner er attraktive også, dette fordi man spiller med sterke kort utseendemessig og man ønsker dermed å finne en kjæreste som matcher eller overgår sitt eget utseende, dette er noe alle gjør, men kun de attraktive får virkelig dratt nytte av det. På samme måte som en høyt utdannet person gjerne ser til andre høyt utdannede som kjæreste for å ikke trekke ned snittet i forholdet..... dette er noe alle gjør, unge, eldre osv.... å omtale utseende som 4 eller 8 osv er vel noe fortrinnsvis unge mennesker gjør men det foregår akkurat like aktivt i hodet på eldre mennesker så dem er ikke noe bedre seg.... valg av make kontrolleres av mange parametre mennesket selv ikke kan kontrollere, det er noe alle gjør... 

Lenke til kommentar

Bruke energi på å diskutere dette er litt rart synes jeg, men hvorfor ikke :) Dette er nok pubertalt, men det er enkelt å gjøre. Like greit å sette karakter eller terningkast istedenfor å forklare grunnlaget i 5 minutter. De aller fleste vil diskutere hvorfor man har satt terningkastet hvis det er "uenigheter".

 

Det er også på en måte en lek å gjøre dette, man går rundt i byen eller noe slik og rangerer jenter eller gutter. Jenter bruker dette karaktersystemet like mye som gutter faktisk. Drev litt med dette selv i ungdomstiden, men det ble stopp etterhvert som jeg ble mer voksen, da hoppet det over til forklaring med en gang.

 

Hvorfor er dette verre enn å si, "fy faen hu der hadde digg rumpe ass" eller "jeg skulle gjerne ha sugd de deilige puppene hennes", noe ungdomer også driver med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...