Gå til innhold

Medisin i polen

Stella9751

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke anbefale å gå i Martin, Slovakia om du har andre alternativer. Vi snakker om en liten landsby hvor det er absolutt ingenting å gjøre. Innbyggerne hater nordmenn (forståelig nok siden ingen gidder å lære seg språket), og det føles mer ut som en norsk koloni enn et annet land. Det er godt over 500 nordmenn som studerer medisin der. Men for all del, vis det er din eneste mulighet for å komme inn på studiet så kan det være greit å starte der, å evt søke transfer over til noe annet senere. 

Selv går jeg 1. året i Split, Kroatia http://www.mefst.unist.hr/default.aspx?id=47 

Det er et ganske ukjent universitet for nordmenn, og vi er vell ca 20-25 nordmenn totalt på hele skolen. Klassene er små (50 første året, for å så dabbe av helt ned til 14 på 5 året), i motsetning til mange andre øst europeiske skoler som kjører pyramide opptakt med opptil 200 studenter på første året. Universitetet bruker et blokk system hvor man feks har kun biologi, for å så ta eksamen, og deretter gå over til et nytt emne.  

Du må også tenke litt geografi når du skal bo i utlandet 6 år. Split, Kroatia har over 300 soldager i året. I dag er det 15 grader, sol og vindstilt her. 

Mange mener studiet er en god del vanskeligere her i Split enn andre universitet. Hovedgrunnen til det er at det finnes ingen tilgang på gamle eksamener, da det er forbudt å dele de. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men det gjør at man må lese mye mer og finne ut på egenhånd hva som faktisk kommer på eksamen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som om kvaliteten på selve studiet er høyere enn i Martin, og at utstyret og kvaliteten på foreleserne i Split er bedre. Stemmer dette? Høres fantastisk ut å komme til et litt varmere sted enn Norge! Vet du om det er mange av de som søker som kommer inn?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderer å søke på medisin i Martin i Slovakia. Har biologi 2 i år, og hadde biologi 1 og kjemi 1 i fjor. Jeg prøver fortsatt å bestemme meg om jeg skal søke eller ikke...

Jeg tenkte også på Martin i en periode. Men har du tenkt på Polen da? Og hvorfor vil du til Martin? :)

Lenke til kommentar

Har tenkt på Polen, men på de fleste universitetene i Polen ser det ut som jeg er nødt til å ha både kjemi 1 og 2. Har kun kjemi 1. Grunnen til at jeg tenker på Martin er at de har mange representanter i Norge som holder opptaksprøve og kan hjelpe meg med søknaden, men er skeptisk til at det er såpass mange norske studenter der. Det som høres utrolig bra ut med Splitt er at de har det blokksystemet som SirreStrikk fortalte om. Synes jeg har hørt veldig lite om medisin i Split i forhold til i Martin, men alt som jeg har hørt om Split har vært veldig bra. Leste denne bloggen i dag om ei som byttet over til Split fra Martin. http://victoriadaae.com/legestudiet-i-slovakia/ 

Lenke til kommentar

Det er mange transfer fra Martin, Slovakia på denne skolen, og alle er enige om at skolen i Split er MYE bedre, ingen tvil. Å komme seg inn på medisin i øst europa er en lek så lenge man er nordmenn og er backet opp av lånekassen. Å komme inn i Split vil med årene være ekstremt vanskelig pga pågangen. Jeg har ingen realfag fra VGS, jeg kom inn på bakgrunn av essayet jeg skrev og tidligere utdanning (bachelor i ernæring). Personer som har tatt MCAT kommer inn først så lenge resultatet er tilfredsstillende uavhengig om du har realfag eller ikke. Har du en bachelor så stiller du også forran alle fra VGS med realfag. De har selv sagt at de fokuserer mest på essayet og tidligere skole/jobb erfaring enn karakterer fra VGS. 

Jeg kan nevne at jeg hadde over 100 dager fravær, og en gjennomsnitts karaker på 3,4 fra VGS.

Endret av SirreStrikk
Lenke til kommentar

Det er mange transfer fra Martin, Slovakia på denne skolen, og alle er enige om at skolen i Split er MYE bedre, ingen tvil. Å komme seg inn på medisin i øst europa er en lek så lenge man er nordmenn og er backet opp av lånekassen. Å komme inn i Split vil med årene være ekstremt vanskelig pga pågangen. Jeg har ingen realfag fra VGS, jeg kom inn på bakgrunn av essayet jeg skrev og tidligere utdanning (bachelor i ernæring). Personer som har tatt MCAT kommer inn først så lenge resultatet er tilfredsstillende uavhengig om du har realfag eller ikke. Har du en bachelor så stiller du også forran alle fra VGS med realfag. De har selv sagt at de fokuserer mest på essayet og tidligere skole/jobb erfaring enn karakterer fra VGS. 

Jeg kan nevne at jeg hadde over 100 dager fravær, og en gjennomsnitts karaker på 3,4 fra VGS.

Så du mener det var lett å komme inn i >Split eller >Martin? Og kan du fortelle litt om din studiehverdag. Negative og positive sider ved å studere medisin i Split?

Lenke til kommentar

Angående Martin så avhenger det av hvor mange søkere. Men ofte er det veldig enkelt å komme inn i Martin, det er ihvertfall min mening, og meningene til mitt bekjentskap til de som har gått der. Split er det litt vanskeligere å si noe om, men det vil bli vanskeligere å komme inn hvert år som går. I år var det ca 50 nordmenn som søkte, hvorav 9 kom inn. I fjor var det vell bare 15 stk som søkte, hvorav kun et par kom inn. Trenden er at det øker med mange hundre % hvert år som søker (spesielt nordmenn), og jeg tror de ønsker en litt "diverse" sammensetning i klassen. Så desto flere som søkere fra Norge, desto vanskeligere vil det bli. Men har du en bachelor fra før av, så øker sjansene dine betraktelige. 

Jeg synes ikke det er veldig mange negative sider ved å studere her. Det som er med å studere i øst europa er at det er mye rot og dårlig informasjon ute å går. Dette gjelder også Split, men de er mye verre i feks, Martin. Men blokk systemet deres liker jeg veldig godt. Da kan jeg fokusere på 1 fag om gangen, og jeg slipper å ende opp med å prioritere noen fag fremfor andre fordi jeg liker et fag bedre. Jeg anbefaler deg også å søke på "Nina rani blogg split kroatia".

Endret av SirreStrikk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil ikke anbefale å gå i Martin, Slovakia om du har andre alternativer. Vi snakker om en liten landsby hvor det er absolutt ingenting å gjøre. Innbyggerne hater nordmenn (forståelig nok siden ingen gidder å lære seg språket), og det føles mer ut som en norsk koloni enn et annet land. Det er godt over 500 nordmenn som studerer medisin der. Men for all del, vis det er din eneste mulighet for å komme inn på studiet så kan det være greit å starte der, å evt søke transfer over til noe annet senere. 

Vært i Martin kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i mye av det (selvsagt vil de som flytter derifra ha mye negativt å si det betyr ikke at alt de sier er like reelt for alle). Aldri følt jeg har blitt hatet av innbyggerne der. Ingenting å gjøre er veldig relativt, 1 time unna ett av de større skistedene i Øst europa som utifra muligheter ville glidd inn i hvilket som helst poppis sted i Norge å stå på ski. Sykkelmuligheter til tusen om det er din gigg, både terreng og asfalt er gode muligheter for Peter Sagan kommer ifra Zilina 20min unna. Om du er en storby person så er kanskje ikke Martin noe for deg men om du digger utendørs livet er Martin ett sted med ufattelig mye muligheter sommer og vinter (nasjonal park 30 min på sykkel unna f.eks) Det er et sted som blir slik du gjør det til om du aldri tar mulighetene som stedet gir så blir det selvsagt kjedelig. 

Martin fikk også ett helt nytt bygg til mange millioner med nytt utstyr so.

Skolemessig er det nok litt hipp som happ etter hva du liker Martin er utifra hva slovakene sier det beste medisin fakultetet i landet der.

PS: Sluttet selv med medisin da jeg fant ut at det ikke var noe for meg burde sett det lenge før da jeg aldri hadde den store interessen for biologi/kjemi på vgs.

Endret av Zimmerh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei! Dette er litt off topic, men jeg prøver her også: Skal gjennom opptaksprøven til Martin 22. juni og er skikkelig nervøs.. Har allerede vært gjennom opptaksprøven til Semmelweis i Ungarn, men tar 3-4 uker før man får svar. Er det noen her som har tips til hva man burde lese ekstra mye på til Martin sin, både innenfor kjemi og biologi? Og er det noen som tilfeldigvis har tatt prøven til både Semmelweis og Martin og dermed kan fortelle litt om forskjeller, likheter og vanskelighetsgraden i forhold til hverandre?

Lenke til kommentar

Jeg har rykter om at de studerer medisin i Norge har første rett på turnusordningen. I tillegg er det flere som har studert i utlandet (Øst-Europa) som ikke har fått arbeid i Norge.

Det skulle bare mangle. Jobber selv hardt for å komme inn i Norge, samtidig som mange tidligere klassekamerater tar "snarveien" om Øst-Europa. Noen fordeler burde det være for de som jobber hardest imo.

Lenke til kommentar

Beste tipset du kan få er å kjøpe deg tabers medisinske ordbok. Du får ha den med på eksamen og stort sett alle svarene for biologi spørsmålene står i den boka.

Det ser ut som at den er utsolgt over alt her i Norge, og dersom jeg bestiller via amazon så vil ikke den komme før etter prøven.. Er det noen andre medisinske ordbøker som vil hjelpe meg like mye? :-) 

Lenke til kommentar

Beste tipset du kan få er å kjøpe deg tabers medisinske ordbok. Du får ha den med på eksamen og stort sett alle svarene for biologi spørsmålene står i den boka.

Det ser ut som at den er utsolgt over alt her i Norge, og dersom jeg bestiller via amazon så vil ikke den komme før etter prøven.. Er det noen andre medisinske ordbøker som vil hjelpe meg like mye? :-) 

Jeg vil tro hvilken som helst medisinsk ordbok vil hjelpe. Tabers har bilder, og forklarer masse andre konsepter i tillegg. Hvorfor de lar elever ta med disse bøkene aner jeg ikke :)

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
SirreStrikk skrev (På 16.12.2015 den 10.27):

Selv går jeg 1. året i Split, Kroatia http://www.mefst.unist.hr/default.aspx?id=47 

Det er et ganske ukjent universitet for nordmenn, og vi er vell ca 20-25 nordmenn totalt på hele skolen. Klassene er små (50 første året, for å så dabbe av helt ned til 14 på 5 året), i motsetning til mange andre øst europeiske skoler som kjører pyramide opptakt med opptil 200 studenter på første året. Universitetet bruker et blokk system hvor man feks har kun biologi, for å så ta eksamen, og deretter gå over til et nytt emne.  

Du må også tenke litt geografi når du skal bo i utlandet 6 år. Split, Kroatia har over 300 soldager i året. I dag er det 15 grader, sol og vindstilt her. 

Mange mener studiet er en god del vanskeligere her i Split enn andre universitet. Hovedgrunnen til det er at det finnes ingen tilgang på gamle eksamener, da det er forbudt å dele de. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men det gjør at man må lese mye mer og finne ut på egenhånd hva som faktisk kommer på eksamen.

Hvordan var det å studere medisin i Split altså vanskelighetsgraden? Du skrev at du hadde ca 3 i snitt fra videregående, trenger man ikke høyere snitt for å klare studiet? jeg skal også studere medisin i Split trenger litt mer informasjon! Hvordan var det å lese på engelsk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...