Gå til innhold

Med økt inflasjon og økt arbeidsledighet hvordan ser Phillipskurven ut?

Charlottemadele

Anbefalte innlegg

Man kan si at det har skjedd inflasjon i Norge det siste året, den norske kronen har blitt svekket. Arbeidsledigheten har gått opp. Alt dette på grunnlag av nedgang av oljeprisene. Men jeg lurer på hvordan phillipskurven ser ut når det er både økt inflasjon og økt arbeidsledighet? 

Kan man si at Norge har et positivt kostnadssjokk? Fordi prisen på importen øker (og har økt med 25%), og butikkene har steget prisene med 6% på grunn av økt pris av import. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke makroøkonomi min sterkeste side, men de reglene man har her er noe som alltid vil ha unntak over kortere tidsperioder. En vedvarende økning i inflasjon hører ikke sammen med vedvarende økt arbeidsledighet. Slike "sjokk" i økonomien som vi ser her vil skape noen rare effekter. Hvis økningen i inflasjonen kun skyldes en sterkere krone så er jo det over så fort krona stabiliserer seg. Phillipskurven holder nok over tid den, men i slike situasjoner som vi er i nå ser øyeblikksbildet litt rart ut.

Lenke til kommentar

Nå er ikke makroøkonomi min sterkeste side, men de reglene man har her er noe som alltid vil ha unntak over kortere tidsperioder. En vedvarende økning i inflasjon hører ikke sammen med vedvarende økt arbeidsledighet. Slike "sjokk" i økonomien som vi ser her vil skape noen rare effekter. Hvis økningen i inflasjonen kun skyldes en sterkere krone så er jo det over så fort krona stabiliserer seg. Phillipskurven holder nok over tid den, men i slike situasjoner som vi er i nå ser øyeblikksbildet litt rart ut.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...