Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv, uskifte og særkullsbarn

o4u

Anbefalte innlegg

Jeg skrev et lengre innlegg men editerer det ned til dette:

Min mor er død og min stefar ønsker å sitte uskiftet. Hvis jeg som særkullsbarn godtar dette lurer jeg på et par ting:

- Min mor hadde en privat (beskjeden) sparekonto. Hun hadde en arv fra hennes mor igjen på ca. 100.000 samt enkelte gjenstander arvet fra hennes (vår) side av familien. Vil dette da inngå i boet eller holdes det utenfor? Alt inventar m.m. er jo selvsagt felleseie, men hva f.eks med min mors private eiendeler... er det også noe som vil inngå i det uskifta boet?

- Huset er tinglyst 100% verdi på min mor. Hvis det blir uskifte skal det da tinglyses på min stefar eller finnes det alternativer?

- Jeg har forstått det sånn at den gjenlevende ektefelle som sitter uskiftet kan selge eiendom til markedspris, men hva skjer med verdiene da? Gjenlevende i uskifte har store rettigheter forstår jeg, men kan f.eks et hus selges og pengene brukes opp på dilldall? Eller vil det gå under paragrafen om forringelse av verdier?

Har et godt forhold til min stefar, men arv er alltid vanskelig spesielt når man ikke har vært borti situasjonen før. 

Er det noen som har liknende erfaringer eller tips så setter jeg pris på tilbakemelding. 

Endret av o4u
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å gjøre det enkelt. Si nei til uskifte men la din stefar bo i huset mot at han holder det vedlike og dekker utgiftene på huset?

Spørsmålet er om det blir enkelt da. Da må det settes opp en kontrakt regner jeg med. Og i såfall skal vel min stefar få sin 1/4 av arven umiddelbart, og da måtte jeg tatt opp lån for å dekke det. Uansett er intensjonen min at han skal få bo der til han dør, det har tross alt vært hjemmet hans de siste 30 åra. Men som sagt arv er ikke bare lett... han har egne særkullsbarn som kan ha sine meninger om dette. Blir det skifte så får han 1/4. Sitter han uskiftet til han dør så bortfaller hans 1/4. 

Jeg lurer kanskje mest på om det er noe av min mors ting/verdier som ikke vil inngå i boet ved evt. uskifte (spesielt arv hun har fått). Og hvordan får jeg greie på det?

Lenke til kommentar

Enig med snylter her faktisk. 

Min familie var i samme situasjon. 

Der var det samme greia, men det ble delt penger ut av boet og det ble en krangel fra helvete mellom de involverte parter (min far og brødrene hans). 

Sier du ja til uskifte så kan han egentlig råde over boet som han selv ønsker så lenge han ikke deler ut pengene til andre. 

Men han kunne da solgt huset og brukt opp pengene på seg selv. 

Nå aner ikke jeg verdiene her, men i alle tilfeller så vil ikke et nytt lån på 1/4 koste deg altfor mye i mnd og du vil jo ha brukbar sikkerhet, men det kunne du latt ham betale i husleie, eller du kunne som andre her har nevnt også muligens tatt fratrekk på denne 1/4 for livsvarig borett. 

Gå til advokat du. Tror det kan lønne seg her. 

Lenke til kommentar

Din mors eventuelle særeie går ikke inn i uskifteboet uten ditt samtykke (eller testamente), men ellers går alt inn.

Overtar din stefar boet uskiftet vil han kunne rå over boligen som om han eide den (men han kan ikke gi den bort eller selge den til underpris), men han eier den ikke - uskifteboet eier den.

Med noen få begrensninger kan stefar rå over boet som om han eide det, og han kan også forfordele deg ved å gi gaver til sine egne barn (så lenge gavene ikke er uforholdsmessig store). Det skal en del til før du kan kreve "tvangsskifte".

Risikoen er som regel ganske stor for et særkullsbarn. Du kan vurdere å samtykke i delvis uskifte.

Lenke til kommentar

Din mors eventuelle særeie går ikke inn i uskifteboet uten ditt samtykke (eller testamente), men ellers går alt inn.

Overtar din stefar boet uskiftet vil han kunne rå over boligen som om han eide den (men han kan ikke gi den bort eller selge den til underpris), men han eier den ikke - uskifteboet eier den.

Med noen få begrensninger kan stefar rå over boet som om han eide det, og han kan også forfordele deg ved å gi gaver til sine egne barn (så lenge gavene ikke er uforholdsmessig store). Det skal en del til før du kan kreve "tvangsskifte".

Risikoen er som regel ganske stor for et særkullsbarn. Du kan vurdere å samtykke i delvis uskifte.

Hva vil delvis uskifte si? De hadde ingen felles barn så da trodde jeg det var enten skifte eller uskifte som var valgene her...

Lenke til kommentar

Jeg trodde særkullsbarn måtte samtykke for uskifte uansett? Er det ikke det som følger av arveloven § 10?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...