Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

elektrisk scooter


zumas36

Anbefalte innlegg

Synes det ser så morsomt ut, disse nye elektriske en og tohjulings scootere, Jeg er 46 år, kanskje jeg er litt for gammal til dette?. Men nå når regjeringen har funnet ut at det skal bli bilfritt i oslo sentrum så tror jeg at dette vill bli den nye trenden. Jeg søkte litt på nettet og fant en nettside som selger dette. Det var jo ikke så alvolig høy pris, der hadde de en elektrisk enhjuling motorsykkel som gikk faktisk 35 km/t i timen. Jeg funderer på om jeg skal kjøpe meg en slik, men må mann ha tillatelse til å kjøre en slik? jeg fant denne på nettet hos a-produkter.no.  tror de importerer dem fra Kina eller østen, er det noen som har noe erfaring med dette? :hmm: er litt skeptisk til slike ting som kommer fra Kina. Har også lest at politiet og trygg trafikk går ut og advarer mot dette, men skal man høre på dem så må man slutte å leve hehe :)  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enhjulinger er ikke noe å satse på for persontransport.

Hva med en trøsykkel med elektrisk hjelpemotor?

 

Eller en elektrisk motorsykkel?

http://carpoint.no/uncategorized/zero-el-motorsykler/

Dette er ekte amerikanskproduserte el-motorsykler som registreres med skilt og kan kjøre på norske veier. Krever sertifikat for mellomtung.

Jeg vet ikke om elektrisk MC har lov å kjøre i bilfritt Oslo.

Men en trøsykkel med eller uten hjelpemotor bør være lov de fleste steder.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Elektriske rullestoler er også en mulighet! Den er ikke regnet som kjøretøy, og kan derfor brukes både på vei og fortau, i enveiskjørte gater, med og uten promille. Hastighet er 10 km/t, altså dobbelt så fort som alm. rask gange, med rekkevidde på opptil 3-4 mil. Fullt brukbar på vinteren også, faktisk.  Overkommelig pris: 15 - 40 000.

Lenke til kommentar

ja det kommer da an på prisen, når mann kan få en enhjuls motorsykkel til rundt 13000 så er det jo ikke så mye. Og skal du ha en vanlig elektrisk scooter så ligger de på rundt 3900-6000 og de har ganske stor rekkevidde. De som jeg har sett på a-produkter.no er faktisk de rimeligste jeg har kommet over. Og elektriske rullestoler, hmm jeg er da ved full helse. så hva skal jeg med noe slikt hehe :hm:

Endret av zumas36
Lenke til kommentar

De er lovlige under en viss hastighet (4km/t?) Det jeg egentlig mente var lovlige på samme måte som Segway og lignende som kan gå opp til 20km/t.

 

Grunnen til at de er ulovlige er at staten tror vi ikke klarer å balansere selv men må ha hjelp av elektronikk for å ikke tryne og skade oss.

 

Edit: Eller at Gopeder er så billige i forhold til Segway at det ikke blir noe særlig skattepenger i staskassa av høyere salg. :p

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

så det går ikke på gyrostyring som de andre elektriske scootere gjør? Jeg leste litt om elektriske scootere og hvor enkelt det skal være å bruke dem, og at du for litt trening av dem også. Da jeg leste alle de spesifikasjonene på a-produkter.no så virker det som en lett sak. Jeg så en treningsvideo der også. Hvis det er noen som skal ha en slik så bør de ta en titt på den. Gopeder har jeg ikke hørt så mye om. Kjenner lite til det. Men er segway gyro styrt? ser ikke så mye til dem. Ser mer og mer elektriske enhjulinger og tohjulinger. Tror det kommer til å bli en del av bybildet vårt i fremtiden.

Lenke til kommentar

Segway er gyrostyrt, eller selvbalanserende som det så fint heter. Grunnen til at du ikke ser så mange av de er at de koster like mye som en kurant bruktbil og er store, tunge og klumpete å ta med seg.

 

En goped er ufattelig enkel. To hjul, plate, styrestang og en elektromotor m/batteri. Evt. lys og ringebjelle for å bli "lovlig". De er ufattelig lette å kjøre, krever så godt som ingen opplæring eller tilvenning, har lite skadepotensiale ved evt. kollisjon (mot en 60 kilos Segway) og kan ofte klappes sammen så du kan bære den med deg på buss, legge bak i bilen etc.

 

post-18544-0-86644700-1450046963_thumb.jpg

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Selvbalanserende kjøretøy har en del begrensninger i Norge.

Maksimal toppfart for slikt kjøretøy kan ikke være over 20km/t.

 

Den må kunne stoppe fra full fart på 5 meter.

 

Disse sidene gir deg litt info:

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/stahjuling

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/stahjuling/tekniske-krav/tekniske-krav?fast_title=Tekniske+krav

 

Selv benytter jeg Segway til og fra jobb i sommerhalvåret, en veldig praktisk og effektiv måte å transportere meg selv på.

Lenke til kommentar

Segway er gyrostyrt, eller selvbalanserende som det så fint heter. Grunnen til at du ikke ser så mange av de er at de koster like mye som en kurant bruktbil og er store, tunge og klumpete å ta med seg.

Nå er det ulike typer selvbalanserende kjøretøy, med varierende vekt og kapasitet.

 

En goped er ufattelig enkel. To hjul, plate, styrestang og en elektromotor m/batteri. Evt. lys og ringebjelle for å bli "lovlig". De er ufattelig lette å kjøre, krever så godt som ingen opplæring eller tilvenning, har lite skadepotensiale ved evt. kollisjon (mot en 60 kilos Segway) og kan ofte klappes sammen så du kan bære den med deg på buss, legge bak i bilen etc.

Nåja, Segway i2SE (gate-modellen) veier 47,7kg. Det er et stykke igjen til 60.

 

Men sånn ellers er det mye som tyder på at man ikke tenkte langt nok ved endring av lovverket.

Lovverket burde rett og slett vært teknologinøytralt, samtidig burde det vært typegodkjenning av produktene selv om de ikke skal registreres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...