Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Sitter per nå på en grei sum med penger som jeg ønsker å gi til min nevø dersom noe skulle skje med meg. Har ingen barn e.l. selv.

Ønsker derfor at all arv skal gå til min nevø, sønn av min søster, evt til min søster fram til han blir 18..

Noen som vet hvordan man går fram for å ordne et form for testamente?

Kan man bare ta kontakt med en vilkårlig advokat? Krever det noen ekstra form for grunnlag for hvorfor man skriver testamente som ikke foreldre er delaktig i?

Kan legge til at jeg ønsker at ingen parter vet om at et testament er skrevet.

Endret av Hadouken91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du vil at én person skal arve alt, er alt meget enkelt. Advokat trengs ikke, bare skaff to utenforstående til å bevitne (skrive under). De trenger ikke lese hva som står i testamentet, det kan du skjule med et ark over. Eksempel på testament finner du f.eks. her. Du trenger ikke ta hensyn til om arvingen er blitt myndig eller ei, dette fins det bestemmelser for. Du kan testamentere alt eller deler til hvem eller hva du vil. Begrunnelse trengs ikke!

Testamentet kan oppbevares hvor som helst, men det tryggeste og mest diskrete er hos den lokale tingretten (koster noen få hundrelapper).

Lenke til kommentar

Og dersom du ikke ønsker å ha ansvar for dette selv kan du gå til en tilfeldig advokat, betale en 1500,- ish kroner og dem både formulerer testamente og sørger for at dette lagres korrekt for deg. Alle advokater tilbyr testamentarbeid, det er helt standard greie for dem. Men som nevnt over behøves det ikke. Et brev skrevet og oppbevart hos tingretten er like gyldig. 

Lenke til kommentar

Og dersom du ikke ønsker å ha ansvar for dette selv kan du gå til en tilfeldig advokat, betale en 1500,- ish kroner og dem både formulerer testamente og sørger for at dette lagres korrekt for deg. Alle advokater tilbyr testamentarbeid, det er helt standard greie for dem. Men som nevnt over behøves det ikke. Et brev skrevet og oppbevart hos tingretten er like gyldig. 

Brev er nok ikke like gyldig. Et testament må følge visse normer, men det trenger ikke være så veldig stort.

http://www.testament.no/eksempel-testamente/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...