oskar15 Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 Hei! Skal kjøpe ny dataskjerm til gaming (144hz). Har lite på peiling på data og er usikker på om skjermkortet støtter 144hz. Har dette skjermkortet: ASUS Radeon HD 7970 3GB GDDR5 Lenke til kommentar
Stigus Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 (endret) Det har ikke så mye å si med støtte av skjermkort når du skal ha 144hz skjerm, det går på hvor mange FPS du klarer å oppnå. Det eneste kan vel være tilkoblingsmuligheter når jeg tenker meg om, ettersom 120/144HZ skjermer kan kreve DVI-D eller Displayport. Et raskt google søk i ørska (bynner å bli seint gitt) viser at du skulle ha 4 displayport utganger værtfall (kan være greit å dobbeltsjekke dette selv), så det eneste du må tenke på er nok hvor mye FPS du får. Dette kan du jo sjekke enkelt ved bruk av en FPS overlay funksjon (FRAPS, Rivatuner etc)i spillene du spiller til vanlig. Er det CSGO eller andre relativt enkle spill kan du nok fint klare 60+ fps, værtfall ved å skru ned på grafikk og en slik skjerm vil være til nytte, men dersom du ligger på >60 FPS i det du spiller vil 144hz funksjonen ha svært lite for seg. Det vil dog gjøre at browsing på nett og bevegelse av mus i skrivebord osv blir veldig mye mer flytende (For meg føles 60HZ nå som om bildet "lagger"), men aner ikke hva det skjermkortet klarer å kjøre i diverse spill. Andre ting vil også påvirke hvor mange FPS du klarer å oppnå; CPU og RAM. For hver FPS PCen din klarer i spill vil skjermen kunne oppdatere bildet, en 144HZ skjerm klarer derfor å vise 144 bilder i sekundet (FPS) Pass på å skru av Vsync i spillene du skal teste, ettersom det vil låse max FPS til din nåværende HZ, antageligvis 60HZ/FPS. Endret 13. desember 2015 av Stigus 1 Lenke til kommentar
oskar15 Skrevet 13. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2015 (endret) Har dette oppsettet: Corsair strømforsyning, AX750W ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155 Intel Core i5 2500K Quad Prosessor Kingston HyperX 8 GB-kit DDR3 1600 MHz Crucial m4 SSD 2,5" 128GB Seagate Barracuda® Green 2TB, 3,5" ASUS Radeon HD 7970 3GB GDDR5 Vet at jeg kjører csgo på ca 300fps og kjørte bf4 på rimelig bra fps (lenge siden jeg testet men tror den stort sett lå på 80 fps pluss minus). Bruker den primært til csgo nå for tiden. Hvilken skjerm vil du i så tilfelle anbefale meg? Ser denne bra ut? https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/pc-skjerm/23-24-tommer-skjerm/asus-vg248qe/187164.10992/ Tusen takk for svar. Endret 13. desember 2015 av oskar15 Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Har dette oppsettet: Corsair strømforsyning, AX750W ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155 Intel Core i5 2500K Quad Prosessor Kingston HyperX 8 GB-kit DDR3 1600 MHz Crucial m4 SSD 2,5" 128GB Seagate Barracuda® Green 2TB, 3,5" ASUS Radeon HD 7970 3GB GDDR5 Vet at jeg kjører csgo på ca 300fps og kjørte bf4 på rimelig bra fps (lenge siden jeg testet men tror den stort sett lå på 80 fps pluss minus). Bruker den primært til csgo nå for tiden. Hvilken skjerm vil du i så tilfelle anbefale meg? Ser denne bra ut? https://www.netonnet.no/art/data-og-nettbrett/pc-skjerm/23-24-tommer-skjerm/asus-vg248qe/187164.10992/ Tusen takk for svar. 7970 begynner å bli noen år nå, så du vil ikke klare å produsere opp mot 144fps med mye grafikkinnstillinger på. Men oppgradering av skjerm vil uansett gi deg en merkbart mye bedre spillopplevelse. Det er en bra skjerm du har linket til der, men jeg vil anbefale BenQ xl2411Z. Den har så gode farger at man skulle tro det var et IPS panel, og det er ingen andre 144hz skjermer som gir en bedre opplevelse. Så dersom jeg skulle kjøpt 144hz skjerm, hadde det blitt xl2411Z. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Hei! Skal kjøpe ny dataskjerm til gaming (144hz). Har lite på peiling på data og er usikker på om skjermkortet støtter 144hz. Har dette skjermkortet: ASUS Radeon HD 7970 3GB GDDR5 Dersom du har en ide om hva slags skjermkort du kommer til å kjøpe i neste omgang kan det være lurt å velge en skjerm med adaptive sync som støtter det. Kjipt man må gamble da, men med Freesync skjermen kan du jo faktisk spare litt i forhold til den du ser på. Disse 2 skjermene har samme 144Hz panel, men den billigste har FreeSync støtte i stedet for G-Sync. Med ditt nåværende skjermkort vil ikke FreeSync fungere i spill nå, men det er noe støtte i for eksempel film som 24Hz. Om du senere kjøper et nytt AMD skjermkort som oppgradering til det du har nå, så har du allerede også en skjerm med adaptive sync. Om du er mer eller mindre sikker på at ditt neste skjermkort kommer til å være et Nvidia skjermkort, så kan du gamble på å kjøpe den dyreste av de to skjermene jeg linker til. Normalt ligger den på ~4000Kr, så det er en grei pris med ~3300Kr nå. Men det er jo litt mye ekstra å ut med for funksjonalitet du kanskje aldri får bruk for. Mitt tips er altså FreeSync versjonen til ~2500Kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå