Gå til innhold

Erstatte konsoll/gaminglaptop; mini-ITX/SFF - hjelp!


Anbefalte innlegg

Ønsker å bygge en maskin som kan erstatte diverse raskt-forfallende gaming laptoper og hardware begrensningene og oppgraderingsmulighetene på konsoll.

Har kikket på kabinetter som Silverstone SG13, NODE202, RVZ01 og RVZ02, samt Lian PC-Q19. Uten å ha sett noen av disse i virkeligheten, lener jeg mot rvz'ene og PC-Q19 grunnet den tynne formen og således mest transportvennlig(?)
 

hva trenger jeg maskinen til - gaming; burde være kraftig nok til å kjøre de fleste moderne spill på high til ultra (dog absolutt ingen krav om superultra 4k etc.) Om ønskelig, håper jeg å få til en build tilnærmet like kraftig(eller kraftigere) enn min gamle laptop med gtx 880m og i7-4700MQ 3.40ghz. Er dette i det hele tatt mulig og gjennomførbart i et mini-itx kabinett eller lignende? 

kabinett: Foreløpig lener jeg mot tynnere tårn som node202 osv. Synes SG13 virker noe klumpete og firkantet, da jeg ønsker å frakte maskinen i koffert/sekk osv. når jeg flyr 1-2 ganger i året. 

budsjett: maks 10.000 NOK - gjerne mindre. Jeg ønsker heller å få en billigere maskin nå, om jeg så må tape "2-5%" ytelse kontra "toppmodeller" av div. komponenter. Så fremt ytelsen ikke lider nevneverdig, for å så heller "ha penger" til å oppgradere i fremtiden.

andre ting: en av grunnene til at jeg ønsker å bygge selv er muligheten for å oppgradere GPU etc. senere. Dette må være mulig. Ekstern strømforsyning eller ei spiller ingen rolle.

 

forventer ikke at noen skal gi meg forslag til hele builds her, men setter pris på tanker eller forslag omkring hvorvidt dette er gjennomførbart :)

Endret av frankern1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er definitivt mulig å bygge noe habilt inn i et kabinett som f.eks. Node 202, men det er et par ting å tenke over som du normalt ikke vil trenge å bry deg om i et typisk ATX-kabinett.

 

Det første er åpenbart plassering av (og forsåvidt fysisk kapasitet til) GPU. Med et slikt slim-type-kabinett trenger du nødvendigvis en riser ettersom skjermkort må monteres parallelt istedenfor normalt på hovedkortet. For Node 202 spesifikt følger denne riseren med kabinettet, noe jeg vil tro også gjelder andre kabinetter som i det hele tatt har mulighet for å bygge inn 2-slots GPU. Dessuten må du selvsagt vært ekstra nøye med å sjekke at GPUens mål faktisk passer inn i kabinettet. Gigabyte og MSI har eksemplevis en tendens til å produsere varianter som er spesielt lange i lengde- eller bredderetning.

 

Det andre er strømforsyning. Node 202 kan kjøpes alene eller i bundle med en Integra 450W PSU. Formfaktoren som passer inn i Node 202 (og sikkert mange andre slim-mITX-kabinetter) er SFX, så du har et rimelig begrenset utvalg av strømforsyninger å velge blant, der de fleste iflg prisjakt er på <= 450W, men også et par varianter på 500 og 600W. For meg ville det ikke vært aktuelt å putte inn noe annet enn et GTX 960 (eller evt et 750 Ti) i et slik build. GTX970 og omtrent alle AMD-kort som er verdt å titte på krever mer strøm enn en 450W PSU leverer - og produserer desto mer varme som kan være tricky å lede ut av et slikt kabinett. Dette er også noe å ha i bakhodet til fremtidige oppgraderinger: du vet rett og slett ikke i dag hvilke GPU-modeller som er på markedet om et par år og som kan kjøres greit på en 450W strømforsyning.

 

edit: Slenger på et forslag fra Dustinhome

post-47818-0-92888600-1449975772_thumb.png

 

Jeg la til en kjøler som iflg pcpartpicker.com skal passe med kabinettet. Om noen kan bekrefte at stockkjøler passer inn - noe jeg strengt tatt regner med - kan denne eventuelt strykes. Hovedkortet har ikke wifi, men det finnes plenty alternativer som har det om nødvendig.

 

Jeg kan absolutt ikke gi noen garantier på at alt passer inn fysisk, men jeg føler meg rimelig sikker på at jeg ikke har blingset noen plass :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det er definitivt mulig å bygge noe habilt inn i et kabinett som f.eks. Node 202, men det er et par ting å tenke over som du normalt ikke vil trenge å bry deg om i et typisk ATX-kabinett.

 

Det første er åpenbart plassering av (og forsåvidt fysisk kapasitet til) GPU. Med et slikt slim-type-kabinett trenger du nødvendigvis en riser ettersom skjermkort må monteres parallelt istedenfor normalt på hovedkortet. For Node 202 spesifikt følger denne riseren med kabinettet, noe jeg vil tro også gjelder andre kabinetter som i det hele tatt har mulighet for å bygge inn 2-slots GPU. Dessuten må du selvsagt vært ekstra nøye med å sjekke at GPUens mål faktisk passer inn i kabinettet. Gigabyte og MSI har eksemplevis en tendens til å produsere varianter som er spesielt lange i lengde- eller bredderetning.

 

Det andre er strømforsyning. Node 202 kan kjøpes alene eller i bundle med en Integra 450W PSU. Formfaktoren som passer inn i Node 202 (og sikkert mange andre slim-mITX-kabinetter) er SFX, så du har et rimelig begrenset utvalg av strømforsyninger å velge blant, der de fleste iflg prisjakt er på <= 450W, men også et par varianter på 500 og 600W. For meg ville det ikke vært aktuelt å putte inn noe annet enn et GTX 960 (eller evt et 750 Ti) i et slik build. GTX970 og omtrent alle AMD-kort som er verdt å titte på krever mer strøm enn en 450W PSU leverer - og produserer desto mer varme som kan være tricky å lede ut av et slikt kabinett. Dette er også noe å ha i bakhodet til fremtidige oppgraderinger: du vet rett og slett ikke i dag hvilke GPU-modeller som er på markedet om et par år og som kan kjøres greit på en 450W strømforsyning.

 

edit: Slenger på et forslag fra Dustinhome

attachicon.giffrankern1-131215.png

 

Jeg la til en kjøler som iflg pcpartpicker.com skal passe med kabinettet. Om noen kan bekrefte at stockkjøler passer inn - noe jeg strengt tatt regner med - kan denne eventuelt strykes. Hovedkortet har ikke wifi, men det finnes plenty alternativer som har det om nødvendig.

 

Jeg kan absolutt ikke gi noen garantier på at alt passer inn fysisk, men jeg føler meg rimelig sikker på at jeg ikke har blingset noen plass :)

 

Takk for svar szrbz! :)

er det slik at et 970++ kort vil få problemer med kjølingen i et slik lite kabinett av "denne formfaktoren"?

Apropos PSU og "mer krevende" GPU'er så er det vel ikke noe problem å sette inn en større en så fremt den er "SFX"? 

Ser riktignok det er noe snevert utvalg via prisjakt, men sett at man kan få tak i større PSU?

Kalkulatoren jeg brukte tilsa at jeg bør lete i 600w segmentet (549 kalkulert med ditt opsett+970).

vet ikke om dette stemmer noenlunde?

 

ser også det står at RVZ02 støtter SFX-L psu'er (og ikke bare SFX som node202). Da vil det kanskje være lettere å få en kraftig nok PSU? det skader jo heller ikke at rvz02 er noe mindre enn node202 :p

 

apropos transport på fly o.l med kabinetter av denne størrelsen? noen som har erfaringer e.l angående dette? 

Kan jo ikke se for meg det skal være noe annerledes enn å frakte en ps4/xbox?

 

edit: nå skal det sies at jeg er ganske "ute av gamet" når det gjelder stasjonære GPU'er. Sist jeg holdt følge var geforce 8800 noe av det gjeveste. Jeg vet altså egentlig ikke hvorvidt jeg trenger en f.eks 970 :)

Endret av frankern1
Lenke til kommentar

er det slik at et 970++ kort vil få problemer med kjølingen i et slik lite kabinett av "denne formfaktoren"?

Ved nærmere ettertanke så tror jeg ikke det. Kabinettet har trossalt et greit inntak rett under GPU og utsug i toppen, riktignok ikke direkte over GPU. Skal du ha et 970 ville jeg supplert med ekstra innsugsvifter i underkant av GPU for å øke gjennomtrekket, samt sørge for et overtrykk i kabinettet for å redusere støvdanning. Pass også på at maskinen settes en plass der luften har godt med plass til å unnslippe fra toppen av kabinettet, og ikke dekk til utsuget.

 

Apropos PSU og "mer krevende" GPU'er så er det vel ikke noe problem å sette inn en større en så fremt den er "SFX"?

Ser riktignok det er noe snevert utvalg via prisjakt, men sett at man kan få tak i større PSU?

Kalkulatoren jeg brukte tilsa at jeg bør lete i 600w segmentet (549 kalkulert med ditt opsett+970).

vet ikke om dette stemmer noenlunde?

Det bør ikke være noe problem. Komplett anbefaler generelt minimum 500W PSU sammen med 970. Det er ikke utenkelig at det klarer seg med 450W, men i mine øyne blir det litt gambling.

 

Jeg vet ikke hvilken kalkulator du har brukt, men denne hevder det skal klare seg med 350W-ish - noe du også skal ta med en god klype salt.

 

Aberet er prisen. Ser ut som 500W++ SFX PSU koster omtrent like mye som bundlen med Node 202 + 450W PSU. Ved å gå fra 960 til 970 øker du utgiftene til kabinett og strømforsyning alene med endel hundrelapper på toppen av prisdiffen på >= 1100 kr mellom selve GPUene.

 

ser også det står at RVZ02 støtter SFX-L psu'er (og ikke bare SFX som node202). Da vil det kanskje være lettere å få en kraftig nok PSU? det skader jo heller ikke at rvz02 er noe mindre enn node202 :p

Jeg finner kun én SFX-L-PSU på prisjakt, men for all del, RVZ02 ser ut som et ganske kurant kabinett å bygge i.

 

apropos transport på fly o.l med kabinetter av denne størrelsen? noen som har erfaringer e.l angående dette?

Kan jo ikke se for meg det skal være noe annerledes enn å frakte en ps4/xbox?

Ikke noe jeg har erfaring med, men jeg vil tippe at tross mITX-formfaktoren vil en slik PC veie noe mer enn en typisk konsoll. Du kan forsøke å summere sammen vekten av hver enkelt komponent og sammenligne selv.

 

Ellers ser det ut som både Node 202 og RVZ02 kommer med en fysisk støttedings for GPU som jeg absolutt ville montert om jeg skulle flytte mye rundt på maskinen.

 

edit: nå skal det sies at jeg er ganske "ute av gamet" når det gjelder stasjonære GPU'er. Sist jeg holdt følge var geforce 8800 noe av det gjeveste. Jeg vet altså egentlig ikke hvorvidt jeg trenger en f.eks 970 :)

Kommer vel an på hva du skal bruke den til. 8800-serien begynner å bli endel år gammel og er på ingen måter sammenlignbar med 970, eller for den saks skyld 960. Selv den integrerte grafikken i siste generasjon i5 og i7 er på høyde med, om ikke bedre enn, 8800 Ultra som var state-of-the-art i 2008.

 

Enkelte spill er ridiculous krevende. F.eks. Witcher 3, som har oppgitt GTX 660 som minimumskrav, og GTX 770 som anbefalt. Jeg vil tro et 960 klarer å dra det noenlunde ålreit, men 960 er generelt et svakere kort enn 770.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...