Bruker-308643 Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 (endret) Hei. Jeg lurer på hvordan bli betre i 1T matematikk? Snitte mitt ligger rund 4+ eller 4/5, men målet mitt er å få 5 siden det er en avgangsfag også så hadde vært litt kjedelig å hatt en 4 der altså . Jeg er ganske godt på sånne oppgaver der det er barre regne ut reknestykker. På slike oppgaver pleier jeg å få alt rett. Fordi jeg greie å pugge formlene og systemet hvordan regne det ut. Men når det kommer til tekste oppgaver, sliter jeg. Jeg forstår at jeg har ikke noe matematisk hode. Men hvordan kan jeg bli betre på lange tekstoppgaver der det er ikke nokk med å kunne formel, men du må ha forståelse? Hvordan kan jeg øve/forberede meg på slike oppgaver? Fordi jeg føler vi får ikke mange slike oppgaver i boken vi har i matematikk(sinus 1T). Jeg har vurdert kanskje tatt noe timer med en privatlærer eller en student? Kunne dette vært noe? Har noen erfaring med det? Er det effektivt? Men det er vell ganske dyrt.... Jeg prøvede å snakke med læreren, men for å si det sånn har er mildt sagt "noob":D. Prøvde å skrive en melding til han på itslearning før en prøve tokk ca.3 uker før han svarte. Så spurte jeg personlig angående denne saken om tekstoppgaver osv. Så jeg har egentlig ikke fått noe svar ennda hva og hvordan jeg burde jobbe. Han sier liksom "Jeg tar skal ta med meg oppgaver neste time eller vi kan snakke om det neste time", men det skjer liksom ingenting. Endret 12. desember 2015 av Vettikke Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 Hei. Jeg lurer på hvordan bli betre i 1T matematikk? Snitte mitt ligger rund 4+ eller 4/5, men målet mitt er å få 5 siden det er en avgangsfag også så hadde vært litt kjedelig å hatt en 4 der altså . Jeg er ganske godt på sånne oppgaver der det er barre regne ut reknestykker. På slike oppgaver pleier jeg å få alt rett. Fordi jeg greie å pugge formlene og systemet hvordan regne det ut. Men når det kommer til tekste oppgaver, sliter jeg. Jeg forstår at jeg har ikke noe matematisk hode. Men hvordan kan jeg bli betre på lange tekstoppgaver der det er ikke nokk med å kunne formel, men du må ha forståelse? Hvordan kan jeg øve/forberede meg på slike oppgaver? Fordi jeg føler vi får ikke mange slike oppgaver i boken vi har i matematikk(sinus 1T). Jeg har vurdert kanskje tatt noe timer med en privatlærer eller en student? Kunne dette vært noe? Har noen erfaring med det? Er det effektivt? Men det er vell ganske dyrt.... Jeg prøvede å snakke med læreren, men for å si det sånn har er mildt sagt "noob":D. Prøvde å skrive en melding til han på itslearning før en prøve tokk ca.3 uker før han svarte. Så spurte jeg personlig angående denne saken om tekstoppgaver osv. Så jeg har egentlig ikke fått noe svar ennda hva og hvordan jeg burde jobbe. Han sier liksom "Jeg tar skal ta med meg oppgaver neste time eller vi kan snakke om det neste time", men det skjer liksom ingenting. Øv på oppgaver du finner vaskelig, gjerne fra gamle eksamner. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 Trening, trening og trening. Øv på å skrive uttrykk matematisk og å sette opp likninger. Systematiser det du vet, altså skriv opp stikkord om hva du vet og formuler det matematisk. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 Du kan vel bare slenge ut en eksempeloppgave her og skrive svaret ditt Mange flinke mattehoder her og det er nok lettere å hjelpe deg på den måten, hvis noen gidder så blir det gratis også Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 12. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2015 Vet noe hvor jeg kan finne gamle prøver om funksjoner og andregradsuttrykk? Lenke til kommentar
blured Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 Du burde ta en titt på videoene UDL.no har på youtube for 1T [link]. Mange lærere på VGS har ikke så dyptgående matematikkunnskaper, hvilket fører til at forklaringene blir litt "pugg dette", "husk dette", og "slik er det". Men han som gjør de videoene fører gjerne bevis for hvorfor ting er som de er, hvilket er med på å øke forståelsen din. Videre så har matematikk.net en egen oversikt over tidligere eksamener (med løsningsforslag) her. Da får du raskt en oversikt over hva du trenger å kunne. Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 12. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2015 Du burde ta en titt på videoene UDL.no har på youtube for 1T [link]. Mange lærere på VGS har ikke så dyptgående matematikkunnskaper, hvilket fører til at forklaringene blir litt "pugg dette", "husk dette", og "slik er det". Men han som gjør de videoene fører gjerne bevis for hvorfor ting er som de er, hvilket er med på å øke forståelsen din. Videre så har matematikk.net en egen oversikt over tidligere eksamener (med løsningsforslag) her. Da får du raskt en oversikt over hva du trenger å kunne. Ok. Tusen takk skal sjekke de ut Lenke til kommentar
Visum Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 Fordi jeg greie å pugge formlene og systemet hvordan regne det ut. Men når det kommer til tekste oppgaver, sliter jeg. Jeg forstår at jeg har ikke noe matematisk hode. Det beste rådet jeg kan gi deg: Bruk tiden din til å forstå formelene istedet for å pugge dem. Lenke til kommentar
Bruker-308643 Skrevet 12. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2015 Fordi jeg greie å pugge formlene og systemet hvordan regne det ut. Men når det kommer til tekste oppgaver, sliter jeg. Jeg forstår at jeg har ikke noe matematisk hode. Det beste rådet jeg kan gi deg: Bruk tiden din til å forstå formelene istedet for å pugge dem. Hva mener du? Liksom jeg kan bruke dem i regnestykker osv... Lenke til kommentar
Visum Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 Fordi jeg greie å pugge formlene og systemet hvordan regne det ut. Men når det kommer til tekste oppgaver, sliter jeg. Jeg forstår at jeg har ikke noe matematisk hode. Det beste rådet jeg kan gi deg: Bruk tiden din til å forstå formelene istedet for å pugge dem. Hva mener du? Liksom jeg kan bruke dem i regnestykker osv... Jeg kan gi deg et eksempel: I stedet for å pugge a2+b2=c2, bør man heller forstå pytagorassetningen. Hvorfor er det slik a2+b2=c2 og sette inn i teorien, og da klarer du å kjenne igjen denne "formelen" i tekstoppgaven og vet hvordan du skal angrepe oppgaven. Det er dette som skiller mellom middels oppnådelse (3-4) og høy oppnådelse (5-6). Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Istedenfor privatlærer råder jeg deg å bruke dette: http://digitalleksehjelp.no Der kan du få hjelp med matte via videochat! :-D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå