neutrality Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 Hei, Har en leilighet i et borettslag som har så dårlig inneklima at jeg ikke kan bo der. En av problemstillingene er mugg. Leiligheten ligger i en L formet 6 mannsbolig, med min i 2. etasje i midten av L'en, i hjørnet hvor vinkelen er. På utsiden og fra loft, kan det observeres vannskade/ råte uten utstyr, mens leiligheten ikke har synlig mugg men fikk påvist muggsporer på en inneklimatest jeg tok da jeg gjenkjente symptomene på soverommet i hjørnet. Kan ikke direkte se at vannlekkasjene er hva som har gått videre nedover igjennom veggen, men det er plausibelt. Hva slags ansvar har borettslaget i denne saken? og hvordan kan jeg tvinge dem til å engasjere seg (har hatt kontakt med dem, men rasjonalen satt på spissen er at siden det også er mugg i kjelleren i et av de andre byggene, går det greit at det er mugg på loftet/ i min leilighet også, og at ikke alle mennesker tar skade av mugg). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 (endret) Borettslaget (om det er et borettslag) eier bygningen (leilighetene) og er dermed normalt ansvarlig strukturelle skader som f.eks. vanninntregning/sopp. Dette er kontrollert av borettslagsloven. Andelseiere eier kun retten til å bo og er normalt kun ansvarlig for vedlikehold av egen leilighet, f.eks isolert forekomst av sopp i veggplater på eget bad. Gjennom borettslagets vedtekter da det finnes noe forskjeller i hva som overlates til andelseiere i ulike lag. Endret 12. desember 2015 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå