J.Bauer Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 (endret) Hei Jeg planlegger å begynne på NHH neste høst, og lurer på hvor krevende studiet er. Jeg vet at dette er individuelt, men kan vanskelighetsgraden sammelignes med f.eks fysikk 2 fra vgs? Har gått et årsstudium i samfunnsøkonomi på UiB og synes ikke dette var spesielt krevende. Er det mulig å sammenligne? Dere som går på NHH: var første semester krevende, eller kom en fort inn i det? Lurer med andre ord på hvor vanskelig det blir å "ta nivået" Håper på svar Endret 12. desember 2015 av J.Bauer Lenke til kommentar
blured Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 Man modnes ganske mye i årene som kommer etter VGS, slik at man evner å ta studier på høyere nivå. Noen har kanskje godt av å studere noe annet ett år, ta ett år i militæret, ett år på fhs, ect. Mens andre klarer å starte rett på tyngre studier, det kommer bare litt an på deg som person. Den største forskjellen er egentlig hvor mange timer det kreves av deg hver dag, dermed er antakelig strukturen det viktigste. Om du klarer å stå opp og komme deg opp på forelesninger og lesesal hver dag gjennom uken, så er mye gjort. Det er også viktig å komme inn i et godt studiemiljø, slik at du har folk å diskutere oppgaver/pensum med, og som faktisk ringer deg de dagene du bare føler for å ta det rolig (og motsatt). Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 Det eneste man kan si med sikkerhet er at strykprosenten er alt for lav ved NHH, og andelen A er latterlig høy. Hva det kommer av, kan man jo fundere på selv. 5 Lenke til kommentar
ulf1 Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Hei! Jeg går på NHH, og har i likhet med deg, gått et år på samfunnsøkonomi. Jeg kan si at det er mer krevende å gå på NHH, enn på samføk på UiB, men det er ikke helt håpløst mye jobb heller. Jeg jobber mye mer nå som jeg går på NHH, sammenlignet med da jeg gikk på UiB, og må jobbe mye mer for å få tilsvarende karakterer som jeg gjorde på UiB. Til gjengjeld er NHH en super skole, så jeg anbefaler virkelig å prøve der 1 Lenke til kommentar
Dreamspace Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Hadde en siv.ing grad fra før når jeg tok fag der, og for min del var det latterlig enkelt. Men så har jeg også tatt økonomifag ved andre Norske universitet, og kan ikke si det var noe spesielt mer krevende. Alt er relativt. Om ikke interessen er der, så kan fag være "tunge" å ta, rett og slett fordi det er et ork. Og det er ikke alle fag som er like interessante :-) (Ikke for å virke elitist eller snobbete, men det var min erfaring. Har man erfaring fra teknologi eller realfag, så er ikke økonomi spesielt utfordrende på det tekniske nivå, i alle fall ikke det man har de 3 første åra. Det blir dog mer utfordrende mot slutten av f.eks mastergrad eller tidlig doktorgrad, høyere nivå økonomi og finans er som oftest svært matematikk-tungt) Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Jeg har bachelor fra NHH. Jeg begynte der rett etter videregående. Overgangen var dels krevende, men ikke uoverkommelig. Fagplanen for bachelorstudiet er dog endret i ettertid, så jeg vet ikke om det gjør det lettere eller vanskeligere. Jeg hadde fysikk 2 på videregående og det er vanskelig å sammenlikne med studiet. Fysikk 2 besto nesten utelukkende av regning mens man i økonomi også har en del kvalitativ analyse. Matematikken er ikke alltid i seg selv mer krevende enn i fysikk 2, men jevnt over var det klart vanskeligere å få gode resultater. For å sammenlikne NHH med UiB ville jeg bedt deg se på tidsbruken på studiebarometeret, men den er visst ikke oppgitt for samfunnsøkonomi på UiB. Du har uansett en fordel fordi du slipper å bruke tid på å surre og skaffe deg gode studievaner, samt at du allerede har noe kjennskap til økonomi. Det er også mulig at du får godkjent noen av emnene du har nå, slik at du slipper unna noe av samfunnsøkonomien på NHH og kan bruke mer tid på kurs i bedriftsøkonomi, ledelse og annet. Lenke til kommentar
samba123 Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 (endret) Du får sjeldent et objektivt svar hvis du ber en NHH-student om å sammenligne nivået eller studiemengden med et tilsvarende studium ved et universitet. Sannheten er at opptakskravene ved samf. øk ved UiO er omtrent like høye som ved NHH. Ved samf. øk. ved UiO er strykprosenten mye høyere og andel toppkarakterer mye lavere enn ved NHH. BI og NHH er kjent for karakterinflasjon noe som vil si at det er enklere å gjøre det godt karaktermessig. De fleste som tar en ekstern master ved NHH gjør det også svært godt. Disse kommer fra mindre statlige høyskoler, samt BI. Endret 31. desember 2015 av nilssonn Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 Du glemmer kanskje lett, nilssonn, men opptakskrav og studiemengde på NHH kontra UiO har vi diskutert før: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1674953 Når du sier "de som tar en ekstern master på NHH" mener du masterstudenter som har søkt seg inn på NHH med en bachelorgrad fra en annen høyskole eller et universitet. Du må gjerne utdype hva du legger i "svært godt", men på NHH får interne søkere signifikant bedre resultater enn eksterne søkere kontrollert for karaktersnitt på bachelor. Det er en del av begrunnelsen for at alle bachelorkandidatene til NHH er garantert overgang til master uavhengig av karakterer mens eksterne søkere må ha et karaktersnitt rundt B for opptak. http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/En-A-er-ikke-alltid-en-A-6506890.html Og siden du nevner at NHH-ere sjelden er objektive, vil du kanskje opplyse om hva og hvor du studerer selv? Så kan trådstarter også vurdere hvor objektivt svaret ditt er. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 Jeg har ikke gått NHH, men jeg gikk første år på økonomi og administrasjon og var sjokkert over hvor enkelt det var i forhold til hva jeg trodde det skulle være. Hvorfor sjokkert? Jo, fordi jeg av en eller annen grunn gikk rundt med den oppfatning at høyere utdanning var ekstremt krevende og har hatt kamerater som har tegnet et urealistisk bilde av hvor vanskelig ting er. I tillegg var jeg ikke spesielt skarp på VGS, noe som hadde mer med innsats enn evner å gjøre. Jeg jobbet relativt systematisk og strukturert gjennom hele semesteret og avsluttet med A i snitt. Jeg sier ikke at det er latterlig enkelt, men jeg skriver dette for at du ikke skal være motløs og tro ting er vanskeligere enn det er, slik jeg gjorde det i lang tid (trodde høyere utdanning var for krevende for meg). Hadde en siv.ing grad fra før når jeg tok fag der, og for min del var det latterlig enkelt. Men så har jeg også tatt økonomifag ved andre Norske universitet, og kan ikke si det var noe spesielt mer krevende. Alt er relativt. Om ikke interessen er der, så kan fag være "tunge" å ta, rett og slett fordi det er et ork. Og det er ikke alle fag som er like interessante :-) (Ikke for å virke elitist eller snobbete, men det var min erfaring. Har man erfaring fra teknologi eller realfag, så er ikke økonomi spesielt utfordrende på det tekniske nivå, i alle fall ikke det man har de 3 første åra. Det blir dog mer utfordrende mot slutten av f.eks mastergrad eller tidlig doktorgrad, høyere nivå økonomi og finans er som oftest svært matematikk-tungt) Dette er veldig interessant å høre. Jeg gikk andre veien og studerer nå ingeniør og opplever at det er betydelig mer krevende enn økonomi. Om det er fordi jeg har hjerne for økonomi vet jeg ikke, men jeg opplever økonomifagene som langt mer intuitive og hvor man i større grad kan bruke egen sunn fornuft og livserfaring, sammenlignet med mer kompliserte realfag (som jo selvsagt er "fornuftige" og rasjonelle, men på et langt mer abstrakt nivå). Leker med tanken på å avslutte økonomigraden min etterhvert og kanskje peile meg inn mer mot samfunnsøkonomi/finans, da det interesserer meg. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Hadde en siv.ing grad fra før når jeg tok fag der, og for min del var det latterlig enkelt. Jeg gikk andre veien og studerer nå ingeniør og opplever at det er betydelig mer krevende enn økonomi. Alltid morsomt når rykter om studievanskelighetsgrad viser seg å være sanne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå