moby_duck Skrevet 11. desember 2015 Del Skrevet 11. desember 2015 Skal på fest etter eksamen i morgen, og hadde tenkt å ta med en flaske vin. Hvordan vet jeg om flasken har naturkork eller ikke? Altså om jeg trenger vinåpner eller ikke. Det er en riesling, hvis det er av betydning. Flasken sto for øvrig oppreist i butikken, som jeg vil anta betyr at det ikke er naturkork? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. desember 2015 Del Skrevet 11. desember 2015 Kunstige korker trenger også vinåpner. Det er kun hvis flaska har skrukork du slipper vinåpner. Evt. send en SMS til de du skal på fest til og spør om de har vinåpner så du slipper å ta med. Skulle det bli misforståelse så er det også mulig å åpne flaska uten åpner, men det er litt plunder og slit. Diverse redskaper fra verktøyskrinet og så dytte inn den siste resten av korka når du har kommet så langt. PS. Styr unna naturkork, det er kvalitetsmessige grunner for at de fases ut i stort omfang. Noen av de lekker luft og gjør vinen "korket" (fæl/udrikkelig eddiksmak). Naturkork-flasker bør helst ligge for å holde naturkorken fuktig og ekspandert. Tørker korka ut kan den slippe inn luft. Kunstige korker har ikke det problemet så de kan godt stå. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Gjør som Mr Miyagi. Kapp tuten av med en kjapp karate chop! Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Åpne vinflasken med en sko. Det går helt fint, og skaper litt stemning. Alternativ kan du åpne med en kniv/sabel/brødkniv. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Om du ser på flaskehalsen så vil du sjå om det er skrutopp eller ikkje på vinflaska. Eg kan ikkje huske å ha sett vinflasker med skrutopp som har folie eller liknande som skjuler korktypen. Så om du ser etter så burde det være lett å sjå om det er skrutopp eller ikkje. Som nemnt så vil det i forhold til behov for flaskeåpner ikkje være forskjell på vinflasker som er korka med naturkork eller kunstig kork, så eg antar at det er spørsmål om å identifisere flasker med skrutopp frå andre typar korkar. Eit anna tips er er å spørre betjeninga på vinmonopolet, det dei ikkje veit om vinen og vinflaska på ståande fot kan dei finne ut til deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå