Fragletrollet Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Pappa skal kjøpe nye høytalere av meg da de Daliene jeg har på rommet skal brukes til hjemmekino. Har en Denon forsterker, 4*125 watt rms. Tenkte jeg kunne kjøpe noen ganske effektsterke høytalere, for så å brokoble forsterkeren slik at jeg får 2 utganger (en til hver høytaler, og da har jeg jo 250 watt forsterkerkraft pr kanal, aka 2*250). Jeg spiller utelukkende trance/techno/rave, så de må kunne gjengi bass ok. er disse noe å satse på? http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...634%20&cart_id= Takker for all hjelp mvh FragliS Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Denon med 4x125watt og mulighet for brokobling? Aldri hørt om! Sikker på at det ikke er en 2x125watt men med 4 høyttalerutganger? Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 16. november 2003 Forfatter Del Skrevet 16. november 2003 hei er jo ganske nuub på dette, men trodde at hvis man koblet 2 av utgangene istedenfor 1 til hver høytalerne så fikk man dobbel effekt, da det pumpes dobbelt så mye kraft inn i høytaleren... Altså: DENON er forsterkeren. Den har 8 plugger bak, altså 2 til hver (en + og en -, aøltså en svart og en rød til hver høytaler) Hvis man da kobler 4 av pluggene, altså 2 av de hele kontaktene sammen på samme høytalerkabel, og da kun får plass til 2 stk høytalere til forsterkeren, vil ikke det gi 250 w per høytaler/ kanal ? Lenke til kommentar
bruno Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Du har bare 2 utganger, hvis du kobler til et ekstra høyttalerpar til forsterkeren kan du ved hjelp av en bryter på forsterkeren velge om du vil høre par A eller par B, eventuellt begge, men du har fortsatt bare 2x125watt. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 16. november 2003 Forfatter Del Skrevet 16. november 2003 ja, man kan velge på fronet om a eller b. Men jeg har da hatt 4 høytalere hooka opp til forsterkeren før? men har det da bare vært 125/2 = 62.5 w på hver høytaler? Jeg kjører nå med DALI høytalere på omtrent 150 watt. Disse er koblet til en kanal hver av de 4. Jeg kan ikke spille noe høyere enn 1/3, og detter HØYT! men kan en sånn forsterkerr på kun 2*125 drive de høytaleren som jeg tenkte på? noen som vet noe særlig om dem? Lenke til kommentar
bruno Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Det vil si at 2x125watt fordeles på 4 høyttalere i stedet for 2. Effekten på høyttaleren har ingen betydning for hvor høyt de spiller, men det har derimot følsomheten. De du linker til hos Ljudia har en følsomhet på 94 db, og det betyr at de spiller høyt selv om du kobler til en 10watts forsterker, 94 db betyr at de spiller dobbelt så høyt ved 1 watt tilført effekt som en høytaler som har en følsomhet på 91 db. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 17. november 2003 Forfatter Del Skrevet 17. november 2003 ok. da vet jeg det. takk men er høytalerene noe tess? er de noe å satse på? hvilke andre høytalere ville dere tenkt på i priskalassen? er de h. jeg linker til noe god i bassen? kom med forslag !! Lenke til kommentar
Bose Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 (endret) Kjenner jeg Ljudia rett så er de råbra.Er veldig fornøyd med høyttalere fra dem og er VELDIG overaska over kvalitet/pris.Jeg + venner har kjøpt en del fra dem nå. Kan med hånden på hjertet mene at de er gode. Eller så er disse VELDIG bra. Men du må ta frem snekker-ferdighetene dine da. 15g Endret 17. november 2003 av Bose Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 ja, man kan velge på fronet om a eller b. Men jeg har da hatt 4 høytalere hooka opp til forsterkeren før? men har det da bare vært 125/2 = 62.5 w på hver høytaler?Jeg kjører nå med DALI høytalere på omtrent 150 watt. Disse er koblet til en kanal hver av de 4. Jeg kan ikke spille noe høyere enn 1/3, og detter HØYT! men kan en sånn forsterkerr på kun 2*125 drive de høytaleren som jeg tenkte på? noen som vet noe særlig om dem? En annen liten ting ang. Watt som det er verdt å merke seg: Når impedansen på utgangen halveres, dobles effekten (merk! kun en "perfekt" forsterker klarer å doble effekten, de aller fleste vil øke med 50-70%.) Dvs: Forsterker på 2x125W (ja, den er bare 2x125 watt selv om det er 4 utganger) 2 Høyttalere 8 Ohm: 125W til hver 4 Høyttalere 8 Ohm: 62,5W til hver 2 Høyttalere 4 Ohm: 250W til hver (aldri helt dobling, men opp mot) 4 Høyttalere 4 Ohm: 125W til hver En annen ting: Hvis du kobler til 4 høyttalere til din forsterker, og ikke alle har samme Impedans (motstand) kan du ødelegge forsterkeren. Dvs, alle må være 4Ohm, 8Ohm, etc. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 17. november 2003 Forfatter Del Skrevet 17. november 2003 tusen takk for god forklaring SilverCRX men Bose, jeg tenkte litt på de høytalerene. MEn er ikke min forsterker for svak? Hvordan vil den spille med min forsterker da? Og de jeg spurte om, er de noe tess med forsterkeren min? Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 17. november 2003 Forfatter Del Skrevet 17. november 2003 og en ting til... hva om høytalerene er 6 ohm? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå