Gå til innhold

Overklokking og asynkronitet med RAM

Medrakil

Anbefalte innlegg

Min 2100+ ligger på under 40 grader, og jeg tenkte å skru opp FSB'n litt, for å bedre ytelsen og samtidig varme opp rommet bedre, så det ikke er så kaldt om morgenen. Men jeg kom til å tenke på; er det ikke best at CPU kjører synkront med RAM? Leste noe om det et sted, og kom til å undre meg over om jeg egentlig taper på å overklokke, sånn generelt ytelsesmessig? Må jeg overklokke RAM'en og?

Dette er kanskje dumme spørsmål, men jeg er takknemlig for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAM`en funker best hvis den kjøres synkront med FSB. Hvilken RAM har du? Det er best å ha et "nummer for stor" RAM Eks. 333 MHzRAM til 266 FSB prosessor med tanke på overklokking. Hvilket Hovedkort har du? Hvilken CPU har du? Er du heldig har du HK/RAM som støtter 400 FSB og T-Bred som gjør at du kan stille multipler. Da kan du kjøre 200*9 :shrug:

Lenke til kommentar

Trodde lav multiplier*høy FSB ville yte bedre enn motsatt med samme Mhz? Men da blir det jo synkront, aah.. ;)

Har hørt mye snakk om timings, men vet ikke egentlig helt hva det er...?

jaja, *laster ned Aida32*

Edit: skal jeg ta enterprise, personal, eller network? *satser på personal*

Edit2: Enterprise hadde jo alle features da.. *laster ned Enterprise og*

Endret av Medrakil
Lenke til kommentar

Selv om jeg overklokker, mener du? Så det kjører nå på 140 Mhz, (280) siden prosessoren gjør det? (og ikke på 333, som det i prinsippet skal, fordi det er bedre som det er?)

Og hva med oppvolting av core? Er det noe lurt?

Endret av Medrakil
Lenke til kommentar
Trodde lav multiplier*høy FSB ville yte bedre enn motsatt med samme Mhz? Men da blir det jo synkront, aah.. ;)

Høy FSB yter bedre, ja... men det er viktigere med lavere timings ... du kan ikke få begge deler med dette minnet.

Har hørt mye snakk om timings, men vet ikke egentlig helt hva det er...?

http://www.tomshardware.com/motherboard/19970101/index.html

http://www.pcguide.com/ref/mbsys/bios/set/advch.htm

http://www.lostcircuits.com/advice/bios2/6.shtml

jaja, *laster ned Aida32*

Edit: skal jeg ta enterprise, personal, eller network? *satser på personal*

Edit2: Enterprise hadde jo alle features da.. *laster ned Enterprise og*

Enterprise, ja!

Endret av JEG76
Lenke til kommentar

sannsynligvis...

at det er ddr pc27000 (333mhz) minne, betyr bare at det er garantert å klare den hastigheten..

eneste måten å finne det ut på er å prøve de forskjellige kombinajsonene...

men amd liker visst best å kjøre synkront..

hvis cpu'en klarer det, kan du dytte minnet opp på 333mhz med samma multiplier, da får du tilsvarende en xp2700+... (må kanskje dytte opp volten noe)

Endret av john_h
Lenke til kommentar

har en ting å si på det med asynkronitet av cpu/minne

jeg testa det der og fant ut at det er "bedre" å tyne hver del til max..

f.eks. går cpu til 200(400)mhz max og ram går til 250(500)mhz, så er det best å kjøre hver del på max.

har en XP 2500+ og 512mb corsair, og var litt tvilende på den der teorien om at synkronitet er best, så jeg satte meg liksågodt ned og endra fsb/multiplikator/timings.

brukte aida ee

bare referanse tall under, kommer ikke på eksakte tall.

ved 200 synkron fsb fikk jeg read: 3000 write: 1100

166 cpu / 200 minne fikk jeg r: 2600 w: 950

200 cpu / 166 minne fikk jeg r: 2650 w: 900

166 synkron r: 2400 w: 840

210 synkron r: 3150 w: 1200

har ikke prøvd med cpu på 230 og minnet på 200, men det skal testes.

så dere ser forskjellen på 166 synkron og de med 166 på den ene og 200 på den andre? ble bedre asynkront.

så har du minne som du får max opp i 175 og cpu du får opp i 230, så er det å anbefale å kjøre det på topp. men det kan være vanskelig å finne en minnemultiplikator/divider som passer til hastighetene.

ønsker også å høre andres erfaringer på dette.

Lenke til kommentar

bare så det er sagt, så har jeg ikke hatt en amd siden den gamle k5 90 mhz, og den ble aldri tynt på noen måte... :p:

jeg snakker ut fra ren lest erfaring...

men , altså: hvis det er stor forskjell på hvor langt du kan presse ram og cpu, skjønner jeg jo at det lønner seg å kjøre asynkront...

men jeg antar det ville være å foretrekke at du skrur ned multiplier for å samme hastighet på minne og fsb..

hvis du skjønner hva jeg mener... (hvis ikke må jeg vel komme med et eksempel, men jeg er lat, så jeg prøver å unnga det *grin* )

Lenke til kommentar
Altså, hvis jeg kan, så bør jeg skru ned mulitplier (Vet ikke om jeg kan det da, sjekker det i morgen, bysselalle-tid :p ) og sette FSB opp til 166,5? (333)

Hvis ikke, bør jeg like vel tyne FSB, eller...?

Og hvor mye er det trygt å volte opp? (hvis noe :p )

Du er på riktig kurs ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...