limahe Skrevet 11. desember 2015 Del Skrevet 11. desember 2015 Hei! Jeg og en venninne skrev kontrakt på en leilighet i København i går. Vi skal leie to rom, der vi deler kjøkken, bad og dusj med huseier. I kontrakten ble vi enige om at vi skal betale full leie for desember, men vi flytter ikke inn før i Januar. Da vi hadde flyttet en del av tingene våres inn i rommene, sier plutselig huseier at hun skal leie ut rommene til airbnb til helgen, og at datteren skal bo der i jula. Er dette lov!? Kan vi kreve å ikke betale leie i des? Eller kan vi oppheve kontrakten? Har ikke huseier brutt kontrakten?? Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. desember 2015 Del Skrevet 11. desember 2015 Hei! Jeg og en venninne skrev kontrakt på en leilighet i København i går. Vi skal leie to rom, der vi deler kjøkken, bad og dusj med huseier. I kontrakten ble vi enige om at vi skal betale full leie for desember, men vi flytter ikke inn før i Januar. Da vi hadde flyttet en del av tingene våres inn i rommene, sier plutselig huseier at hun skal leie ut rommene til airbnb til helgen, og at datteren skal bo der i jula. Er dette lov!? Kan vi kreve å ikke betale leie i des? Eller kan vi oppheve kontrakten? Har ikke huseier brutt kontrakten?? Takk for hjelp! Vanskelig for oss å vite om huseier bryter kontrakten uten kontrakten. Men hvorfor betaler dere for desember om dere ikke tregner den da? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. desember 2015 Del Skrevet 11. desember 2015 Kva blei avtalt? Om dere tok over leiligheita i desember og tok den i bruk i desember, då ved å flytte inn deres ting så har huseigaren antageligvis ikkje berettiga adgang til leiligheita (forbehold om at det danske lovverket kan avvike frå det norske). Men mest sannsynleg så vil eg tru at dette skyldes missforståelser om kva som var avtalt, og at denne misforståelsen skyldes at dette er ein muntlig avtale? Etter norsk lov så vil det at utleigaren ikkje stiller boligen til disposisjon som avtalt være eit grunnlag for heving av avtalen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. desember 2015 Del Skrevet 11. desember 2015 Ville nok enten ha sagt opp avtalen eller ihvertfall ikke betalt for desember Lenke til kommentar
Svolp Skrevet 11. desember 2015 Del Skrevet 11. desember 2015 Det er ikke forskuddsbetaling da? Noe som forøvrig er helt normalt at du betaler i som du sier des mnd for og bo i januar mnd så betaler du leie i januar mnd for og bo i februar mnd osv? Lenke til kommentar
War Skrevet 11. desember 2015 Del Skrevet 11. desember 2015 Det ser mer ut som ok , jeg holder den av til dere fra januar, men da får dere betale for tapsmnd min desember. De betalte, men de sa de skulle flytte dit i januar, så han leier den ut igjen etter det i den mnd det skal stå tomt i teorien. De flytter inn i januar, hadde selv leid ut sobbelt om jeg kunne det, så forstår utleier også. At man har betalt for desember er mer for å holde den av til januar-sum og ikke fri til bruk, slik jeg leser det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 11. desember 2015 Del Skrevet 11. desember 2015 Etter norsk lov så vil det at utleigaren ikkje stiller boligen til disposisjon som avtalt være eit grunnlag for heving av avtalen.Dette er i København da...(uten at jeg vet noe om hva som gjelder der). Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 12. desember 2015 Del Skrevet 12. desember 2015 (endret) Er nok få som kan hjelpe med dansk juss her. Endret 12. desember 2015 av Dragen 1 Lenke til kommentar
limahe Skrevet 14. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2015 Takk for alle svar! Vi føler huseier har holdt tilbake informasjon. Hun spurte oss flere ganger om NÅR vi skulle flytte inn, og vi sa i midten av Januar. Men hun sa ingenting om at vi ikke kunne flytte inn før. Etter vi hadde skrevet kontrakten sier hun plutselig at hun skal leie ut til andre og at hun selv skal bruke rommene.. Lenke til kommentar
limahe Skrevet 14. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2015 Det er ikke forskuddsbetaling da? Noe som forøvrig er helt normalt at du betaler i som du sier des mnd for og bo i januar mnd så betaler du leie i januar mnd for og bo i februar mnd osv? Er ikke forskuddsbetaling nei. Vi skal betale leie for desember den 15 des. Og leie for Januar den 30 des. Videre leie for februar betales 30 jan.. Lenke til kommentar
limahe Skrevet 14. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2015 Ville nok enten ha sagt opp avtalen eller ihvertfall ikke betalt for desem Kva blei avtalt? Om dere tok over leiligheita i desember og tok den i bruk i desember, då ved å flytte inn deres ting så har huseigaren antageligvis ikkje berettiga adgang til leiligheita (forbehold om at det danske lovverket kan avvike frå det norske). Men mest sannsynleg så vil eg tru at dette skyldes missforståelser om kva som var avtalt, og at denne misforståelsen skyldes at dette er ein muntlig avtale? Etter norsk lov så vil det at utleigaren ikkje stiller boligen til disposisjon som avtalt være eit grunnlag for heving av avtalen. Dette kan nok skyldes en misforståelse ja.. Men huseier sa ingenting om at vi ikke kunne flytte inn i desember. Hun spurte oss om når vi skulle flytte inn, og vi sa januar. Først nå skjønner vi hvorfor hun spurte oss så mange ganger om når vi kom for å flytte inn.. Vi føler hun har tilbakeholdt informasjon før kontrakten ble skrevet.. Samtidig mener hun at det aldri var et spørsmål om å flytte tingene sine inn i desember, men vi tok det som en selvfølge at dette var mer enn OK.. Lenke til kommentar
limahe Skrevet 14. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2015 Hei! Jeg og en venninne skrev kontrakt på en leilighet i København i går. Vi skal leie to rom, der vi deler kjøkken, bad og dusj med huseier. I kontrakten ble vi enige om at vi skal betale full leie for desember, men vi flytter ikke inn før i Januar. Da vi hadde flyttet en del av tingene våres inn i rommene, sier plutselig huseier at hun skal leie ut rommene til airbnb til helgen, og at datteren skal bo der i jula. Er dette lov!? Kan vi kreve å ikke betale leie i des? Eller kan vi oppheve kontrakten? Har ikke huseier brutt kontrakten?? Takk for hjelp! Vanskelig for oss å vite om huseier bryter kontrakten uten kontrakten. Men hvorfor betaler dere for desember om dere ikke tregner den da? Fordi huseier var klar på at den skulle leies ut fra og med desember, pga hun trenger pengene. Vi gikk med på dette og tok det som en selvfølge at vi også kunne bruke den og flytte inn tingene våres når vi først betaler for desember måned. Men hun mener tydelig noe annet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Fordi huseier var klar på at den skulle leies ut fra og med desember, pga hun trenger pengene. Vi gikk med på dette og tok det som en selvfølge at vi også kunne bruke den og flytte inn tingene våres når vi først betaler for desember måned. Men hun mener tydelig noe annet. Om dere har en avtale på å leie fra desember har dere åpenbart boretten den måneden. Om dere ikke trenger den og det ikke fører til noen problemer for dere ville jeg latt det skli for å sørge for at resten av leieperioden ikke ødelegges pga dette. Om det fører til problemer ville jeg sagt i fra. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Ville nok enten ha sagt opp avtalen eller ihvertfall ikke betalt for desem Kva blei avtalt? Om dere tok over leiligheita i desember og tok den i bruk i desember, då ved å flytte inn deres ting så har huseigaren antageligvis ikkje berettiga adgang til leiligheita (forbehold om at det danske lovverket kan avvike frå det norske). Men mest sannsynleg så vil eg tru at dette skyldes missforståelser om kva som var avtalt, og at denne misforståelsen skyldes at dette er ein muntlig avtale? Etter norsk lov så vil det at utleigaren ikkje stiller boligen til disposisjon som avtalt være eit grunnlag for heving av avtalen. Dette kan nok skyldes en misforståelse ja.. Men huseier sa ingenting om at vi ikke kunne flytte inn i desember. Hun spurte oss om når vi skulle flytte inn, og vi sa januar. Først nå skjønner vi hvorfor hun spurte oss så mange ganger om når vi kom for å flytte inn.. Vi føler hun har tilbakeholdt informasjon før kontrakten ble skrevet.. Samtidig mener hun at det aldri var et spørsmål om å flytte tingene sine inn i desember, men vi tok det som en selvfølge at dette var mer enn OK.. Eg ser definitivt at det er rom for misforståelser her, men eg trur faktisk at feilen ligger hos dere. Når du får spørsmål om når du skal flytte inn så spør utleigaren om når dere vil ha leiligheita til disposisjon. Så når dere seier at dere ikkje trenger leiligheita før i midten av januar så tilseier det at utleigaren kan sjølv disponere boligen fram til då. Det som derimot taler til deres fordel er at når dere avtalte å betale for desember så tyder det på at dere hadde som intensjon om å ta i bruk boligen også i desember. Her burde utleigaren forstå at dere ikkje betalar husleige for ein ekstra måned utan å få ein motytelse. Så her meiner eg at dere har gitt utleigaren uklare meldingar ved å både betale husleige for desmber samtidig som dere presiserer at dere ikkje skulle flytte inn før i midten av januar. Det dere sjølvsagt skulle sagt var at dere hadde behov for å bruke leiligheita til oppbevaring frå desember av, men at dere ikkje skulle overnatte i boligen før etter nyttår. Men uansett så er det ikkje rett at utleigaren skal ha dobbelt betalt, så dere skal ikkje betale for desember når dere ikkje får disponere boligen i desember. Det store spørsmålet er om dere kan nekte å betale når det fyrst er avtalt å betale også for desember måned. Ein grei plass å starte for å finne ut av dette er å lese seg litt på dei danske reglane: http://www.lejerneslo.dk/Lejeloven-A-Z.aspx Eg har berre sett raskt over, og det virker som at reglane vil variere litt etter boligform og kva kommune du leiger i. Av den grunn vil eg anbefale å ta direkte kontakt med "Lejernes Landsorganisation" for å be om rådgivning (krever antageligvis medlemsskap). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå