Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sliter med Norsk og Nynorsk..

Anbefalte innlegg

Heisann! Går i tiende og fikk karakterene min for Norsk og Nynorsk. Fikk 3.. på begge.

Rimelig deppa det jeg ikke vet helt hva jeg kan gjøre, jeg suger på å skrive tekster, ikke fordi jeg ikke er flink med virkemidler og alt annet, men mest fordi jeg skriver så innmari kjedelige tekster.

Får 4-5 i engelsk, 5 i språk. 3 i matte, sikkert 4 i KRLE også. 5- på første prøve, 3/4 på andre prøve. 

Jeg kan nok gå opp til 4 i matte uten altfor mye jobb, fikk dårlig på tentamen grunnet at jeg bortprioriterte det, noe som endte med at jeg fikk endel feil. Gym får jeg sikkert 3, men kan nok gå opp til 4/5 om jeg gidder, hater gym så har droppa det flere ganger. Musikk får jeg enten 3 eller 4 i. Så kan ende opp på 4-5 for de fagene om jeg gidder. Samf. er nok 4. Fikk 4/5 på første prøve, andre prøve fikk jeg 4+ i. naturfag aner jeg ikke enda. Fikk 2/3 på første prøve, mens jeg fikk 4+ elns på andre. 

Men sliter med Norsken, både muntlig (da jeg ikke er generelt aktiv i timene, derfor får jeg 4 i engelsk) 

Jeg hater å si noe dersom jeg ikke er sikker på at det stemmer, noe lærerne sier er dumt. 

Noen tips til neste halvår? 

Tror dere det skal mye å jobb å få 4.5-ish i snitt? Om jeg får opp gym så er det uten altfor mye jobb potensielt 2 karakterer til.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et godt tips er å lese bøker eller aviser, slik at man opparbeider seg et bredere ordforråd, samt får en forståelse av hvordan man skal uttrykke seg. Plettfri grammatikk er også en forutsetning for å bevege seg over fireren. Unngå fjortisuttrykk som "lissom" og "suger", vær opptatt av å fremstå seriøs når du skriver. Når du skriver stil, velg den sjangeren du behersker best, og/eller den oppgaven som treffer deg best. Vær nøye med å svare på oppgaven, ikke bare skriv i vei uten mål og mening. Ikke lever klokken ti, sitt heller tiden ut og forsikre deg om at du har fått med deg alt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg skriver så skriver jeg selvsagt bedre enn når jeg skriver på forumet. 

Jeg har et bredt ordforråd i engelsk. Helt ok i norsk. Vet ikke hva du definerer som bredt når det er snakk om norsk. Om det er snakk om å bruke mer ``voksne`` ord om jeg kan si det slikt så går det helt fint når jeg skriver tekster. 

Men det grammatiske kan jeg nok skjerpe meg på, når jeg ser igjennom så kan jeg lett se feil.

Takker så mye for tipsene!:)

Lenke til kommentar

Ikke bry deg så mye om norsk, hvertfall ikke den skjønnlitterære delen, da denne i stor grad faller bort på vgs. Går vg3 studiespesialisering nå, og jeg sleit også på ungdomsskolen i norsk, fordi jeg rett og slett ikke var kreativ nok til å skrive gode skjønnlitterære tekster. Nå ligger jeg på 5 i begge målformene takket være at 90% av det vi skriver er analyse, som ikke stiller krav til kreativitet.

Når det kommer til nynorsken så ser lærerne mer på språk enn innhold. Det viktigste du gjør her er å slå opp ALLE, hvert eneste, ord du er det minste usikker på. Greit nok at det er kjedelig og tar lang tid, men det er verdt det når du får igjen karakteren.

Kan jeg spørre om hva du vil studere på vgs?

Så lenge du har rundt/over 4 i snitt så burde du ikke ha noe problem med å komme inn på hva som helst du måtte ha lyst til.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt meg sammen og møtt opp til gymtimene, og fokusert hovedsaklig på naturfag, matte og engelsk, spesielt matte.

Engelsk er alltids kjekt å være god i i våres stadig mer globaliserte verden. I matte er det veldig viktig å pugge mye. Matte er et fag som kommer opp igjen uansett hva du skal gå. Du er kanskje en av de som tenker at matte er dumt og unødvendig, men om du vil fordype deg videre i matte seinere så kommer du til å takke deg selv 1000 ganger for at du lærte deg det grunnleggende mens du gikk på u-skolen.

Endret av Dolandyret
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...