Gå til innhold

[Løst] Er SSD M.2 noe dere kan anbefale?

Anbefalte innlegg

Er SSD M.2 noe dere kan anbefale? Jeg har ikke store behovet mtp. plass på systemdisken. Det hadde kanskje vært litt kult å frigjøre plass i kabinettet. Jeg tenker ikke på PCI-diskene. Oppgitt lese- og skrive-hastighet er vel som ved en vanlig SSD, men jeg lurer litt på hvordan dette fungerer i praksis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det funger i prinsippet lik som PCI-E SSD bare det er sata kontroller.

Må vel ha UEFI bios som støtter boot i så fall ellers får du ikke startet maskinen fra SSD disken.

Syns du i prinsippet like greit kunne gått for micro sata da de gjør samme nytten.

Med mindre du har maskin som kun støtter m.2 sata SSD

Lenke til kommentar

Hvis man skal kjøpe m.2 ssd, så oppdater til nyeste bios FØRST. Et veldig godt tips ;)

Hehe, takk for tips. ;)

Men jeg leser at det kan være et problem med overoppheting. Jeg vet ikke jeg, men kortet ligger jo helt nedtil hovedkortet.

I alle fall, det jeg har støtte for er M.2 PCI-E, enten gjennom M.2 sloten eller som PCI-kort. Det virker som det går an å boote fra dette, siden MSI skriver:

Enjoy a blazing fast system boot up and insanely fast loading of applications and games with MSI GAMING motherboards. We offer the next generation of high speed storage support through M.2 and SATA Express. M.2 and SATA Express transfer data through a PCI Express 2.0 x2 interface up to 10 Gb/s, making it 67% faster than SATA 3.0 solutions.

Lenke til kommentar

Kommer ikke til å styre med dette, vil ikke risikere at det blir overopphetning. Men det hadde vært veldig kult, med de hastighetene. Jeg kommer nok til å satse på noe slikt neste gang:

https://www.komplett.no/product/846482/datautstyr/harddiskerssd/ssd-m2/intel-750-ssd-12tb-pcie-30-hhhl

Men foreløpig er det for dyrt, og siden jeg GNUer så kommer jeg uansett til å vente litt med ny teknologi med tanke på drivere/støtte. En ny SATA-SSD og XFCE-desktop går igrunn raskt nok allerede.

Utgangspunktet var å frigjøre plass i kabinettet, men jeg vil ikke bruke den M.2-sloten med tanke på overopphetning.

Lenke til kommentar

Kommer ikke til å styre med dette, vil ikke risikere at det blir overopphetning. Men det hadde vært veldig kult, med de hastighetene. Jeg kommer nok til å satse på noe slikt neste gang:

https://www.komplett.no/product/846482/datautstyr/harddiskerssd/ssd-m2/intel-750-ssd-12tb-pcie-30-hhhl

Men foreløpig er det for dyrt, og siden jeg GNUer så kommer jeg uansett til å vente litt med ny teknologi med tanke på drivere/støtte. En ny SATA-SSD og XFCE-desktop går igrunn raskt nok allerede.

Utgangspunktet var å frigjøre plass i kabinettet, men jeg vil ikke bruke den M.2-sloten med tanke på overopphetning.

Det er ikke et problem.

Lenke til kommentar

Sludder og  vas ;)

Ssden kan overopphete ved sekvensiell skriv av STORE filer. Vi snakker da om 200GB+. Du vil garantert ikkje merke noe til dette, da det særdeles skjeldent skrives SÅ mye på èn gang. Sannsynligheten for at du vil merke overoppheting i det heletatt er da forsvinnende liten. Ssden dør ikkje om den blir varm, den bare throttler litt og skriver litt senere. De som tester throtteling, tester "worst case scenario".

Dette er like dumt som å si at GTX 970 suger fordi de bare har "3.5GB" med raskt minne. I noen få tilfeller kan man oppleve småhakking pga dette i et par spill. Når dette blir tatt opp som et "problem", så virker det som om ALLE spiller Skyrim med HD mod +++ som gjør at vrambruken går i taket. Når man har så mye texturer på, så er ofte fps så lav at spillet ikkje går smooth uansett. Selve gpuen blir da selve flaskehalsen.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...