Gå til innhold

Gjøre maskiner raskere

Zapmi

Anbefalte innlegg

Hei,

Har 15 maskiner stående hos en kunde med windows xp. Disse maskinene må gjøres raskere da de har stått i flere år og blitt tregere.

Har tenkt å gjøre følgende på maskinene;

Kjøre CCleaner - Renske det som renskes kan

Defragmentere

Slette alt av programmer og installere på nytt

Er det noe annet dere vil anbefale å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formatere disken og reinstallere operativsystemet, slipper du å gjøre annet enn å installere det som trengs av programmer igjen.

Da får du rensket enda bedre opp, og det går kjappere enn å 'cleane'...

Har ikke mulighet til å formatere. Derfor jeg leter etter andre effektive måter å kvikke opp maskinen.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Du skal jo avinstallere alle programmer! Da står jo du med en maskin med KUN operativsystem likevel...

Fordi at det vil ta for lang tid med tanke på at jeg bare har noen dager på meg. reinstallering av os tar ikke lang tid, men installering av programmene som skal på etterpå vil bruke for lang tid når det inkluderer reformatering.

Lenke til kommentar

Reinstallere 15 maskiner på 2-3 dager er ikke noe problem. De står og jobber av seg selv når du reinstallerer Win og programmer. Du starter i en ende med å sette igang Win, når første maskin er ferdig så starter du på den igjen og tar de andre i rekkefølge. Jeg har installert mer enn 15 maskiner på noen dager når jeg jobbet på en skole. Var vel snakk om 30 maskiner en gang som skulle ha Office og diverse fra Adobe. Si at 1 maskin tar 2 timer og det er et opphold på 10 minutter mellom hver maskin så er det noenogtretti timer.

Resultater rettferdiggjør eventuell overtid.

Edit; Det regnestykket blir vel litt feil tror jeg, det tar vel mindre enn noenogtretti timer ved 2 timer pr maskin når man hopper til nestemann når man har satt i gang en(?). Men poenget er det samme. Hvis ikke det tar ekstremt lang tid å legge inn programmene så er det verdt det. Er alle maskinene forskjellige? Tenker da på tiden det tar med drivere, men mye av de småtingene får du gjort i døtiden når alle maskinene jobber. Effektivt arbeid = Du fikser dette :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Reinstallere 15 maskiner på 2-3 dager er ikke noe problem. De står og jobber av seg selv når du reinstallerer Win og programmer. Du starter i en ende med å sette igang Win, når første maskin er ferdig så starter du på den igjen og tar de andre i rekkefølge. Jeg har installert mer enn 15 maskiner på noen dager når jeg jobbet på en skole. Var vel snakk om 30 maskiner en gang som skulle ha Office og diverse fra Adobe. Si at 1 maskin tar 2 timer og det er et opphold på 10 minutter mellom hver maskin så er det noenogtretti timer.

Resultater rettferdiggjør eventuell overtid.

Klart, kan være verdt et forsøk. Neste problem er da å få OS på minnebrikken. Alle maskinene\kassene kjører Windows XP POSReady 2009. Lastet ned fra microsoft, men når jeg prøvde å ta det over på minnepenn så finner ikke maskinen os på minnepenn etter reboot. Finner minnepenn, men ikke os. Any ideas?

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er mulighet for å anbefale å skaffe SSD eventuelt nyere operativsystem?

Windows XP er jo for lengst utdødt.

Selv windows Vista har i minstefall bedre støtte for SSD selv om flere misliker operativsystemet.

Nå vet jeg ikke om det er snakk om Pentium 4 \Pentium D maskiner fra 2002 eller Core 2 duo E4400 kun 2-4 GB ram eller noe slik.

Så det i så fall burde ikke koste mye å skaffe bedre maskiner en det. Det finnes mye på bruktmarkedet.

Minnepenn på slike maskiner er nok vanskelig, støttes Boot from ethernet? PXE?

Det kan være det finnes, i så fall må man ha en server for å retanke de.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vet ikke om det er mulighet for å anbefale å skaffe SSD eventuelt nyere operativsystem?

Windows XP er jo for lengst utdødt.

Selv windows Vista har i minstefall bedre støtte for SSD selv om flere misliker operativsystemet.

Nå vet jeg ikke om det er snakk om Pentium 4 \Pentium D maskiner fra 2002 eller Core 2 duo E4400 kun 2-4 GB ram eller noe slik.

Så det i så fall burde ikke koste mye å skaffe bedre maskiner en det. Det finnes mye på bruktmarkedet.

Minnepenn på slike maskiner er nok vanskelig, støttes Boot from ethernet? PXE?

Det kan være det finnes, i så fall må man ha en server for å retanke de.

Det er ikke mulighet for å skaffe noe nytt til maskinene. Ikke hardware eller software. Det er snakk om gamle maskiner.

Står følgende under system informasjon:

Intel® Atom

CPU D525 @ 1.80 GHz

1.79GHz. 2.99 GB of RAM

Vil ikke kalle meg noe særlig god i noe som har med maskiner og nettverk. Er bare over gjennomsnittet god. Hjemmefixing og slikt.

Kan ikke skaffe nye maskiner da dette er kasser. Nye maskiner vil bli VELDIG dyrt for kunde og ventetiden er lang. Så dette er uaktuellt.

Usikker på om det finner Boot from ethernet. Har en server som alle kasser bruker.

Dette er grunnen til at jeg vil prøve å unngå reformatering og spør etter hjelp for å renske maskinene mest mulig uten reformatering.

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe et av de fix-programmene som finnes, de renser registeret og unødvendige filer som OS'et ofte blir forstyrret av. Avinstallering i seg selv gir ikke mye ytelsesøkning hvis det ikke er programmer som er aktive/ påslått hele tiden. Du kan gå inn i MSConfig og sjekke oppstartsaken og slå av ting der, det kan øke ytelsen betraktelig.

Reisntallering av programmene er tidkrevende og antagelig lite å hente. CCleaner har jeg ikke testet. Hvis maskinene er identiske så kan du legge inn alt på en maskin og klone HDD/ SSD, det er omtrent det samme som skjer når du reinstallerer over nettverk, forskjellen er at over nettverk så kan du kjøre igang alle maskinene på en gang. Det er ikke alltid det går kjapt over nettverk alikevel da det begrenses av server og nettverkshastighet.

Lenke til kommentar

Uten aa reinstallere hadde jeg gjort følgende:

(Putt alle programmer paa en minnepenn, sparer tid)

Fjernet alt av programmer som ikke brukes. (Decrapifier).
Tatt en virus/spyware scan (Malware bytes, evt et virusprogram i tillegg)
Ryddet opp med CCleaner.
Defragmentert med Defraggler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan kjøpe et av de fix-programmene som finnes, de renser registeret og unødvendige filer som OS'et ofte blir forstyrret av. Avinstallering i seg selv gir ikke mye ytelsesøkning hvis det ikke er programmer som er aktive/ påslått hele tiden. Du kan gå inn i MSConfig og sjekke oppstartsaken og slå av ting der, det kan øke ytelsen betraktelig.

Reisntallering av programmene er tidkrevende og antagelig lite å hente. CCleaner har jeg ikke testet. Hvis maskinene er identiske så kan du legge inn alt på en maskin og klone HDD/ SSD, det er omtrent det samme som skjer når du reinstallerer over nettverk, forskjellen er at over nettverk så kan du kjøre igang alle maskinene på en gang. Det er ikke alltid det går kjapt over nettverk alikevel da det begrenses av server og nettverkshastighet.

Har du et eksempel på et fix program du vil anbefale?

Lenke til kommentar

Uten aa reinstallere hadde jeg gjort følgende:

(Putt alle programmer paa en minnepenn, sparer tid)

Fjernet alt av programmer som ikke brukes. (Decrapifier).

Tatt en virus/spyware scan (Malware bytes, evt et virusprogram i tillegg)

Ryddet opp med CCleaner.

Defragmentert med Defraggler.

Takk skal du ha! Et slikt svar jeg har ventet på! :) Skal prøve ut dette å kryssefingrene på at det blir merkbar forskjell i ytelse!

Lenke til kommentar

CCleaner har jeg ikke testet

Min personlig erfaringer med CCleaner at det har lite effekt med god SSD disk og rask maskin generielt.

Da må du har avinstallert over 1000 programvare i en del år før ccleaner gir mye effekt.

Defragmentering kan vel hjelpe særlig hvis det er lenge siden på en harddisk.

Men tror ikke man forvente store forskjeller her.

Virus\spyware\maleware kanskje, det kan ha noe å si,  det burde man merke hvis cpu er 100% belastet.

Problemet med så treg pc er antivirusprogrammet vil ta mye av resursene uansett. Totaltsett tror jeg maskinvaren er flaskehalsen. Har en gammel HP laptop med tilsvarende og windows XP vet at det skal minimalt til for å belaste cpu å gjøre maskinen treg selv med en gammel intel 330 SSD.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

CCleaner har jeg ikke testet

Min personlig erfaringer med CCleaner at det har lite effekt med god SSD disk og rask maskin generielt.

So? Dette er ikke snakk om raske maskiner med SSD disker. Det er snakk om gamle maskiner som har staatt i mange aar...

Lenke til kommentar

Det er bare informasjon som skal være veiledene du kan jo håpe på programvare opprydding vil gjøre stor nytte.

Men tror selv du bruker tiden din på noe som er lite hjelp i.

Godt mulig det hjelper litt. Men tror ikke man kan regne med å få ny maskin av det.

Vet ikke å vurdere Linux distribusjon kan hjelpe litt med tanke på spyware\virus?

Bare en tanke for å få gammel maskin så ny som mulig.

Men det kommer vel ann på om brukeren er villig å prøve noe nytt. Ubuntu er vel kanskje den mest brukervenlige med kanskje Gnome eller XFCE.

Lenke til kommentar

Det er bare informasjon som skal være veiledene du kan jo håpe på programvare opprydding vil gjøre stor nytte.

Men tror selv du bruker tiden din på noe som er lite hjelp i.

Godt mulig det hjelper litt. Men tror ikke man kan regne med å få ny maskin av det.

Vet ikke å vurdere Linux distribusjon kan hjelpe litt med tanke på spyware\virus?

Bare en tanke for å få gammel maskin så ny som mulig.

Men det kommer vel ann på om brukeren er villig å prøve noe nytt. Ubuntu er vel kanskje den mest brukervenlige med kanskje Gnome eller XFCE.

Kassasystemer pleier å ha generelt dårlig Linux-støtte, så det er neppe noe alternativ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...