Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feilmelding etter noe spilling på helt ny maskin

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg håper noen kan hjelpe meg med en liten sak her.

Jeg ventet noe forgjeves på Black Friday og Cybermonday med å kjøpe inn alt av komponenter til min nye maskin og fikk altså alt i hus for to, tre dager siden.

Maskinen ble satt sammen med tilsynelatende grei suksess etter hvert men etter noe bruk treffer jeg på et skikkelig leit problem. Jeg får en ordentlig finurlig feilmelding etter jeg spiller Battlefield 4 en liten stund. Jeg har sjekket Asus Suite 3 underveis for å se at ikke temperaturen eller noe går sky-high og satt CPU viften på turbo bare for å se om det fungerte men uten hell.

Maskinen begynner gjerne og flimrer litt og viser til slutt svart skjerm i et halvt sekund eller noe gjerne et flertalls ganger med gjevne mellomrom før den så fryser og viser denne blåskjermen etter noen sekunder venting. Når jeg så starter maskinen på nytt etter bruk av svenskeknappen så kommer den påfølgende beskjeden.

Dette er jo mildt sagt en ordentlig knipe da jeg ikke er voldsomt datakyndig og jeg ikke kan henvende meg til selger da det er uklart hva som er problemet og de forskjellige komponentene kommer ifra forskjellige leverandører.

Det står følgende i maskinen:

Fractal R5

5820k

gtx980ti

Samsung 850 evo 250gb og 850 evo 500gb

HyperX Predator 2666MHz 32GB (4x8GB)

Asus x99-a

Noctua nh-d15

Asus PCE-AC68

Evga Supernova G2 1300w

Noen som har noe godt forslag til hvordan jeg kan angripe dette problemet?

Setter stor pris på litt hjelp her.

På forhånd takk.

Mvh

post-173538-0-85743800-1449785404_thumb.jpg

post-173538-0-31071300-1449785420_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den meldingen om «Overclocking failed! Please enter bla, bla bla» kan du stort bare drite i. Det er denne hersen auto-tuning funksjonen til ROG hovedkortene som alltid prøver å overklokke CPU etc. Det hender jeg også får den feilmeldingen, men jeg bryr meg ikke om den. Trykk F1 for å komme in i BIOS og så er det bare å gå rett ut igjen uten å lagre noen ting.

Ellers kan du ta og av-installere det Asus Suite programmet da det dessverre er delvis kjent for å lage mer problemer enn det løser. Den feil koden du får, 0x00000101, er ofte forårsaket av software. Noe Asus Suite kan gjøre i enkelte tilfeller.Jeg har aldri brukt det.  Vil du overvåke temperaturer etc, bruk GPU-Z for skjermkort  eventuelt HWMonitor som gir deg temperaturene på stort sett alt som finnes i PC’en.

Og jeg regner med at du har installert alle drivere etc?

Ser at du har BIOS versjon 1901 som er nest nyeste, vet ikke om det vil hjelpe å flashe til BIOS 2011 som er den siste versjonen.

Du kan også sjekke mini dump filen med f. eks WhoCrashed, da kan du få en pekepinn om hva som forårsaket BSOD.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Generelt med cpu/hovedkort som forårsaker stop code 101 , sies kuren er er å gi litt mere vcore på prosessoren.

Som sagt er AI suite program med direkte bios/EFI clock styring ofte med resulterer og tendens til å fucke opp ting (gjøre automatiske settings "for" aggressivt ).

Jeg har alltid kjørt permanent settings uten octuner/aisuite/Asus turboV og liknende da det har gitt meg mere problemer enn nytteverdi. Og vist seg nyttig hos mange andre jeg har hjulpet med ymse stabilitet problemer å gjøre samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...