notarget Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Har igjen en oppgave jeg ikke klarer. Vi har en spenningskilde på 24V og en lyspære som er merket 6V/0.3A a) Hvor stor resistans har pæra i varm tilstand? (Merkningen gjelder varm pære) b) Hvor stor resistans må vi koble inn i kretsen for at pæra skal få riktig spenning? Hvordan formel var det igjen? Noen som klarer denne? Lenke til kommentar
jjjjjjjjjjeeeeeeeeeeee Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Har igjen en oppgave jeg ikke klarer. Vi har en spenningskilde på 24V og en lyspære som er merket 6V/0.3A a) Hvor stor resistans har pæra i varm tilstand? (Merkningen gjelder varm pære) b) Hvor stor resistans må vi koble inn i kretsen for at pæra skal få riktig spenning? Hvordan formel var det igjen? Noen som klarer denne? Du kan bruke U = R * I Altså resistansen i pæra blir da R = U / I = 6 / 0.3 = 20 ohm b) for at pæra skal få 6 volt må det ligge 18 over motstanden og ettersom det er 0.3 ampere i hele kretsen får vi igjen R = U / I = 18 / 0.3 = 60 ohm Rett på meg hvis jeg har feil noen. Lenke til kommentar
notarget Skrevet 16. november 2003 Forfatter Del Skrevet 16. november 2003 ok.. men i b) hvordan fikk du 18? takker Lenke til kommentar
jjjjjjjjjjeeeeeeeeeeee Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 ok.. men i b) hvordan fikk du 18? takker Det skal være 6 volt over lyspæra dvs det må ligge 18 volt over motstanden Lenke til kommentar
notarget Skrevet 16. november 2003 Forfatter Del Skrevet 16. november 2003 Takk skal du ha! Lenke til kommentar
notarget Skrevet 16. november 2003 Forfatter Del Skrevet 16. november 2003 c) Til å lage denne resistansen bruker vi motstandstråd. Tråden vi har er av konstantan med en resistivitet på 0.5. Trådens diameter er på 0.1mm. Hvor lang må tråden være? Er det 60 * 0.1 / 0.5 ? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 c) Til å lage denne resistansen bruker vi motstandstråd. Tråden vi har er av konstantan med en resistivitet på 0.5. Trådens diameter er på 0.1mm. Hvor lang må tråden være? Er det 60 * 0.1 / 0.5 ? R = (rho * L)/A Snur om litt på formelen og får da => L = (A * R)/rho setter inn tall... L = ( 3.14*0.05^2 * 60 )/0.5 = 0.94 meter Du må huske på at areal = pi * radius^2 Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 hva er en motstands-tråd? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Er en metalltråd med en metallblanding (legering) laget slik at motstanden er ganske høy iforhold til f.eks kopper. Motstands brukes i elektriske ovner, strykejern, komfyrer osv.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-30598 Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Er en metalltråd med en metallblanding (legering) laget slik at motstanden er ganske høy iforhold til f.eks kopper. Motstands brukes i elektriske ovner, strykejern, komfyrer osv.. Skjønner jeg deg rett så vil du bruke en varmekabel til lampa? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Nei, da skjønner du feil Eller, hvis han vil lage IR lampe så er jo det greit :-D Slik motstandstråd/elementtråd har en maks temperatur på 1280 grader cel. Da lyser den lys orange. Er ikke den bølgelengden vi mennesker vanligvis vil ha.. Til vanlige glødelamper brukes wolframtråd som tåler så mye varme at den lyser hvitt, slik er nok bedre egnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå