Gå til innhold

Billig vs dyr marsipan. Hva er forskjellen?

Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg sammenlignet nylig to pakker marsipan i butikken, den ene fra Eldorado til 23,80 kr/kg og den andre fra Odense til 189 kr/kg. Jeg forhåndsdømte den fra Eldorado til å være dårlig, men ingredienslistene så forbløffende like ut. Det samme med næringsverdiene. Rettere sagt omtrent like dårlige begge to med en mandelandel på henholdsvis 22 og 23 %. Vanlige marsipanoppskrifter har jo ofte 50% mandel, mens kvalitetsmarsipan vistnok har 70-90% mandel avhengig av type. Hvordan kan de forsvare nesten 10 ganger høyere pris Odense-varianten enn for Eldorado-varianten? Er det noe kvalitetsmessig jeg ikke ser/skjønner eller er det bare syk overprising på den ene?

Skulle jeg laget tilsvarende marsipan selv ville det kostet omtrent slik:

0,22 kg mandel a 99 kr/kg = 21,78 kr

0,75 kg melis a 19,90 kr/250g = 68,70 kr

3 eggeplommer a ca 3,33 kr = 10 kr (ca 0,03 kg?)

Sum: 90,48 kr/kg

Hvordan klarer Eldorado å få prisen ned til nesten en fjerdedel av råvareprisen jeg får? Både råvarer og marsipan skal jo fraktes langveisfra til butikk, selges med fortjeneste osv. Eneste forskjellen er at Eldorado har et fordyrende mellomledd, en fabrikk, som skal ha betalt for å konvertere råvarer til marsipan.

Hvorfor er det ingen logikk i prisene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stordriftsforskjellen har nok ein del betydning.

Men kanskje største forskjellen er vell prisen på arbeidskraft? Eldorado produserer heilt sikkert i eit lavkostland medan Odense produserer vell sikkert i danmark der lønnskostnadane er langt høgare?

I tillegg er det nok kvalitetsforskjell på mandlane. Mandlar er ikkje berre mandlar, det er kvalitetsforskjellar der også.

Dei mandlane du kjøper til 100 kr/kg er nok av mandlane som er fyrstegongssortert fordi dei ser fine ut. Mykje på same måten som at den finaste frukta havner i fruktdisken til høg pris, medan den litt styggare nedfallsfrukta går rett til juice-pressa til ein langt lavare pris.

I tillegg vil dårlige (oksiderte) mandler ha ein stygg ettersmak. Eg rekner med at i dei mandelpartiane med lav kilopris så er nok forekomsten av dårlige mandlar langt høgare enn i dei betre sorterte kvalitetspartia med mandlar.

Lenke til kommentar

Hvordan klarer Eldorado å få prisen ned til nesten en fjerdedel av råvareprisen jeg får? Både råvarer og marsipan skal jo fraktes langveisfra til butikk, selges med fortjeneste osv. Eneste forskjellen er at Eldorado har et fordyrende mellomledd, en fabrikk, som skal ha betalt for å konvertere råvarer til marsipan.

Hvorfor er det ingen logikk i prisene?

Du mener vel ikke på alvor at du ikke har fått med deg priskrigen på julevarer? Den har vært klistet over alle nettavisene. Butikker selger marsipan ned til 1 krone.

Litt tilsvarende spørsmål, jeg like bare Nidars marsipan, men den liker jeg tilgjengjeld veldig godt. Hva er årsaken til at alle andre marsipantyper smaker så surt/bitter eller noe?

Lenke til kommentar

Litt tilsvarende spørsmål, jeg like bare Nidars marsipan, men den liker jeg tilgjengjeld veldig godt. Hva er årsaken til at alle andre marsipantyper smaker så surt/bitter eller noe?

Jeg synes også at Nidar sin marsipan er kjempegod. Det du spør om er nok marsipan som innholder mer mandler i forhold til sukker. Som f.eks Odense som ble spurt om her og f.eks Anthon Berg marsipanbrød som også har grovere malte mandler.

Lenke til kommentar

Jeg synes også at Nidar sin marsipan er kjempegod. Det du spør om er nok marsipan som innholder mer mandler i forhold til sukker. Som f.eks Odense som ble spurt om her og f.eks Anthon Berg marsipanbrød som også har grovere malte mandler.

Jeg liker også Gullbrød, selv om den smaker annerledes enn julemarsipan. Den er fra Nidar, men inneholder 55% (!) mandler. Andre marsipaner smaker rett og slett litt "romessens" eller hva jeg skal kalle det (jeg håper ikke det er det de har oppi).

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...