Skrapelodd Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Hei. Har hatt telefonen min inne til reperasjon 3 gangar no for samme feil. Feilen går ut på at mobilen ikkje klarar å lese SIM-kortet, og tar derfor en omstart. Etter omstarten er alt som normalt, og telefonen fungerar utan problem til det samme skjer igjen. Det kan gå alt i frå timar til fleire veker til det skjer igjen. Eg har som sagt returnert mobilen for 3. gang, men fekk følgande tilbakemelding: "Det er påvist irr/korrosjon på enhetens hovedkort. Dette forårsakes av at enheten har vært utsatt for væske. Væske danner kortslutninger og/eller brudd på komponenter, som fører til funksjonssvikt.Da dette er resultat av ytre påvirkning bortfaller produsentens garanti på enheten." Ved dei to tidlegare reparasjonane vart det aldri påvist væskeskade på telefonen, og eg fekk den returnert til meg begge gangane med melding om at feilen skulle vere retta. Med andre ord påstår selgar no at denne væskeskaden har forårsaka akkurat samme feil som eg har hatt dei to tidlegare gangane, der væske ikkje skal ha forårsaka denne feilen. Eg ser på det som svært usannsynlig at dette er tilfelle, og meiner derfor at feilen som vart påstått retta fortsatt sitt igjen i telefonen. Eg har fått tilsendt bilder som skal vise skade på hovedkort, men kan eg kreve meir bevis enn det? Bevis som kan linke væskeskaden til feilen på mobilen? Som gjer at selgar faktisk kan bevise at SIM-kortfeilen har gjenoppstått, men til forskjell frå tidlegare skyldast feilen no væskeskade, og at utan denne væskeskaden ville telefonen fungert heilt normalt? Som sagt, med unntak av SIM-kortfeilen fungerar mobilen heilt normalt. Har kontakta Forbrukerrådet, og det mest interresante eg fekk derfra var dette: "Det må imidlertid være sammenheng mellom skaden og feilen. Dersom det ikke kan påvises at korrosjonen på hovedkortet er det som fører til at mobilen ikke finner sim-kortet, vil du ha krav på omlevering (da samme feil da har oppstått tre ganger). Det er komplett.no som må bevise at det foreligger årsakssammenheng mellom korrosjonen på hovedkortet og manglende funn av sim-kort." Setter pris på all mulig hjelp her! Om det er relevant og nødvendig kan eg laste opp bilder av skaden Endret 10. desember 2015 av Skrapelodd Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Sikkert 95% av tlf er utsatt for vann, mens de fleste gangene er det BS. Gjør slik min far gjorde. Han ble forbannet da de sa det, han er en voksen mann og klarer å passe på tlf. så når han fikk samme beskjeden så skrev han tilbake, etter det fikk han tlf tilbake. Lenke til kommentar
Skrapelodd Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2015 Skulle jo gjerne ha fått orden på ting her, så enten heve kjøpet eller faktisk få telefonen fiksa. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Jeg ville krevd tilbake pengene. Eller krevd å få den fikset/ny tlf. Har den vært mye brukt? Du er 100% på at du ikke har vært uheldig med vann etc? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Du trenger ikke dynke telefonen i vann heller. For mange år siden hadde jeg en kunde hvis mobiltelefon var dryppende våt etter at hun hadde hatt den i lommen mens hun satt på tribunen i en svømmehall. Var ikke tvil om at telefonen var væskeskadet ettersom det dryppet vann ned på disken straks jeg tok av batteridekselet, men telefonen hadde aldri vært i direkte kontakt med vann annet enn kondensen som ble dannet i svømmehallen der luftfuktigheten var høy. På innsiden av en jakkelomme i regnvær kan også betydelige mengder kondens forekomme. 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Irr/korrosjon på enhetens hovedkort på kan gi alle mulige feil. Det kan være at det var så lite at verkstedet overså det første gangen(e) eller at du har vært uheldig å få en væskeskade mellom reparasjonene. Hvor lang tid var det mellom disse reparsjonene? Hva ble konkret gjort ved de to første reparasjonene? Lenke til kommentar
Skrapelodd Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Telefonen har blitt brukt en del, ja. Er ca. 2.5 år gammal, men var inne til første reparasjon sommaren 2014. Når det gjelde utsettelse for vatn, så blir det litt som srbz seier her. Har ikkje bada med den, men den har blitt tatt med på joggetur, fjelltur, oppbevart i lommer i alt mulig av omgivelsar etc. Reperasjon 1, juli 2014: Svar fra verksted: "Tested bra sim-kort leseren" I tillegg fekk eg service på en volumknapp som var slått inn. Dette betalte eg for sjølv. Denne slagskaden skjedde etter at SIM-kortfeilen var oppdaga, og har dermed ingenting med dette å gjere. Reperasjon 2, september 2015: Svar fra verksted:"Testet telefonen i henhold til feilbeskrivelsen. Feil funnet. reloddet sim-connector. testet telefonen:ok" Hadde i tillegg samme problem rett etter reperasjonen i 2014, men pga. studier i utlandet rakk eg ikkje å levere den inn før eg reiste. Edit: Tok 1-2 veker fra eg fekk telefonen tilbake i september til problemet var tilbake igjen. Tviler derfor på at relodding av sim-connector løyste problemet i det heile tatt. Endret 10. desember 2015 av Skrapelodd Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Har du forsøkt å bytte simkort? Har selv opplevd dette flere ganger. Simkort går oftere i stykker enn hva folk trur. Kan også være at de oppdager væskeskade på hovedkort nå som de forsøker å rette feilen din, og da er retningslinjene klare. Produktet blir ikke reparert. Det kan også helt fint være væskeskade som er årsak til feilen du opplever. Altså du opplever samme feilsymptom 3 ganger, men det kan være 3 forskjellige årsaker til feilen. Hvordan er du så sikker på at det er kontaktfeil mot simkortet som er årsak til at telefonen din restarter? Det er riktig som du sier at telefoner restarter når de mister kontakt med simkort, men hvordan vet du at det er det som skjer her også? Dårlig kontakt med batteri kan også gjøre det. Væskeskade diverse plasser på hovedkort gjør det samme. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Gjetter på at det var uflaks eller slurv på 2. reparasjon. Eller kanskje væskeskaden var så fersk at den ikke var lett å oppdage. Lenke til kommentar
Skrapelodd Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Har brukt 3-4 forskjellige SIM-kort, alt i frå eldre til heilt nye, og det gjorde ingen forskjell. Telefonen skal vel ha blitt undersøkt for væskeskade allerede ved første reparasjon ettersom den gikk på garantien og væskeskade fjernar garantien. Er som du seier fullt teoretisk mulig at 3 forskjellige årsakar har forårsaka akkurat samme feilen, men sannsynligheten for det ser eg på som ekstremt liten.Glømte å legge til at mobilen ikkje går rett på skru av->skru på, men at den viser ei melding der eg kan trykke "Omstart". Som i bilda under. Edit: Berre for å legge det til er eg fullt klar over at væskeskade går utanfor garantien. Men eg både håpar og trur at her er to separate skader/feil på telefonen som ikkje kan linkast saman. Då skal eg ha rett på å heve kjøpet. Har ikkje anna enn historikk og sannsynlighet å gå på når eg skal støtte saka mi, men samtidig har ikkje selgar komt med konkret bevis som seier at den skaden som visast på hovedkortet har (igjen) ødelegt SIM-kortlesaren. Usikker på om dette er mulig å bevise? Og viss ikkje, kven har rett? Endret 10. desember 2015 av Skrapelodd Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Så ekstremt liten sjanse er det vel ikke. Juli 2014 til desember 2015. Ganske mye som kan skje i mellomtiden. Du har jo hatt den med deg ut. Hvis du aldri har hatt regn så vil jeg gjerne vite hvor du bor så jeg kan flytte dit, for her i Bergen regner det 360 dager i året Men mindre sjanse for at noe har skjedd mellom september 2015 og desember 2015. Men ikke usannsynlig at væskeskade kan ha oppstått da også. Ser heller ikke vekk ifra at væskeskaden var der allerede i september, men at de ikke har lagt merke til den. Når de nå åpner telefonen igjen nå så vil de da undersøke mer grundig for å komme til bunns i dine feil. Nå har jeg ikke sett bildene av væskeskaden, og kan dermed heller ikke vurdere skadene. Men har 9 år på baken som mobiltelefontekniker, og har sett min andel av væskeskader. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Så er ikke nødvendigvis væskeskade grunn til å avvise reklamasjon heller. Mange telefoner takler ikke noe fukt, men om jeg går med mobilen i lomma under en joggetur, så vil jeg hevde at mobilen har en mangel om litt svette dreper telefonen. Samme om telefonen ikke takler at jeg går ut i -12 grader eller inn til 25+ uten å få kondensskader. Det er verkstedet som må bevise at fuktskaden er årsaken og ettersom feilen har vært der før holder det ikke med å peke på at fukt kan være årsaken. De bør klare å vise en meget sannsynlig årsaksforklaring som er mer sannsynlig enn at det er samme feil som har dukket opp igjen. Lenke til kommentar
Skrapelodd Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Eg vil ivertfall påstå at det er liten sjangse for at samme feil skjer to gangar på rad av to ulike årsakar. Blir som om eg skulle kjøpt meg ny telefon etter rep. nummer 2, for så at akkurat samme feil eg hadde på min gamle telefon skjer igjen. Eg har heller aldri vert borti liknande feil ved nokon av mine andre telefonar, og har heller ikkje høyrt om nokon andre som har det. Trur ikkje du drar spesielt stor fordel av å flytte dit eg bur om du vil vekk frå regnet, vi stiller nok ganske likt der Eg skal ikkje benekte at det kan vere væskeskade på telefonen, som både du og srbz påpeikar skal det ikkje meir til enn ein svømmehall eller vestlandstilværelse til for at ting skjer. Eg tenker vel meir som du seier nicho_meg. Verkstedet har egentlig berre bevist at det er korrosjon på hovedkortet, men ikkje nøyaktig kva konsekvens denne fuktskaden har. Samtidig, for å sitere verkstedet: "Væske danner kortslutninger og/eller brudd på komponenter, som fører til funksjonssvikt." Ville ikkje kortslutning eller brudd på komponentar ført til meir alvorlige feil enn eit SIM-kort som av og til ikkje kan lesast, og enkelt kan "fiksast" for opptil fleire veker ved ein omstart av telefonen? Med andre ord er alt som skal til for å fikse ei kortslutning eller brudd på komponentar ein 1-2 minutt lang omstart. Høyrest litt rart ut for min del.. Edit: Bilder eg har mottatt frå verkstedet: Endret 10. desember 2015 av Skrapelodd Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Bildene viser tydelig korrosjon. Som nevnt opptil flere ganger kan korrosjonen ha vært tilstede også ved tidligere reparasjonsforøsk, men kanskje den ikke har vært like lett å få øye på da. Kanskje har verkstedet klart å reprodusere feilen, byttet SIM-leser og deretter ikke klart å reprodusere feilen igjen og dermed tenkt at det har vært i orden nå. Men som du sier; det kan ta alt fra timer til uker før feilen oppstår på nytt, så det blir litt rulett om den lar seg reprodusere eller ei nå man prøver. "Det må imidlertid være sammenheng mellom skaden og feilen. Dersom det ikke kan påvises at korrosjonen på hovedkortet er det som fører til at mobilen ikke finner sim-kortet, vil du ha krav på omlevering (da samme feil da har oppstått tre ganger). Det er komplett.no som må bevise at det foreligger årsakssammenheng mellom korrosjonen på hovedkortet og manglende funn av sim-kort." Jeg innbiller meg at det ikke nødvendigvis må bevises, men at det i det aller minste må sannsynliggjøres. Om man krever en streng bevisførsel for årsakssammenheng mellom korrosjon og allslags mulige feil som oppstår i elektronikk er det vanskelig å kunne avslå noe som helst på bakgrunn av korrosjon alene. Det er derimot svært sannsynlig at det finnes en årsakssammenheng der korrosjon forekommer i kombinasjon med ellers uforklarlige feil, og det er heller ikke usannsynlig at korrosjonen kan ha vært der allerede ved første reparasjonsforsøk. Lenke til kommentar
Skrapelodd Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2015 Har tenkt som du seier at det ikkje er spesielt enkelt å kontrollere reperasjonsforsøk, og tenker derfor det er godt mulig at feilen aldri faktisk har blitt retta opp i då den har fungert som normalt på verkstedet. Ser du altså det som sannsynlig at korrosjonen som no visast tydlig kan ha vert der allerede, i mindre grad, sommaren 2014, og at dette er skyld i feilen? Og tenker du dermed at verkstedet sin dokumentasjon er tilstrekklig god nok, og at eg ikkje kan kreve betre dokumentering/sannsynlighet av sammenheng mellom skade og feil, og dermed gi meg på heile saken? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Kraftig skadet. Overslag mellom komponenter. Mye gøy her som kan gi samme symptomer som du opplever. Jordfeil og lignende. Som også kan gi de feilsymptomene som du opplever. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Ser du altså det som sannsynlig at korrosjonen som no visast tydlig kan ha vert der allerede, i mindre grad, sommaren 2014, og at dette er skyld i feilen? Jeg ser det ihvertfall ikke som usannsynlig. Og tenker du dermed at verkstedet sin dokumentasjon er tilstrekklig god nok, og at eg ikkje kan kreve betre dokumentering/sannsynlighet av sammenheng mellom skade og feil, og dermed gi meg på heile saken? Vel, jeg er ingen jurist og vet ikke hva som er tilstrekkelig dokumentasjon for å få gjennom et vedtak i deres favør hos en domstol. Samtidig har du ingenting å tape på å holde kontakten med forbrukerrådet, annet enn tiden du bruker. Jeg for min del ville nok hatt annet å bruke tiden på. Bildene viser som sagt tydelig korrosjon, og korrosjon kan føre til mange ulike snodige feil. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Jeg er ikke tekniker, men har sett mange bilder av slike skader og vært borti tilsvarende problemstillinger. Og er helt enig i at her var det mye. Dette er mer enn nok dokumentasjon. Her kommer man nok ingen vei... Fant igjen en sak ang væskeskade. Her var den opplevde feilen en annen, men årsaken var også her væskeskadet hovedkort. Kunden mente ikke var riktig, men verkstedets rapport og bilde var nok til at kunden tapte i FTU. Endret 10. desember 2015 av Mr D Lenke til kommentar
Skrapelodd Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2015 Ok, ser at det er ganske samstemt blant folk som kan ting bedre enn meg om at det er en ganske stygg skade. srbz; skulle gjerne brukt både tida og pengane mine på noko anna enn dette, men trudde ivertfall at eg hadde ei god sak her! Flodec; Eg skal ikkje krangle, men ville ikkje den typen feil som du nevner føre til instant og permanent funksjonssvikt? Istadenfor ein småfeil som gjentek seg sjølv sporadisk? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Verkstedet må forklare er hvordan en sotfware-reset løser et hardware-problem. Om en komponent er defekt skal det mye til for at en soft-reset alltid fungerer. Jeg vil gå så langt at jeg påstår at det er overveiende sannsynlig at dette ikke er en ren hardware-feil forårsaket av fukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå