Gå til innhold

Firefox OS er offisielt skrinlagt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg husker rett går det altså ned fra fire til tre "større" åpne og frie telefon-OS. Nå Ubuntu, Tizen og WebOS. Jeg får bare krysse fingrene for at noen av FirefoxOS ressursene finner veien til utviklingen av de tre andre, samt at kunder som setter pris på åpenhet gir en økning for de tre resterende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt bra ut nei. WebOS er vel borte forlengst,desverre. Og Tizen..Samsung bruker det jo litt hist og pist (smartklokker)

Jeg har Jolla telefonen og liker os,et. Men det går vel bare en vei der også.

Er det da bare Ubuntu igjen å håpe på. Da må det nok komme en toppspekket sak som får folk til å sperre opp øynene.

"Google is taking over the world". Var det noen som sa en gang for lenge siden ;)

Her står litt om Firefox og flere  http://www.networkworld.com/article/3013493/opensource-subnet/linux-smartphones-mozilla-firefox-os.html

Lenke til kommentar

Er det da bare Ubuntu igjen å håpe på. Da må det nok komme en toppspekket sak som får folk til å sperre opp øynene.

Denne linjen dukket opp på Ubuntu phones siden for ikke lenge siden:

More Ubuntu phones coming soon…

Håper det dukker opp noe sånt på Mobile World Congress i Barcelona i februar og CP+ i april. Edit, det var vist i september.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg som hadde tenkt å kjøpe en telefon med Firefox OS straks det kom noen i litt høyere prisklasse :(. Er ikke så avhengig av å diverse telefonfunksjoner, så tenkte det kunne være gøy å prøve noe nytt ...

Om du bare vil prøve noe nytt så kan du f.eks få tak i en brukt Nexus 4 for lommerusk.

Har kjørt Firefox OS, WebOS, Ubuntu og bøttevis av Android varianter på min Nexus 4 bare for å teste.

Nexus 5 har sikkert like stort miljø for "leking"

Lenke til kommentar

Usikker på om Ubuntu, Tizen og WebOS er så mye større enn andre open source operativsystemer på mobil? Samsung pusher ikke Tizen på mobil nå, de eksisterer vel knapt utenfor India, og jeg har en følelse Samsung kommer til å surfe på Android og bygge opp Tizen på andre enheter inntil Tizen er stort nok til at de kan satse for fullt på Tizen-økosystemet. Ubuntu er vel heller ikke spesielt utbredt det jeg har lagt merke til og WebOS er vel over sin storhetstid. Jeg har hørt folk snakke om sine Maemo, MeeGo og Sailfish-telefoner, men aldri noen av de andre små. Det kan lett være fordi jeg leser artikler om Sailfish og Jolla, men jeg leser tydeligvis artikler om Firefox OS også, og i dag tror jeg var første gangen jeg oppfattet at noen nevnte å ha brukt noen av disse.

Lenke til kommentar

Synd å se Mozilla i denne situasjonen, mtp at Thunderbird-støtte også vakler. Men på en annen side er det å forvente når de tvinger alle apper til å kjøre på HTML5 før standarden er skikkelig ferdigstilt...

Ikke at jeg har gravd i APIet men det virker som hele systemet blir litt for abstrahert i forhold til native java bytecode på Android og ObjectiveC på iOS...

Lenke til kommentar

Om jeg husker rett går det altså ned fra fire til tre "større" åpne og frie telefon-OS. Nå Ubuntu, Tizen og WebOS. Jeg får bare krysse fingrene for at noen av FirefoxOS ressursene finner veien til utviklingen av de tre andre, samt at kunder som setter pris på åpenhet gir en økning for de tre resterende.

Men hvor stor er egentlig forskjellen på de forskjellige mobile operativsystemene når mesteparten er basert på Linux? Blir vel stort sett samme mulighetene på alle, bare litt forskjellige grafiske grensesnitt?

Lenke til kommentar

For vi trengte jo enda et os

Uten ironi, Ja. Jeg mener det er et skrikende behov for frie alternativ til de to store lukkede. Om det er ett eller flere frie spiller egentlig ingen rolle ettersom de er frie og dermed kan modifiseres hvis noen produsenter vil skille seg ut. Samtidig vil friheten støtte opp under universell app-støtte. Altså at apper ikke trenger spesialtilpasses til et utvalg OS, men fungerer fint uansett OS. Det er trist å se dagens marked praktisk talt delt mellom to lukkede app-økosystemer.

Men hvor stor er egentlig forskjellen på de forskjellige mobile operativsystemene når mesteparten er basert på Linux? Blir vel stort sett samme mulighetene på alle, bare litt forskjellige grafiske grensesnitt?

Det er ikke min styrke å vite om de tekniske og prinsippielle forskjellene, men det er i hvert fall større forskjeller enn GUI. Linux er bare en kernel og uten alt det andre er en hver kernel temmelig dum og strippet. Mulig det er en dårlig sammenligning, men om et utvalg biler bruker samme motor så sier motornavnet veldig lite om hva forskjellene på bilene er. Det er mer enn bare utseendemessige forskjeller.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg som hadde tenkt å kjøpe en telefon med Firefox OS straks det kom noen i litt høyere prisklasse :(. Er ikke så avhengig av å diverse telefonfunksjoner, så tenkte det kunne være gøy å prøve noe nytt ...

Kan muligens holde et øye med Ubuntu Phone. Så selv ikke helt hvordan firefox OS passet i det helhetlige bildet.

Lenke til kommentar

Om du bare vil prøve noe nytt så kan du f.eks få tak i en brukt Nexus 4 for lommerusk.

Har kjørt Firefox OS, WebOS, Ubuntu og bøttevis av Android varianter på min Nexus 4 bare for å teste.

Mener du da å si at hvis jeg skaffer meg en Nexus4 eller 5,så kan jeg kjøre fullt fungerende WebOS og Sailfish med alle "orginale" funksjoner intakt?

Jeg spør fordi jeg er en av dem som prøvde å kjøre android på en N900(maemo5). Og ja,det startet opp og fungerte på et vis,men det var også veldig mye som ikke funket..

Lenke til kommentar

Ingen apper, ingen suksess. Teknonerder vurderer OS opp mot hverandre, folk flest er opptatt av hva man kan gjøre med telefonen.

Ja,apps ser jo ut til å styre det meste. Og jeg er jo "bitt av basillen" jeg også. Synd at man MÅ bruke ios eller android for å få bruke disse "apps,ene". Android er på ingen måte min favoritt,men jeg må nok dit for å gjøre det jeg vil med "mine apps"... :wallbash: 

Lenke til kommentar

Mener du da å si at hvis jeg skaffer meg en Nexus4 eller 5,så kan jeg kjøre fullt fungerende WebOS og Sailfish med alle "orginale" funksjoner intakt?

Jeg spør fordi jeg er en av dem som prøvde å kjøre android på en N900(maemo5). Og ja,det startet opp og fungerte på et vis,men det var også veldig mye som ikke funket..

Du må nok lese deg opp litt på XDA developers for å få svar på status i dag, men jeg har kjørt Sailfish på min Nexus 4 stabilt. Manglet mulighet for å kjøre Android apper dog, men det kan ha blitt fikset nå.

WebOS var ganske ubrukelig når jeg prøvde det, men det var morsomt å teste uansett.

Ubuntu er offisielt støttet og fungerer 100% på Nexus 4.

Det som og er greit med Nexus 4 (og sikkert 5) er at man ikke trenger noe kunnskap for å gjøre dette.

Bruker enkelt å greit en "toolkit" hvor man bare trykker på hva man ønsker. Trenger ikke skrive noen kommandoer eller lignende.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...