Gå til innhold

Oppgradering av CPU?

JamesMcCall

Anbefalte innlegg

Jeg oppgraderte skjermkortet mitt for ca 1 måned siden fra en Gtx 560 til en 960. Jeg har 8gb ddr3 som jeg trur er nok. Bruker stort sett bare 6gb.

Spørsmålet mitt er om min intel i5-2310 cpu holder grafikk kortet tilbake. Det er ikke alle tiders grafikk kort, men det skal holde spill nå til dags. Spill som CS:GO, Rust og noen andre få spill kjører med glans på max grafikk, men når jeg har prøvd spill som Arma 3 så går det bra på rundt 50 fps (mid settings). Har sett andre folk spille på mye høyere fps nivå, det er defor jeg lurer på om det er CPU'n som holder mye av fps tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ARMA III er CPU intensivt så, ja det kan jo tenkes at "de andre" du snakker om sitter på vassere prosessorer.

Videre er vel dette spillet også slik at du låses til FPS'n som serveren gir (i multiplayer), så om serveren bare gir 20 FPS så hjelper det ikke at du har monstermaskin.

Men generelt holder ikke CPU'n din tilbake ett 960, ikke mye iallfall.

Lenke til kommentar

ARMA III er CPU intensivt så, ja det kan jo tenkes at "de andre" du snakker om sitter på vassere prosessorer.

Videre er vel dette spillet også slik at du låses til FPS'n som serveren gir (i multiplayer), så om serveren bare gir 20 FPS så hjelper det ikke at du har monstermaskin.

Men generelt holder ikke CPU'n din tilbake ett 960, ikke mye iallfall.

så å kjøpe denne https://www.komplett.no/product/783615/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i5-6600kville vært bortkastet penger?

Lenke til kommentar

Nei det vil det ikke være. Ikke bare er 6600K prosessoren en del raskere i utgangspunktet (kan regne 5-10% økning per generasjon sånn ca.). Så Sandy Bridge og opp til Skylake (altså via Ivy Bridge og Haswell) er et godt hopp. Videre er jo den nye du har sett på en "K"-prosessor, som altså har ulåst multiplikator og kan overklokkes et godt stykke. Alt i alt vil i5 6600K være relativt mye kjappere enn i5 2310.

Hvor mye dette utgjør fra spill til spill, og om du vil merke enorm forskjell, kan jeg ikke svare på.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...