asdwer Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Hei, har prøve til neste uke i elenergi og lurer på et par ting som jeg ikke finner noe om noen andre steder.. Lurer på oppkobling for multimeter? F.eks måle spenning og strøm over en motstand osv. Og om noen kunne fortalt meg hvordan strømmen går i en krets.. går det strøm ut av begge fasene eller kommer det inn fra en og ut fra den andre...? Kommer ikke på noe mer enn dette som jeg lurer på akkurat nå.. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Kan på mange måter sammenlignes med vann. Hvordan ville du satt inn en vannmåler for å måle hvor mye vann (strøm/ampere) som går gjennom slangen? Parallelt eller i serie? Vi ønsker selvfølgelig å måle alt av vann som strømmer gjennom, da blir det i serie (altså innpå selve slangen). For å kjenne på trykket (spenningen) så holder det å kjenne litt på hvor stramt slangen er presset (om den er myk nok). Det blir ikke en like lett/klar sammenligning, men denne målingen foregår parallelt med det man måler, altså ikke innpå selve slangen. Hvordan strømmen går kommer an på forsyningen. I stikkontakta i veggen din skifter strømmen "retning" med en frekvens på 50 Hz. I en batterikrets eller noe annet på DC så går strømmen kun den ene veien. Lenke til kommentar
asdwer Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2015 Ok tusen takk for svar! Skjønte alt mye bedre nå Lurer på i vekselspenning.. går strømmen fra fase 1 til fase 2, så fra fase 2 til fase 1, 50 ganger i sekundet? Eller hva mener du? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 På en måte, ja. Tenk på vann igjen, og forestill deg at vannet blir dyttet frem og tilbake. Prøv å tenk litt forbi "fase 1 og 2", dette er egentlig bare noe vi gir navn på for ordens skyld. Vannet, eller strømmen, som blir "dyttet" går enten den ene eller andre retningen, om den går "fra A til B" er egentlig ikke så interessant i forhold til det. Men ja, strømmen skifter retning teknisk sett 100 ganger i sekundet, da 1 Hz er en full syklus. Den blir på en måte dyttet frem og tilbake, hvis du er med på tanken. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 http://ins.elfag.info/maaleteknikk/maaling-av-spenning http://ins.elfag.info/maaleteknikk/maaling-av-stroem Strømmen "bytter retning" 2 x 50 = 100 ganger pr sekund, tror jeg. Lenke til kommentar
asdwer Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2015 Okei, skjønner! dette hjalp utrolig mye! Tusen takk for hjelp og kjapt svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå