Gå til innhold

Europeisk uavhengighet fra USA

Anbefalte innlegg

Alt du sier stemmer. Jeg kan vel heller si at vi trenger de oppfinnelsene som kommer fra USA. Innovasjon skjer ikke i EU, Russland, USA, midtøsten eller noen annen plass. Det er for mange reguleringer.

Det er mulig at USA er det mest innovative landet (skulle gjerne sett noen tall). Jeg mener imidlertid dette kommer som en følge av hegemoniet. Resten av verden har en massiv brain-drain til USA, fordi det er så mye penger der. Det meste av forskningen er vel sponset av den amerikanske staten? At det skulle komme som følge av mangel på reguleringer er en underlig påstand. Hva slags reguleringer er det vi har i Europa, som skulle gjøre vitenskap og forskning vanskeligere mener du?

En måte å måle dette på er gjennom patenter som blir tatt per land. Det finnes statistikk på dette og for 2013 har vi dette:

https://en.wikipedia.org/wiki/World_Intellectual_Property_Indicators

For 2014 har vi: 

http://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_943_2014.pdf

(hvis du gidder å lese gjennom det)

Men de nasjonene hvor det kommer flest patenter fra år etter år er: Kina, Sør-Korea (hehe), USA og Japan. Etter dem kommer Tyskland (med sin ingeniørvitenskap og kjemikere), Frankrike (med sitt store våpenmanufaktur osv), Storbritannia og Russland.

Vi ser altså at det er der utviklingen kommer fra. Grunnen til at amerikanske selskaper dominerer som de gjør er at selv om de ligger litt etter i patenter har de kontroll over de store industriene som en følge av pengene de er i stand til å investere i dem. Mye av den moderne teknologien kommer fra våpenindustrien deres. Datamaskiner, transistorer, prosessorer og begreper som internet (amerikanerne trengte en måte å koble sammen to datamaskiner på i tilfelle russisk atomvåpenangrep) og moderne biologi (som DNA, sekvensering (man trengte veldig dyre supermaskiner for å få det til) og kreft (Nixon investerte mye penger i sin krig mot kreft)) kommer også fra USA.

Når amerikanerne først bestemmer seg for noe er de villige til å investere store penger i dette (vi snakker da enorme summer, noen ganger flere hundre milliarder dollar (som Manhattan-prosjektet)). Dette er noe andre land ikke er i stand til, de har heller ikke store våpenindustrier å ta hensyn til. I tillegg henter USA konsekvent de beste hodene rundt om i verden til å arbeide på disse prosjektene. Noe andre vestlige land med sine strukturer bygget på nasjoner ikke er i stand til. Land som Kina og Russland er også i stand til å investere slike summer i prosjekter (spesielt våpenindustri-relaterte). Mens Sør-Korea har selskaper (Chaebols) som Samsung, Hyundai, KIA og slikt som driver innovasjonen. Det samme med Japan. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Thitorkin2. De selskapene du nevner har faktisk en meget negativ innvirking på verden, og vi kan fint klare oss uten de. Har du hørt om GNU/Linux?

- Ja, og jeg bruker Linux daglig. Om du tenker på forurensning, utnyttelse av arbeidskraft mm. og at dette er negativt så ja, da er jeg enig. De har en negativ innvirkning på verden. De har også en del positive sider. De gir oss blant annet produkter vi (som i europa) vil ha. For oss i Europa tror jeg disse selskapene produserer produkter vi vil ha. At de kjøper politikere, utnytter handelsblokkader og andre ting forbundet med Crapitalism er ett stort minus, men åpenbart ikke en deal-breaker. Om disse selskapene ikke kjøpte politikere hadde de vært gode selskaper.

Microsoft står godt i veien for at folk har frihet i bruk og makt over sin digitale hverdag. Microsoft suger penger ut av markedet, uten at det i det hele tatt er nødvendig. De driver frihetshemmende og konkurransehemmende virksomhet.

-Jeg bruker både Microsoft Windows og Linux. Kan ikke se at de står i veien for at jeg kan bruke andre alternativer. Her burde du utdype litt mer. Bruker du Windows selv? Er du fysisk tvunget til det?

Apple har vi fint klar oss uten lenge. Apple er som raffinert hvitt sukker, vi trenger ikke hvitt raffinert sukker. Sukker er faktisk skadelig slik det brukes idag, og et bedre alternativ finnes, brunt sukker.

Vi klarte oss også fint uten fly, bil, olje, gass, hytte, småbåt, PC, smarttelefon osv. Det virker som at den generelle befolkningen er uenig med deg. Vi klarer oss bedre med Apple sine produkter. Hvordan iPhone og Mac f.eks er skadelig må du nesten utdype.

Amazon har vi ikke i Skandinavia. Jeg er enig i at plattformen er nyttig, men den er også skadelig for samfunnet. Spør bokbransjen. Nå har jo Amazon utvidet seg fra kun å selge bøker også, så det er nok flere bransjer du kan spør. Skal vi outsource alt til USA vil ikke Norge ha noe nyttig økonomisk aktivitet igjen til slutt. Samme gjelder forøvrig Microsoft. Hadde vi satset på GNU/Linux kunne vi bygget lokal kompetanse, og utgiftene vi sparte på lisens til Microsoft for hver PC vi kjøper kunne blitt brukt til utvikling av programvare. Ikke bare til privat bruk, men selskaper kunne utviklet nyttig programvare sammen med sparte resurser.

Uber er også skadelig. Spør Taxiforbundet. Nå har vi jo AirBnB og mange andre delingstjenester også, så det er nok flere vi burde konsultere. 

Boeing? Hørt om Airbus? Duopol er ikke så bra, men det finnes andre selskaper også, blant annet i Canada, Brasil og Russland som har kompetanse til å bygge fly. Er overforbruk av fly bra? Nei.

Det finnes sikkert andre som kan levere tilsvarende produkt som Boeing gjør. Å stenge ute en produsent har vi jo sett resultatet av før. Prisen øker over markedspris. Hvordan har man overforbruk av fly?

VISA og Mastercard gjør verden mye enklere for folk flest, men de kunne enkelt blitt erstattet. Faktisk er ikke disse organisasjonene annet enn sammarbeidsorganisasjoner som bankene bruker for et felles betalingssystem.

Enig i at det finnes mange alternativer til VISA og Mastercard. Fakta er i dag uansett at hovedtyngden av menneskene i Norge, og tilhørende banker bruker VISA og Mastercard. Dvs. at pr. I dag så er det foretrukket fremfor andre tjenster. Som f.eks. Bitcoin.

Endret av Thitorkin2
Lenke til kommentar

Alt du sier stemmer. Jeg kan vel heller si at vi trenger de oppfinnelsene som kommer fra USA. Innovasjon skjer ikke i EU, Russland, USA, midtøsten eller noen annen plass. Det er for mange reguleringer.

Det er mulig at USA er det mest innovative landet (skulle gjerne sett noen tall). Jeg mener imidlertid dette kommer som en følge av hegemoniet. Resten av verden har en massiv brain-drain til USA, fordi det er så mye penger der. Det meste av forskningen er vel sponset av den amerikanske staten? At det skulle komme som følge av mangel på reguleringer er en underlig påstand. Hva slags reguleringer er det vi har i Europa, som skulle gjøre vitenskap og forskning vanskeligere mener du?

Tja, det er ikke nødvendigvis sant. Det som er sant er at USA er ledende på "high-profile" produkter. Europa bidrar mer med nyttige ting i verden enn det USA gjør. Uten Tyskland og Japan er det en hel del ting som ikke vil fungere i verden, og mye annen industri er avhengige av disse landene. De produserer ikke nødvendigvis "high-profile" produkter, men en rekke nødvendige produkter, både for verdens økonomi og for annen industri og økonomisk aktivitet.

Har du et helhetlig produkt, er sannsynligheten stor for at det produktet inneholder minst 1 Japansk eller Tysk komponent.

Europa forøvrig er også viktig for verdensøkonomien. Europa har en stor økonomi, men få "high-profile" produkter. High profile produkter er i utgangspunktet ikke så viktige som andre produkter, og de er forholdsvis få produkter. Glem ikke for eksempel at Alan Turing var Britisk, ikke Amerikansk.

Faktisk vil jeg strekke det så langt som å si Europa er viktigere for verdensøkonomien enn det USA er. Jeg ønsker ikke med det å frata USA æren for det de har oppnådd, for de har oppnådd mye og er eksepsjonelt flinke på flere områder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...