Gå til innhold

TEST: Panasonic TX-65CZ950

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen tilbakemeldinger på testen :

1 : Er det nødvendig å skrive såpass mange ganger at skjermen kostet 100.000 kroner? La heller den biten være en del av helhetsvurderingen til slutt og i introen på skjermen.

2 : Ser også at det ikke er snakk om levetid på skjermen , noe som er greit å vite. Mange forbrukere som ikke forstår forskjellen mellom Plasma , lcd , led-lcd og oled så har har man kunnet bruke litt tid på å forklare i det minste hva som er forventet levetid i timer.

3 : Dere sier dette er den kjappeste spill oled'en dere har testet , isåfall , hva spilte dere? Dette er også en viktig ting som bør komme fram i en slik test.

Lenke til kommentar

Men tør man bruke 100K når det kan virke som innbrenningsfaren er større enn ved plasmaTVer?

Ref: http://www.dinside.no/935421/innbrenning-paa-oled-tv-morten-opplevde-marerittet

EDIT: Ikke det at jeg personlig har såpass å bruke på en TV...  :-)

Panasonic har jo programvare osv fra plasma-tiden som de muligens har lagt inn her. Samtidig er dette et helt annet panel, som altså koster 3 ganger så mye. Det er og en nyere generasjon. Se på Samsungs AMOLED, hvor mange har innbrenning til tross for ganske statiske ikoner i nederste rad og bruk av veldig mye det samme? Ingen. Du kan se det på modeller i butikker som ligger i ukesvis med akkurat det samme. Ifølge artikkelen er det jo også bare 2 tilfeller i Norge, som de sier er lavere enn for LED.

Hadde vært interessant med litt data om hva man mer forårsaker problemer med bevegelse med enkelte OLEDs, er det sample and hold? Dvs at panelet egentlig oppdaterer seg "for raskt"?

AtW

Jeg tror det er nettopp dette som er problemet på OLED, og sikkert derfor Panasonic gjør det bedre, da de sikkert legger inn et bildet mellom (usikker på om du forstår hva jeg mener her, dårlig forklart, da jeg ikke husker detaljene). OLED i seg selv er jo ekstremt rask til å oppdatere. Samsungs OLED paneler på mobil oppdaterer jo bildet svært raskt, og er det beste jeg har sett på oppdatering. Uten at jeg har sett noen gode TN skjermer, så akkurat den delen teller vel ikke så mye :p De oppgis på wikipedia med 0.001 ms responstid. Der de beste TN oppgis med 1 ms.

Det er jo og en stor forskjell på Samsung og LG OLED, og det er TFT. LG bruker jo IGZO (Indium, Gallium, Zink, Oxide), mens Samsung bruker LTPS(Low Temperature Poly Silicone). Der den siste er klart bedre (og dyrere). Likevel burde IGZO være mer en god nok til a det ikke er et problem mot LCD. Finnes vel knapt noe LCD, om noe i det hele tatt med LTPS kommersielt. 

Først og fremst, Panasonic bruker samme panel som LG. Sony derimot brukte egne paneler med litt annen teknologi bak OLED-skjermene sine. De kuttet forresten ut OLED for en periode ihvertfall, og bruker nå LCD-paneler som stort sett ikke har slike problemer.

AMOLED brukes stort sett på mobiler, og der er skjermene sjeldent i bruk med statiske bilder eller elementer i flere timer om gangen. Det vil jeg tro forklarer hvorfor dette ikke merkes som et større problem, tross at det finnes veldig mange flere enheter av.

To tilfeller på en modell det leveres veldig lite av pga prisen, kan hende gir en feilprosent som er noe større, men her har ikke jeg tall å forholde meg til. Dette var i tillegg spesifikt til innbrenning som ikke forsvant av seg selv, slik panelene egentlig skal fikse opp i selv. Hvor mange av den mildere typen eksisterer og hvor mange av disse hører de om? Siden han ikke viste om det andre tilfellet fordi det var avvist av kundeservice, hvor mange flere tilfeller vil dukke opp nå?

Det som skremmer mest, er egentlig hvor lettvint saken ble avvist på en såpass dyr modell. Tenker ikke kundeservice på at dette er en kunde de gjerne vil beholde?

Lenke til kommentar

Samsungs OLED paneler på mobil oppdaterer jo bildet svært raskt, og er det beste jeg har sett på oppdatering.

Unntatt på mørke kontraster hvor dem er helt forferdelig dårlige av en eller annen grunn.

F.eks black.level testen her http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php, og scroller litt opp og ned på en Galaxy-dings... Vesentlig verre enn min gamle NEC IPS uten overdrive...

Lenke til kommentar

Først og fremst, Panasonic bruker samme panel som LG. Sony derimot brukte egne paneler med litt annen teknologi bak OLED-skjermene sine. De kuttet forresten ut OLED for en periode ihvertfall, og bruker nå LCD-paneler som stort sett ikke har slike problemer.

AMOLED brukes stort sett på mobiler, og der er skjermene sjeldent i bruk med statiske bilder eller elementer i flere timer om gangen. Det vil jeg tro forklarer hvorfor dette ikke merkes som et større problem, tross at det finnes veldig mange flere enheter av.

To tilfeller på en modell det leveres veldig lite av pga prisen, kan hende gir en feilprosent som er noe større, men her har ikke jeg tall å forholde meg til. Dette var i tillegg spesifikt til innbrenning som ikke forsvant av seg selv, slik panelene egentlig skal fikse opp i selv. Hvor mange av den mildere typen eksisterer og hvor mange av disse hører de om? Siden han ikke viste om det andre tilfellet fordi det var avvist av kundeservice, hvor mange flere tilfeller vil dukke opp nå?

Det som skremmer mest, er egentlig hvor lettvint saken ble avvist på en såpass dyr modell. Tenker ikke kundeservice på at dette er en kunde de gjerne vil beholde?

Du misforstår. Panasonic bruker et annet LG panel enn det i dinside-saken. Hva har Sony med dette å gjøre? Jeg vet at de har et par OLED monitorer, men ellers er de ganske irrelevante. De har en markedsandel på sikkert under 0.1%.

Vel, det er ikke jeg som skal bevise innbrenning. Ikke LG heller. Hvis det er et problem er det noe kundene kommer med. Ettersom jeg vet så holder det ikke for LG å nekte for at det er et problem. Slik skaper bare mye publisitet, som denne saken. Så om de faktisk gjør det ofte, hadde vi garantert hørt om det. Så om jeg bare ser spekulasjoner i om at det er et problem, så er jeg ikke overbevist. Spekulasjoner om innbrenning var med å ødelegge plasma, selv om det ikke var et stort problem. Jeg ser ingen beviser her, bare masse bekymring og spekulasjon.

Ellers er AMOLED = Active Matrix OLED. LG har og AMOLED. Så AMOLED brukes til det meste. Samsung sin AMOLED derimot er stort sett mobiler. Og det at  startskjermen er helt lik, meldingsikonet på samme sted. Ikoner på notification baren osv, er vel veldig dynamisk? Vent, det er det ikke. Det er i høyeste grad MYE statisk på mobil. Gjerne ikke like mye som TV Norge logo 8 timer hver dag i 4 uker, men likevel mye statisk.

Samsungs OLED paneler på mobil oppdaterer jo bildet svært raskt, og er det beste jeg har sett på oppdatering.

Unntatt på mørke kontraster hvor dem er helt forferdelig dårlige av en eller annen grunn.

F.eks black.level testen her http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php, og scroller litt opp og ned på en Galaxy-dings... Vesentlig verre enn min gamle NEC IPS uten overdrive...

Igjen, det er ikke et bevis på at skjermen ikke kan oppdateres raskt. De svarte feltene skifter svært raskt farge, som viser at den oppdaterer raskt. Problemet er jo at de ikke skal skifte farge under bevegelse :p

Har du noen virkelige scenarioer der dette oppstår?

Google har et spill i chrome hvis du ikke har internet på mobilen. Åpne en side uten internet og trykk (space/enter?) eller bare på dinosauren på mobil. Der er det masse svarte kaktuser på rent hvitt. Forferdelig for skjermer, da de endrer svart-hvitt-svart-hvitt, utrolig raskt. Du kan lett se ghosting på enhver skjerm med det. På Samsungs AMOLED derimot så er det ikke veldig synlig. Det er jo det en vanligvis måler når en måler responstid (vel egentlig grå til grå, svart til hvit er en langt verre test, men samme prinsipp).

Det er det som teller hvis du spiller f.eks.

Jeg vet at det er et eller annet med scrolling på hvit? bakgrunn som kan forårsake at ting ikke blir som de burde. Ganske sikker på at dette fenomenet har et navn, som noen her sikkert vet. For å være ærlig har jeg aldri lagt merke til det, med mindre jeg følger en oppskrift og gjør akkurat en spesiell ting.

Igjen, det er et annet problem enn responstid til panelet.

Lenke til kommentar

Igjen, det er ikke et bevis på at skjermen ikke kan oppdateres raskt.

At det er masse synlig etterslep er ikke bevis på at oppdateringen ikke er rask?

Ja, innlegget du linker til nevner jeg et eksempel. Hvis man scroller testbildet der opp og ned så blir boksene først rosa i forkanten, før dem etterhvert fylles inn gradvis utover når man stopper scrollingen.

Aller lettest å se om man har et mørkt grått objekt som flyttes over en helt sort bakgrunn. Da får dem en lang blå-rosa hale på mine skjermer. 

Det har definitivt med responstiden å gjøre (google "samsung galaxy black smear" eller bare "purple smear"). Samsungs AMOLED i bærbare enheter har store problemer med at transisjoner fra helt sort er veldig trege og gir tintet smearing.

Begge mine devices med Samsung AMOLED skjerm har problemet, værst er den nyeste (S2 tab fra i år), mens telefonen (HTC One S fra 2012) er bedre, men har litt det samme.

Edit: Du kan også google "oculus dk2 black smear" for noen forklaringer, dem har samme problem med S3 panelene dem bruker.

Finnes workarounds også, blant annet å sette skjerminnstillinger som forhindrer at skjermen viser for mørk sort siden det er fra helt sort som er problematiske. (http://www.thetechstorm.com/2013/05/purple-smearing-issue-found-on-samsung-galaxy-s4-display/). Men da har man ikke uendelig kontrast lenger.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Som jeg nettopp skrev, og som du selv kan teste, AMOLED har langt mindre synlig etterslep enn andre skjermer. Så det beviser at den er rask.

Du lister opp et. ET. Tilfelle hvor du får etterslep. Altså gråtone på helt sort. Det er altså et annet problem enn at skjermen ikke oppdateres raskt, da den helt tydelig gjør det for alle andre tilfeller. Her er det altså noe annet som er grunnen.

Og jeg anser ikke det å scrolle opp og ned på et testbilde som er scenario som du møter i virkeligheten.

EDIT: Jeg sjekket litt på nettet, og fant en forklaring på dette:

Når skjermen er helt svart er jo naturligvis alt lys slått av. Altså LED diodene er slått av. På LCD derimot kan du ikke skru av bakgrunnslyset helt, uansett. Så når LED diodene skal gå fra helt sort til mørk grå, så må de gå fra av til på. Mørk grå krever og veldig lite energi, så de tilføres lite strøm, og det tar litt tid før de skrus på. Sikkert derfor det blir endring i farge, da de forsøker å skru dem på raskere, eller noe slikt? Noe som da påvirker fargen de sender ut. Det å ha dem på trinnet over helt av vil altså eliminere problemet, da de aldri vil bli skrudd av, som du skriver. Da blir det altså ingen uendelig kontrast. Altså har det ingenting med hvor raskt panelet er. Det har utelukkende med hvor raskt diodene skrus på. Noe som fortsatt gjør OLED klart bedre enn LCD her. Du kan velge helt sort, men problemer med sort-mørk grå respons, eller utrolig mye mer sort enn LCD og bedre responstid overalt. Ser ikke svakheten her kontra LCD for å være ærlig. Og jeg visste som sagt ikke at dette var et problem før du fortalte om det nå. Jeg kjenner ingen med Samsung enheter som har påpekt dette heller. Samsung hadde faktisk LED alltid på i Jellybean, men med KitKat tok de det tilbake til alltid av for svart. Med høy lysstyrke, og vanlig belysning er det og svært vanskelig å se, selv med testbildene(!) Utendørs vil det nok være ekstremt vanskelig med testbilder. Så i virkeligheten? Du må nok ha forholdene til rette med belysning og lysstyrke (altså inne, lav lysstyrke inne og lav på telefon). Samtidig må du finne en combo av mørk grå på sort og scrolle.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Og jeg anser ikke det å scrolle opp og ned på et testbilde som er scenario som du møter i virkeligheten.

Jeg scroller ofte opp og ned på nettsider med bilder og grafikk hver dag. På en typisk nettavis er det typisk 3-4 bilder til en hver tid som får synlig farget etterslep. Mulig jeg er blitt litt for oppmerksom på det, men så er også min S2 Tab vesentlig dårligere i de tilfellene enn selv min gamle 20" NEC  fra 2004 er.

Da bør Samsung bestemme seg da. "uendelig" kontrast, eller lynkjapp oppdatering. Dem klarer jo ikke begge deler samtidig.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Jeg klarte å finne et par bilder på aftenposten.no, der jeg brukte ~7 minutter og lette etter mørke bilder. De fleste så jeg ingenting på. Et var såvidt, når jeg studerte detaljer i utkanten av bildet. Det var et der effekten egentlig så ut som om skygge i lokalet endret seg litt. Det siste var en skarp kontrast mellom en skiløper og helt svart. Der forsvant en liten del av skiløperen mot toppen, når jeg "dyttet han ut i mørket"

Jeg så ingen tegn til at det ble lilla el. som jeg gjorde med testbildet. Unntatt det ene bildet var det ikke synlig/nesten umulig å se. Det er mulig jeg kunne klart å se det ene bildet, noe som hadde krevd følgene:

Kjennskap til problemet

Scrolle sakte, men ikke for sakte forbi, mens jeg så nøye på bildet

Ha lav lysstyrke

Sitte et sted med lite lys

Gjerne også gjøre det flere ganger, da jeg brukte flere forsøk for å faktisk se det

Etter dette er jeg også ganske svimmel av hele forsøket, da jeg måtte scrolle opp og ned mens jeg nøye studerte bildene..... Neppe noe jeg kommer til å gjøre igjen. Mulig S2 Tab er dårligere på dette, men for meg er det tilnærmet umulig å få øye på hvertfall... Med mindre jeg går til en nettside som spesifikt er designet for at jeg skal klare å se det. Noe jeg tror mangelen på klager reflekterer ganske godt.

Ellers har jo Samsung bestemt seg? Fra og med KitKat slår de LED helt av. Det er jo forsåvidt lett å teste med å bare gå til den nettsiden. Får du lilla etterslep så skrus pikslene av. Får du ikke, så gjør de ikke.

Edit: Jeg testet nettopp. Telefon med OLED på 4.3 Jellybean. Den har absolutt ingen form for etterslep på testsiden du linket. Jeg synes og ved sammenligning at den er hakket mindre sort enn den som skrur pikslene helt av. Noe som altså bekrefter forklaringen jeg tidligere fant. Fortsatt milevis foran LCD i sortnivå, helt klart. 

Så det er på en måte et problem, samtidig som det ikke er et problem. Enten kan du velge å bare være bedre enn LCD generelt. Ellers så kan du velge å gruse LCD på sortnivå, men få tilfeller, der du kan få etterslep. Jeg merker ingenting, så for min del så foretrekker jeg helt sort.

Da har jeg hvertfall lært noe nytt i dag :)

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Den som er på 4.3 og ikke opplever noe ghosting, purple tail eller hva du vil kalle det er en Galaxy S3.

Ellers ville jeg tro at Tab S2 er langt bedre på de fleste andre områder enn din HTC telefon. Dette har jo ingenting med skjermkvalitet eller hvor god skjermen er. Det har med om du setter pikslene til å alltid lyse litt, eller å skru dem helt av. Noe Samsung endret i en SW oppdatering for 4.4. Har ingenting med skjermen å gjøre. Det kan tenkes at nyere skrur på LED diodene raskere, men jeg har ikke noen tester som viser forskjell i av-på hastighet her. Sort til hvitt går hvertfall utrolig raskt. Som sikker skyldes fysiske årsaker med selve LED diodene. Antar at det er langt lettere å gå fra 0 til 100, enn 0 til 1 for en LED diode.

Lenke til kommentar

Du misforstår. Panasonic bruker et annet LG panel enn det i dinside-saken. Hva har Sony med dette å gjøre? Jeg vet at de har et par OLED monitorer, men ellers er de ganske irrelevante. De har en markedsandel på sikkert under 0.1%.

Vel, det er ikke jeg som skal bevise innbrenning. Ikke LG heller. Hvis det er et problem er det noe kundene kommer med. Ettersom jeg vet så holder det ikke for LG å nekte for at det er et problem. Slik skaper bare mye publisitet, som denne saken. Så om de faktisk gjør det ofte, hadde vi garantert hørt om det. Så om jeg bare ser spekulasjoner i om at det er et problem, så er jeg ikke overbevist. Spekulasjoner om innbrenning var med å ødelegge plasma, selv om det ikke var et stort problem. Jeg ser ingen beviser her, bare masse bekymring og spekulasjon.

Ellers er AMOLED = Active Matrix OLED. LG har og AMOLED. Så AMOLED brukes til det meste. Samsung sin AMOLED derimot er stort sett mobiler. Og det at  startskjermen er helt lik, meldingsikonet på samme sted. Ikoner på notification baren osv, er vel veldig dynamisk? Vent, det er det ikke. Det er i høyeste grad MYE statisk på mobil. Gjerne ikke like mye som TV Norge logo 8 timer hver dag i 4 uker, men likevel mye statisk.

Igjen, det er ikke et bevis på at skjermen ikke kan oppdateres raskt. De svarte feltene skifter svært raskt farge, som viser at den oppdaterer raskt. Problemet er jo at de ikke skal skifte farge under bevegelse :p

Google har et spill i chrome hvis du ikke har internet på mobilen. Åpne en side uten internet og trykk (space/enter?) eller bare på dinosauren på mobil. Der er det masse svarte kaktuser på rent hvitt. Forferdelig for skjermer, da de endrer svart-hvitt-svart-hvitt, utrolig raskt. Du kan lett se ghosting på enhver skjerm med det. På Samsungs AMOLED derimot så er det ikke veldig synlig. Det er jo det en vanligvis måler når en måler responstid (vel egentlig grå til grå, svart til hvit er en langt verre test, men samme prinsipp).

Det er det som teller hvis du spiller f.eks.

Jeg vet at det er et eller annet med scrolling på hvit? bakgrunn som kan forårsake at ting ikke blir som de burde. Ganske sikker på at dette fenomenet har et navn, som noen her sikkert vet. For å være ærlig har jeg aldri lagt merke til det, med mindre jeg følger en oppskrift og gjør akkurat en spesiell ting.

Igjen, det er et annet problem enn responstid til panelet.

Bare en ting med statiske elementer. Jeg nekter ikke for at det er mye statiske elementer, men en mobilskjerm er sjeldent på i flere timer. Skjermen slåes av relativt fort ved inaktivitet, så den får tid til å hvile seg før innbrenning blir problematisk i de aller fleste tilfeller.

Sony tok jeg med for å vise noen som hadde forskjellig teknologi bak OLED-skjermene. Hvorvidt den spesifikke modellen fra LG har et annet panel enn det Panasonic har fått kjøpe, skal jeg ikke akkurat banne på, men det var det forstod av artikkelen. Men det kan hende de benytter et nyere panel, som og LG benytter på sine nyeste modeller.

Lenke til kommentar

Da er vi enig om at mobiler har mye statisk, men at det er langt mindre enn en TV på samme kanal.

LG har forskjellig teknologi fra Samsung også, men jeg ser ikke det at de har annen teknologi er relevant...? Hva ville du få frem med å trekke det inn?

Panasonic har et LG panel, det er ikke det jeg sier. Mannen i Dinside artikkelen hadde kjøpt en LG TV til 20.00 kr. Hvis han fikk den nye 4K OLED TVen til LG for 20.000 kr da har han ialfall ikke noe å klage over(!). Det jeg mener er at Panasonic har den nye generasjon 4K OLED panelet fra LG, ikke det "gamle" i artikkelen. Nå sier LG de har laget godt nok panel for PC skjerm angående innbrenning. Altså er dette sannsynligvis langt bedre enn det forrige på dette feltet.

LG har ellers bare et 4K panel, så det er lite spørsmål hvilket de bruker.

Lenke til kommentar

Har selv Lg 950 4k Oled 2015 modell og ir er fortsatt et lite problem tvn har en voltage syklus et rense program som aktiveres når man slår av tvn. Samme med Panasonic Oled tvn. Som fjerner ir og så langt vært svært effektivt mot letter bar ir etter en 2timers fim eller kanal logoer man ser på lyse grå test bilder etter 1-2 timer bruk.

Lenke til kommentar

6.9ms lag ??? AVf forum målte dette til 89ms tv er ubrukbar til spilling. Og Lg Oled ble målt til høyere lys styrke..... Lurere virkelig på om dere har noe peiling.

Men stole blindt på AVf forum, det gjør du? ;)

Blindt nei men inputlag er ikke akkurat vanskelig å teste. Tek.no har bomma flere ganger på tvr

Lenke til kommentar

6.9ms lag ??? AVf forum målte dette til 89ms tv er ubrukbar til spilling. Og Lg Oled ble målt til høyere lys styrke..... Lurere virkelig på om dere har noe peiling.

Men stole blindt på AVf forum, det gjør du? ;)

Blindt nei men inputlag er ikke akkurat vanskelig å teste. Tek.no har bomma flere ganger på tvr

Forskjellen mellom 6.9ms lag og 89ms lag er vanvittig, så inkompetansen er STOR hos en av partene ihvertfall. Det er bare å prøve seg med en mus på desktop eller håndkontroller i spill. På en 60hz skjerm, vil 89ms lag tilsvare 8,4 bilder med forsinkelse fra input.

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...