Ignorancus Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Hei. Søkte om politiattest forrige måned til et studium jeg begynner på til 5. januar. Under dokumentasjon sendte jeg inn et skjermbilde av at jeg hadde takket ja til tilbudet om studieplass. Navn og fødselsnummer står øverst. Dere som er kjent med samordnaopptak vet sikkert hva jeg prater om. Ringte de som er ansvarlig for politiattest istad, og spurte om beviset holdt. De sa nei, fordi det ikke står at jeg har takket ja til tilbudet, og at navn/fødelsnummer ikke er oppgitt... Men begge er jo oppgitt, har jo skjermbildet oppe hos meg nå, og der står det tydelig hvilket studium, om jeg har takket ja/nei, mine poeng, navn, fødselsnummer, alt. Så de ba meg nå be Samordnaopptak sende meg tilbudsbrevet, for så å ettersende det til politiet. Jeg er redd jeg ikke får politiattesten før langt etter studiestart. Samordnaopptak er ikke tilgjengelig for innlogging, så jeg måtte sende mail, og gud vet hvor langt tid det vil ta i tillegg til hvor langt tid politiet bruker på sitt. Det er medisin det er snakk om om dere lurer. Har noen erfaring med dette? Blir jeg nektet å gå studiet. Edit: Ringte politiet på nytt. Snakket med en annen person denne gangen. Han sa dokumentasjonen jeg hadde holdt. Vet ikke helt hvem jeg skal stole på, hehe. Endret 10. desember 2015 av Ignorancus Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Dokumentasjonen skal være god nok, men det er alltid lurt å legge ved alle dei viktige detaljane i sjølve brevteksten slik at bildet kun brukes til å vertifisere de opplysningene som er gitt. Eit typisk problem ved å legge inn eit skjermbilde eller scanna dokument er at oppløysninga fort blir så dårlig at det kan være vanskelig å lese teksta. Vanligvis vil heller ikkje politiet legge mykje vekt i å dobbeltsjekke at begrunnelsen er gyldig. Så lenge det du oppgir som grunn for å be om politiattest er plausibel nok så går det vanligvis greit. Det å få tilsendt politiattesten burde ikkje ta så lang tid. Så lenge du ikkje har noke på rullebladet i det heile tatt så treng politiet heller ikkje å bruke tid på å sortere ut kva som er relevante opplysningar så då burde du få eit standardskriv med ditt navn og teksta "a) intet å anføre" rimelig kjapt. Største tidstyven er nok postgangen sidan attesten skal sendast til din folkeregistrerte adresse. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Fristen følger av opptaksforskriften § 6-3: § 6-3.Tidspunktet for fremleggelse av politiattest (1) Søkere som får tilsagn om plass ved utdanninger som nevnt i denne forskrifts § 6-1 første og andre ledd og som har merknad på politiattesten som er relevant for opptak til vedkommende utdanning, skal sende politiattesten til utdanningsstedet innen tre uker. (2) Søkere som får tilsagn om plass ved utdanninger som nevnt i § 6-1 første og andre ledd og som ikke har merknad på politiattesten som er relevant for opptak til vedkommende utdanning, skal legge frem politiattesten for utdanningsstedet senest ved fastsatt utdanningsstart, jf. § 6-4. (3) Søkere som får tilsagn om plass ved utdanninger mindre enn fjorten dager før, eventuelt etter, studiestart, skal legge fram politiattesten senest tre uker etter at tilsagn om utdanningsplass er gitt. (4) Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder. Som du ser skal du legge frem politiattesten innen tre uker fra tilsagnet er gitt hvis du har merknader på politiattesten, og senest ved utdanningsstart eller tre uker etter tilsagn er gitt (den lengste av de to fristene) hvis du ikke har det. Konsekvensene av å ikke legge frem politiattest i tide er dog ikke så dramatiske: § 6-6.Følger av at politiattest ikke fremlegges (1) Søkere eller studenter som ikke fremlegger politiattest i henhold til reglene i denne forskriften, har ikke rett til å delta i klinisk undervisning eller praksisstudier ved den aktuelle utdanningen. (2) Det kan gjøres unntak fra bestemmelsen i første ledd dersom årsaken til at søkeren eller studenten ikke fremlegger politiattest i henhold til reglene i denne forskriften, ligger utenfor vedkommendes kontroll. (Ifølge KDs rundskriv F-1/2015 skal "utenfor vedkommendes kontroll" tolkes svært strengt. Det at du ikke vedlegger riktig dokumentasjon for å få politiattest vil ikke være utenfor din kontroll.) Du får altså ikke delta i klinisk undervisning/praksisstudier før politiattesten er fremlagt. Såvidt jeg kan se er første praksisperiode for nye medisinstudenter ved UiO (hvis det er der du går) allerede i uke 3 neste år. Det er altså et visst tidspress på deg her. Jeg foreslår at du ikke sender inn screenshot, men at du skriver ut Samordna Opptak-siden. Skriv gjerne ut til PDF, så slipper du å skrive ut og så skanne inn... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå