Gå til innhold

Windows - Innbrudd eller normal oppførsel?

Anbefalte innlegg

Hei,

Spør på vegne av min bror som sliter med PCen sin. Han hevder han har blitt hacket ved at det er kommet inn en liste av "Restricted Sites" inne i internett innstillinger. Når han prøver å fjerne disse så blir de automatisk fylt opp igjen.

Har dere kjennskap til noen programmer som gjør dette? Eller er det standard fra windows update? 

Det her skjedde på både Windows 7 (retail)  og nå Windows 10 (upgrade fra 7).

Håper noen har innsikt i slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ka slags nettleser blir brukt? Eg personlig anbefaler Google Chrome, der fjerner du enkelt utvidelser som blir lagt til. 
Gå inn på Antivirus.no --> Verktøy --> For sluttbrukere og last ned malwarebytes. Da finner man fort ut om der er virus eller ikkje. 
Ta en virus scan 2-3 ganger, også kan det være greit med Adblocker om det ikkje er installert. 
Eventult vis det popper opp igjen flere ganger så kan det være aktuelt med reinstall av pc. 

Endret av Adrian1996
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei,

Spør på vegne av min bror som sliter med PCen sin. Han hevder han har blitt hacket ved at det er kommet inn en liste av "Restricted Sites" inne i internett innstillinger. Når han prøver å fjerne disse så blir de automatisk fylt opp igjen.

Har dere kjennskap til noen programmer som gjør dette? Eller er det standard fra windows update? 

Det her skjedde på både Windows 7 (retail)  og nå Windows 10 (upgrade fra 7).

Håper noen har innsikt i slikt.

Det kan nok dessverre virke som at han har fått noe Malware eller Spyware inn på PCen sin.. Jeg anbefaler at dere går gjennom hele listen av installerte programmer (Kontrollpanel --> Programmer og Funksjoner --> Avinstaller et program) og fjerner alle program dere ikke vet hva er. Sjekk helst på utgiveren. Dersom det er noe som ikke er fra Microsoft Corporation, eller produsenter dere vet han har installert programvare fra, anbefaler jeg dere sterkt at dere avinstallerer desse. Sjekk på forhånd hvilke specs pcen hans har (dette står som oftest på produsentens webside, på boksen og på siden dere kjøpte den ifra dersom dette ikke er en selvbygd PC), slik at dere ikke avinstallerer noen nødvendige drivere og programvare (noen produsenter har programvare som følger med produktene inne i PCen... Desse bør ikke fjernes, da de kan være høyst nødvendige for å vedlikeholde komponenten, oppdatere driveren etc.) Alt som dere ikke vet hva er, eller som dere vet han ikke har installert på PCen sin, bør dere fjerne på rappen. Gjør også som Adrian1996 sier, last ned Malwarebytes (www.malwarebytes.org) og kjør noen scans.

I noen tilfeller, legger Malware inn Registry Keys og andre filer på PCen som automatisk reinstallerer programmet uten at du vet det eller har gitt tillatelse til det. Desse vil Malwarebytes oppdage, og fjerne.

Dette er ikke vanlig oppførsel innen Windows nei.

Er dette en PC han bruker til mye viktig arbeid, og hvilken Windows versjon kjører han?

Dersom desse problemene fortsetter etter at dere har gjort som nevnt over, anbefaler jeg at dere tar og kopierer de viktigeste filene hans fra pcen til en minnepenn eller ekstern harddisk, og reinstallerer Windows fullstendig, da dette skal sørge for at hele disken er ren.

Dersom det blir videre problem, ber jeg dere kommentere her igjen, slik at vi kan videre feilsøke problemet, og få en slutt på det :)

Bare spørr i vei :)

-Isak-

Endret av Isak Dombestein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...