Gå til innhold

Automatiker ell prosessoperatør?

pebbs

Anbefalte innlegg

Hellu, sitter her og lurer litt på veien videre. Usikker på hva jeg skal velge: Fagbrev prosessoperatør eller automatiker. Hva med læreplass, størst mulighet? Satt meg et mål om og komme innenfor maritime operasjoner ila karrieren, men først bygge opp erfaring på land. Prosessoperatør: Skiftarbeid ( kan bli slitsomt?) flott med friperioder. Virker kjedelig, sitte på kontrollrom og overvåke prosessen via skjermer og programmer, virker veldig inaktivt. Mye ute på anlegg? Veien til prosessoperatør rigg. Automatiker; Variert arbeid, mekanisk og elektrisk. Montering, testing, programmering og vedlikehold av div utstyr. Mulighet som FU operatør, automatiker rigg eller servicetekniker. Plass rigg, mest ettertraktet med fagbrev prosessoperatør eller automatiker? Læreplass på land, virker vanskelig og få læreplass som automatiker siden faget er så bredt kontra prosessoperatør, hvorav prosessoperatør får læreplass enklere?

Er currently åpen for begge retninger, men automatiker virker mest spennende.

Takk for innspill

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er Automatiker, på papiret. Så jeg heller naturligvis mest mot dette. Men her er iallefall mine tanker. 

Automatiker er ekstremt variert og fremtidsrettet, du finner det i alle bransjer og det er ekstremt aktuelt da det er kostnadseffektivt og øker sikkerhet. Automatikeren fjerner arbeidet til prosessoperatørene.. 

Nå har jeg aldri jobbet som operatør, men har hatt mye kontakt med de via jobben og jeg må si det virker enormt kjedelig. Her er mitt inntrykk av deres dag(hentet fra gassanlegg, statoil). 

-Overvåke systemet fra kontrollrom og håndtere situasjoner som oppstår

-Rutineoppgaver som å sjekke etter gass lekkasjer, sjekke manuelle ventiler osv. "hjernedødt" arbeid

-Sykle rundt for å skrive under på arbeidstillatelser, ta gassmålinger i området

Ja det virker som en veldig rolig arbeidsdag, men sikkert "spennende" når det skjer noe og det er litt action. Men som sagt, aner ikke men det er slik det kan fremstå. 

Som automatiker kan du jobbe skift, du kan jobbe "overalt", reise verden rundt osv. Ekstremt mange muligheter. 

Selv har jeg hatt år med 100 reisedøgn, jobbet med roboter og andre kule system. Men nå er jeg mest på kontoret, det er kjekt det og :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Aiai, takk for svar! Setter pris på det, velger automatiker. : ).. Virker mest spennende uten tvil. Kan jeg spørre om du har gått vgs veien eller tatt etterutdanning siden?

Men det skal også sies at automatikere også må igjennom mer kjedelige prosesser som å trekke kabel, bygge kabelgater osv. Alt er avhengig av hvor du jobber osv. Men som oftest er dette jobb for elektrikeren, så får vi drive på med de kjekke tingene. 

Jeg har fagbrev fra vgs ja, jeg har tatt:

1 år grunnkurs mekanisk(reform 94)

Vg1 elektro

Vg2 Automasjon

1 år Forkurs til ingeniør ved UiS

Vg3 Automasjon

Så gikk jeg læretiden. Tar nå en bachelor i industriell automasjon/Elektro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...