MrEspen Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Hei, Noen som bruker denne som har opplevd at den mister forbindelse med ujevne mellomrom? Har hatt den kjørende i z-wave nettverket siden 1.desember, og den faller ut noen ganger, og det ser ut som det utelukkende er når den ikke har vært i on-state på en stund. Bruk: Den brukes til å styre panelovn, med nattsenking hver natt og dagsenking i ukedagene. De gangene den ikke har slått seg på er etter nattsenking (fra 2130-0430). Hardware: Fibaro Wall Plug + UZB1 + Linux server Software: Domoticz Feilmelding i domoticz: Noe med "dead node", har dessverre ikke tilgang til server fra dette nettverket for å sjekke eksakt melding. Feilsøking: * Jeg har nå skrudd på polling på denne devicen, og det har fungert hvertfall 1 dag. Hvis dette viser seg å funke så er jo det greit, men det er burde vel ikke være nødvendig? * "Heal node" så ut til å få den opp igjen forrige gang den gikk ned, selv om loggen til domoticz viste "dead node" meldingen også da. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Jeg har 3 stk av de pluggene. 1 til panelovn som går av og på avhengig av temperatur \ natt \ dag ol, + 2 stk som er tilkoblet vaskemaskin og oppvask. har ikke hatt noen problemer så langt. Kjører forøvrig UZB1 + HomeSeer 3 (Windows 8.1) Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 Høres ut som om det kan være Domoticz... Lenke til kommentar
Woods Skrevet 14. desember 2015 Del Skrevet 14. desember 2015 Kjører samme oppsett selv og har ikke samme erfaring. Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 15. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2015 Kjører samme oppsett selv og har ikke samme erfaring. Du kjører samme oppsett som meg uten å oppleve problemer? Har du da lengre perioder uten at det er kontakt med pluggen, f.eks. slik det er ved nattsenking? Kan forøvrig melde om at det har vært stabilt siden jeg satte på polling, så det kan virke som det løser problemet. Da blir selvfølgelig oppfølgningspørsmålet: Hvilken påvirkning vil det ha på mitt z-wave-nettverk? Siden dette er en wall plug er jo ikke batteritid et issue, men det kan være interessant hva slags på påvirkning polling har på nettverket, både i en minimal installasjon slik jeg har nå, men også på et mer avansert nettverk med mange noder i fremtiden... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. desember 2015 Del Skrevet 15. desember 2015 Z-wave er stort sett enkelt sånn. Hvis det ikke er selve Wall Plug'en, så er det to alternativer: 1) Du har kontakt. Eller 2) Du har ikke kontakt. Nattsenking i seg selv skal ikke ha noe å si for kontakten eller ikke, det har med med programmeringen å gjøre. Nå kjenner jeg ikke til detaljene for Z-wave i Domoticz, men har du mulighet til å "optimalisere" nettverket (eller prøver Domoticz å gjøre dette selv)? Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2015 "Heal network" hjelper ikke. "Heal node" hjelper ikke permanent, fikk noden opp igjen når den streiket, men da er det jo for sent. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Hvor mange noder har du i nettverket? Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2015 Hele 2 stk... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Ah... litt lite nettverkt til å dra nytte av "mesh network"-teknologien. Hvor langt fra controller er den? Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 16. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2015 Maks 5 meter, gjennom et gulv, og muligens en vegg. Begge deler av treverk. Multisensor er lenger unna og fungerer fint, og den kommuniserer tilsynelatende gjennom wall plug'en hvis jeg forstår skjemaet rett? Jeg kan jo eventuelt gjøre en nettverkstest på noden for å se om den opererer i grenseland for rekkevidden. Men ærlig talt, hvis ikke 5 meter er innenfor rekkevidde så er teknologien ubrukelig Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. desember 2015 Del Skrevet 16. desember 2015 Men ærlig talt, hvis ikke 5 meter er innenfor rekkevidde så er teknologien ubrukelig "Velkommen til den trådløse verden! Hyggelig å hilse på, støttegruppen samles straks!" Men seriøst: Dette er et generelt problem med trådløse teknologier, og gjelder ikke bare Z-wave, Zigbee, Nexa, etc, men også Wifi, trådløse alarmsystemer, trådløse mobiltelefoner, konsoll-kontrollere, og så videre. I en ideell verden har Z-wave (og tilsvarende) ca. 30 meter rekkevidde i frittfelt, dvs uten hindringer eller andre forstyrrende elementer. Men i den virkelige verden er det mye som kan påvirke forholdene. Skjerming, refleksjon, interferens, etc er forhold som gjør det vanskeligere i praksis. Vi har et gammelt el-anlegg hjemme, og det gir oss et par uventede problemer. Eksempel: Lyset på badet er koblet til en to-polet Z-wave modul, den er plassert under 1 m fra controlleren (en Z-net). Vi har over 60 noder hjemme, men denne modulen fant kun 3(!!!). Stort sett så har de andre nodene/modulene kontakt med minst 40 andre noder. Elektrikeren kom innom for å sette opp en kontakt ute, og jeg så mitt snitt til å bytte denne ut med en lik som forhåpentligvis skulle fungere bedre. Men nei, den nye fikk også kun kontakt med 3-4 andre. Hmm.. det syntes vi var merkelig, så elektrikeren koblet den midlertidig inn på en annen kurs uten å flytte selve modulen, og vips fant den 35 noder! Vi konkluderte at det var noe med selve kursen for badet/toalett som gjorde noe for denne modulen. Andre moduler koblet til samme kurs har ikke dette problemet. Noden fungerer imidlertid så vi gjorde ikke noe med det. Men det illustrerer at det ikke nødvendigvis er hverken teknologien eller selve modulen det er noe i veien med. Her er node 79 (badet) og node 85 rett under (som er den neste noden i nettverket mitt, node 80-84 er fjernet). Node 85 er i stua, 5-6 meter fra kontrolleren. Som nevnt er badet under 1 meter fra controlleren, men som du ser kommuniserer den vanligvis ikke direkte... Maks 5 meter, gjennom et gulv, og muligens en vegg. Begge deler av treverk. Multisensor er lenger unna og fungerer fint, og den kommuniserer tilsynelatende gjennom wall plug'en hvis jeg forstår skjemaet rett?g Det kan den gjøre, men den kan også sende signalene direkte. Det er det som er den foretrukne metoden, da dette selvfølgelig går raskest (selv om forskjellen vanligvis ikke er særlig merkbar). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå