kpolberg Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Tror det er en slags intern konkuranse. Jeg sprakk/røyk for lenge siden.... 4 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Vil råde andre som j-- eller andre som har i mot 10 gigabit switch+ router eller finne seg et annet forum å diskutere. Behov vil jeg ikke si er et tema, er vel heller problemet å få en kinesisk produsent å produsere noe som funger med 2 gigabit ethernet eller 10 gigabit til en så billig pris som mulig. Da det koster å kaste gammelt utstyr som man muligens får maks 100-200 kr for igjen på brukmarkedet. Tror i 2017 vil flere få behov for 10 gigabit ethernet. Hva slags lagringsenheter har du i maskinene dine? Klarer de å "maxe" ut 10Gbit? Hva slags hardware er det du egentlig har i de forskjellige pc'ene? Greitt å vite, så kan vi se om du får noe fart på 10Gbit nettverket ditt Selv har jeg 10Gbit mellom hovedpc og hovedserver med egen ipadresse. Dermed får jeg flyttet mye data raskt og effektivt. Har Asrock x99 ws 10G og et 10gbit nettverkskort i den andre pc`n. Bruker Cat 7 kabel. Har tenkt lenge på å kjøpe en 10Gbit switch, men tror ikkje jeg gidder, siden det aller meste går mellom 2 maskiner. Hovedserver har rimelig mye lagring. Både med ssder i raid og harddisker i raid. Endret 22. januar 2016 av Nizzen Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Dette var en rar tråd... Med mange utrolig tålmodige mennesker.. :-) Du aner ikke. Du aner bare ikke... 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Hva slags lagringsenheter har du i maskinene dine? Klarer de å "maxe" ut 10Gbit? Hva slags hardware er det du egentlig har i de forskjellige pc'ene? Har vertfall 2 maskiner med tilsvarende i7 970 (Xeon w3670) så der tviler jeg på det er problem. På en annen PC har jeg FX8350. Har 2 stk PCI-E til m.2 (SAMSUNG XP941) liggende. Men ja er bregrenset hvor lenge jeg drar nytte av det da over 512 GB blir for kostbart. Men det trenger ikke å si 10 gigabit utstyr er waste of money om det ikke koster så mye særlig SFP+ kort brukt på finn.no Man får jo glede av 10 gigabit\s hvis jeg oppgrader maskinvaren. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 CPU har jo fint lite å si på om du klarer å dytte 10G. Det lille du nevner av disker tilsier at du ikke er i nærheten av å trenge 10G. 2 Lenke til kommentar
Djn Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 CPU har jo fint lite å si på om du klarer å dytte 10G. Det lille du nevner av disker tilsier at du ikke er i nærheten av å trenge 10G. Uhm? De M.2 - SSDene påstår å lese ~1GB/sek, og skrive ~800MB/sek , altså 8Gbit og 6.4Gbit. Det er allerede i nærheten, og med overhead og buffering kan det realistisk fylle 10Gbit i kortere perioder. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 CPU har jo fint lite å si på om du klarer å dytte 10G. Det lille du nevner av disker tilsier at du ikke er i nærheten av å trenge 10G.Nå bør du tenke deg om på tallene her. Én enkelt disk klarer da å levere mer enn 1Gb/s ethernet kan overføre. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 CPU har jo fint lite å si på om du klarer å dytte 10G. Det lille du nevner av disker tilsier at du ikke er i nærheten av å trenge 10G. Uhm? De M.2 - SSDene påstår å lese ~1GB/sek, og skrive ~800MB/sek , altså 8Gbit og 6.4Gbit. Det er allerede i nærheten, og med overhead og buffering kan det realistisk fylle 10Gbit i kortere perioder. Problemet er jo at de er så små, at det knapt kan være noe data å flytte fra èn maskin til en annen en Lenke til kommentar
Djn Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Ha, vel - det er jo over fire minutter med dataoverføring for å lese hele disken. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Ha, vel - det er jo over fire minutter med dataoverføring for å lese hele disken ssden . Lenke til kommentar
Djn Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 (endret) CPU har jo fint lite å si på om du klarer å dytte 10G. Det lille du nevner av disker tilsier at du ikke er i nærheten av å trenge 10G.Nå bør du tenke deg om på tallene her. Én enkelt disk klarer da å levere mer enn 1Gb/s ethernet kan overføre. Det er forsåvidt også sant - jeg har 10Gbit her, og selv om jeg ikke trenger 10, bruker jeg rutinemessig mer enn 1 Gbit. (Jeg hadde klart meg lenge med 4Gbit, men fant noen pent brukte fiberkort på finn, så ...) Nizzen: Solid State Disk (eller "Drive", forsåvidt - men ordet "disk" har vel drevet litt fra å spesifikt bety spinneplater.) Endret 23. januar 2016 av Djn 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 (endret) CPU har jo fint lite å si på om du klarer å dytte 10G. Det lille du nevner av disker tilsier at du ikke er i nærheten av å trenge 10G.Nå bør du tenke deg om på tallene her. Én enkelt disk klarer da å levere mer enn 1Gb/s ethernet kan overføre. Det er forsåvidt også sant - jeg har 10Gbit her, og selv om jeg ikke trenger 10, bruker jeg rutinemessig mer enn 1 Gbit. (Jeg hadde klart meg lenge med 4Gbit, men fant noen pent brukte fiberkort på finn, så ...) Nizzen: Solid State Disk Drive Endret 23. januar 2016 av Nizzen 1 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 CPU har jo fint lite å si på om du klarer å dytte 10G. Det lille du nevner av disker tilsier at du ikke er i nærheten av å trenge 10G.Nå bør du tenke deg om på tallene her. Én enkelt disk klarer da å levere mer enn 1Gb/s ethernet kan overføre. Det er forsåvidt også sant - jeg har 10Gbit her, og selv om jeg ikke trenger 10, bruker jeg rutinemessig mer enn 1 Gbit. (Jeg hadde klart meg lenge med 4Gbit, men fant noen pent brukte fiberkort på finn, så ...) Nettopp, alle som har to eller flere disker i RAID har bruk for mer enn 1 Gb/s. Solid State Disk Nei, det heter Solid State Drive. Solid State Disk vil være en direkte selvmotsigelse. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Fiber er ikke egnet for korte lengder 10-25 meter der er SFP+\RJ45 bedre. Ødlegger ikke fibermodulene over tid. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Fiber er veldig godt egna for alle lengder, det blir meir eit økonomisk spørsmål om du skal investere i to tranceivere og ein fiberkabel istadenfor ein DAC kabel som koster ofte mindre enn halvparten på små lengder. 2 Lenke til kommentar
Djn Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Eh, SSD som "disk" er en halvveis vanlig tolkning selv om jeg er enig i at en disk er en plate. Det er ikke som om "drive" slipper unna heller - det var originalt elektronikken som drev de bevegelige delene. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Fiber er ikke egnet for korte lengder 10-25 meter der er SFP+\RJ45 bedre. Ødlegger ikke fibermodulene over tid. Når skal du forstå at SFP+ er en type connector som veldig ofte benyttes sammen med fiber? SFP+ er ikke en egen kabel. Fiber er vel nesten det eneste som legges i datasenter mellom devicer i dag. Da med lengder på ned til 50cm. 6 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Fiber er ikke egnet for korte lengder 10-25 meter der er SFP+\RJ45 bedre. Ødlegger ikke fibermodulene over tid. Når skal du forstå at SFP+ er en type connector som veldig ofte benyttes sammen med fiber? SFP+ er ikke en egen kabel. Skjer aldri... 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2016 SFP+\RJ45 = Kobber Fiber = Laser = Lys? Trenger vel ikke å gjøre det vanskeligere en det? Uansett tror jeg heller får opprette ny tråd for å få bedre fornuftig svar. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 SFP+\RJ45 = Kobber Fiber = Laser = Lys? Trenger vel ikke å gjøre det vanskeligere en det? Uansett tror jeg heller får opprette ny tråd for å få bedre fornuftig svar. Du tar feil. Vær så snill og les det andre skriver. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå