Sandy Koufax Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 Google har jobbet mye med dette og de ser ut til å ha fått et slags gjennombrudd ifølge artikkelen nedenfor: http://www.telegraph.co.uk/technology/news/12042781/Google-D-Wave-quantum-computer-is-100-million-times-faster-than-your-PC.html Hvis dette stemmer, så vil det selvsagt revolusjonere data-industrien helt og vi kan få en introduksjon av neste-generasjons AI (som trenger bedre hardware) i løpet av kort tid. Hva tror folk om dette? Lenke til kommentar
h33t Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 er vell ett stykke unna ennå vill jeg tro. skal aldri si aldri å når en først har løst problemet med QC så kommer d vell fort ut til forbrukermarked. leste artikkelen men fant ikke ut om dette var faktisk hardware eller simulert POC. problemet slik jeg forstår det er at de har klart og printet ett enkelt atom på ett kort, men ut i fra det jeg forsto var det vanskelig og kontrollere atomer (få nøyaktige data) og at det oppførte seg litt sånn som det ville. når det er sagt når dette kommer ut vill det være ett større skritt enn å gå fra 1700 tallet til nå. ikke bare vill disse datamaskinene ha mer kraft med de er også betydelig mye mindre og billigere. og hvis du tenker at det er mulig å løse noen av de store matte problemene slik som P=np ect, så låser vi plutselig opp en verden av muligheter. selv i en begynner fase er dette så komplekst at du kan lage en fungerende Ai " avhenger selvfølgelig om vi klarer og forstå og duplisere vår egen hjerne". men skal ikke se bort i fra om 50-70 år om vi klarer og lagre hjernen på en harddisk eller reiste ut i universet, eller kurere de fleste sykdommer. da jeg leste litt om evolusjon og veien videre for mennesker var det mange forskere som mener at vi som mennesker har jukset og i stedet for og vente på naturlig evolusjon har tatt saken i våre egne hender og at det ikke lengre er nødvendig for oss selv og mutere men at neste steg i evolusjonen enkelt og greit er cybernetics og att vi en dag blir roboter som blir kontrollert av vår egen Ai. 1 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 11. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2015 Her er en interessant artikkel om AI-delen av diskusjonen: http://www.nytimes.com/2015/12/10/opinion/the-end-of-work.html Shisan Ji peker på et interessant fenomen ved AI, nemlig forskjellen på generell AI (som kan utføre alle menneskelige oppgaver) og snever AI (som det vi ser for de forskjellige programmene han nevner). Poenget her er at man trenger langt sterkere hardware for å få til generell AI, selv IBMs Watson tar behørlig med fysisk plass. Her kan kvantemaskiner hjelpe til hvis de er så sterke som man skal ha det til. Forøvrig kom vår venn E. Knudsen med surmaget kritikk til denne artikkelen. Jeg er også generelt veldig kritisk, men han kommer med kritikere fra ETH Zurich som jeg tror er tradisjonelt er nært tilknyttet til IBM og derav en konkurrent til Google. Min antagelse er at selv om kvantemaskinen har utført oppgaver den er spesialberegnet til samtidig som den har utført vanlige datamaskin-oppgaver på normal tid, så må det fortsatt være positivt. Faktisk trodde jeg at dette var selve formålet til kvantemaskiner; at den skulle utføre spesialiserte oppgaver. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 12. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2015 Som en moderne Hermes bringer jeg nye nyheter om dette emnet. Dette er ikke akkurat tek.no, men derimot fra Washington Post som forklarer litt om hva som er gjort. Vedkommende som har skrevet teksten mener også at en overgang kan forekomme og at den gamle digitale datamaskinens tid kan være omme. https://www.washingtonpost.com/news/innovations/wp/2015/12/10/why-googles-new-quantum-computer-could-launch-an-artificial-intelligence-arms-race/ Artikkelen viser også til konkurransen mellom forskjellige selskaper som har tatt sted, det ser ut til å være NASA/Google på en side og IBM på den annen. Den mener også at kvantemaskinen kan være nyttig for kunstig intelligens. Det peker også på en del av problemene ved fenomenet, som at det er vanskelig å programmere, vanskelig å kontrollere og at resultatene kan muligens ikke ha vært så bra som produsentene skal ha det til. Lenke til kommentar
h33t Skrevet 13. desember 2015 Del Skrevet 13. desember 2015 ja var vell mer eller mindre det jeg sa. fordelen med qc er vell at en transistor "atom" kan være 00 01 10 11 samtidig slik at du får 2 bit per vanlig bit. vet ikke hvordan utregningen på dette virkelig er men det multipliseren noe så innigranskauen. kvantemaskiner vill til syvende å sist erstatte alle datamaskiner og er ikke bare til og utføre spesielle oppgaver. men fordi den kan gi ut 1 og 0 på samme tid er det ekstremt godt egnet till og utføre "tunge" oppgaver, slik som disse matteoppgavene eller Ai. jeg nevnte vell også at det var vanskelig og kontrollere, få resultat. i dagens pcer blir alt gjort av transistorer som fungerer som en bryter enten er bryteren av = 0 eller så er bryteren på = 1 setter man sammen mange nokk av disse får man en kraftig cpu. et atom fungerer ikke på samme måte du kan ikke bare slå et atom av eller på. du er nøtt til og føre energi inn til atomet og måle en energi fra atomet som da blir satt som 1 eller 0 dette kan være 0,00001 nano watt som er 0 og 0.000011 som er 1. jeg er usikker på akkurat hvilke måleenhet de bruker eller om det er radioaktiv energi eller hva det er men det som er helt sikkert er at det kreves nøyaktig utstyr for og måle dette. så ikke bare er det vanskelig og lese hva som kommer ut men du må også ha eksakt samme strøm hver gang. samme samme amp, samme spenning, samme hz, samme sinuskurve, pluss en hel del andre parametere som jeg helt sikkert ikke kjenner til og alt dette skal igjen være likt helt ned til siste decibel. ett annet problem er vell at når forskerne skal måle energien fra atomet så blir atomet ødelagt, og det må lages en ny plate. som også krever avanserte maskiner og stødige hender Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 ja var vell mer eller mindre det jeg sa. fordelen med qc er vell at en transistor "atom" kan være 00 01 10 11 samtidig slik at du får 2 bit per vanlig bit. vet ikke hvordan utregningen på dette virkelig er men det multipliseren noe så innigranskauen. kvantemaskiner vill til syvende å sist erstatte alle datamaskiner og er ikke bare til og utføre spesielle oppgaver. men fordi den kan gi ut 1 og 0 på samme tid er det ekstremt godt egnet till og utføre "tunge" oppgaver, slik som disse matteoppgavene eller Ai. jeg nevnte vell også at det var vanskelig og kontrollere, få resultat. i dagens pcer blir alt gjort av transistorer som fungerer som en bryter enten er bryteren av = 0 eller så er bryteren på = 1 setter man sammen mange nokk av disse får man en kraftig cpu. et atom fungerer ikke på samme måte du kan ikke bare slå et atom av eller på. du er nøtt til og føre energi inn til atomet og måle en energi fra atomet som da blir satt som 1 eller 0 dette kan være 0,00001 nano watt som er 0 og 0.000011 som er 1. jeg er usikker på akkurat hvilke måleenhet de bruker eller om det er radioaktiv energi eller hva det er men det som er helt sikkert er at det kreves nøyaktig utstyr for og måle dette. så ikke bare er det vanskelig og lese hva som kommer ut men du må også ha eksakt samme strøm hver gang. samme samme amp, samme spenning, samme hz, samme sinuskurve, pluss en hel del andre parametere som jeg helt sikkert ikke kjenner til og alt dette skal igjen være likt helt ned til siste decibel. ett annet problem er vell at når forskerne skal måle energien fra atomet så blir atomet ødelagt, og det må lages en ny plate. som også krever avanserte maskiner og stødige hender Faktisk er det ganske lite sannsynlig at vi vil få kvantedatamaskiner til hverdagsforbrukere, i alle fall slik det ser ut i dag. For å kunne bruke de kvantemekaniske egenskapene til Qbits må man kjøle ned materien til nær det absolutte nullpunkt, -273 C. Dette er fordi man trenger at atomene rører så lite på seg som mulig for at de skal holde seg i sine såkalte superposisjonstilstander (hvor de innehar to eller flere tilstander samtidig). Kjøling krever store maskiner. I tillegg er det slik at kvantedatamaskiner ikke er spesielt egnede til å løse oppgaver som en vanlig datamaskin vanligvis gjør. Det jeg har hørt er at en kvantedatamaskin sannsynligvis vil være tregere til å løse de fleste problemer. Men enkelte problemer, f.eks. et hvor du må gjette deg fram til løsninger, kan gjøres mye, mye fortere. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 13. mai 2016 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2016 Ifølge IBM har tidspunktet kommet. Et skifte kan være i emne, men det blir ikke helt som vi har planlagt. Man mener at kvantemaskinene ikke skal være i lomma, slik som de konvensjonelle maskinene. Derimot skal de være i "cloud" (tenk Microsofts OneDrive), slik at man får ekstern tilgang til beregninger det gjør. De tror de kan få det til allerede og det er vel bare slik de kan tjene penger på kvantemaskiner. Nedenfor følger noen linker av reportasjer de har utgitt om dette, samt en gjennomgang av laboratoriumet deres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå