Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Helt fersk eldre mann (50) med et ungt kamera Nikkon P900.

Hva skal innstillingene være på når jeg skal ta best bilde på en avstand ca 7-8km. Eller "nærbilde" av månen.

Har et lite kamera, men fikk dette monsteret av et kamera på min 50 års dag. Men jeg får ikke stilt inn slik at full zoom blir bra bilder. 

Tar imot alt av hjelp jeg kan få av  dere ang. Nikkon Coolpix P900. Bruker stativ.

Og gjerne noe om fotoprogram, lage gallerier og bildeshow på h-siden.

Takker, og bøyer meg i hatten for all hjelp.

poppo

ps. har lest manual, men den er litt for lang og teknisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som driver med opplæring, innstillinger av kamera( Nikkon P900) som kan ta en time med dette?

mellom Hokksund og Drammen, som kan komme til Mjøndalen og ta en opplæring.

Jeg er helt fersk, men siden de på forumet er like ferske, eller lite hjelpsomme, så betaler jeg heller en "time", enn å se mitt innlegg blankt. Hva folket på forumet driver med og er her for vet ikke jeg, for det ser ut som de bare prøver å legge inn noen svar her og der, men ingen svar er like. Kan være det at klokka er sen, men på andre innlegg er den senere.

Lykke til på forumet, dere som trenger hjelp, håper dere får det.

Send meg en mail på pris og når det passer, så blir vi nok enige.

[email protected]

(:glem skriveleif:(

Lenke til kommentar

Anbefaler å kikke litt på denne for en innføring i konseptene ISO, blendertall og lukkertid:

https://www.diskusjon.no/?showtopic=984477

Og denne:

http://www.fotoknudsen.no/magasin/grunnleggende-fototeknikk/

Med maks zoom er det vanskelig å få det skarpt. Dels fordi optikken er så ekstrem (og så blir det også litt ullent på maks brennvidde), og fordi det på så lange avstander kommer inn andre faktorer - som forskjellige luftlag i bevegelse, som gjør at det "dirrer" i søkeren og blir mer uskarpt på bilder.

Å ta bilder av ting på veldig lang avstand er vanskelig når du vil ha det skarpt, fordi det er så mye luft mellom deg og motivet.

En superzoom som denne har enorm fleksibilitet, med mulighet til å zoome enormt langt, men det er alltid en avveining - på bekostning av sensorstørrelse og bildekvalitet.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Full zoom på Nikon P900 tilsvarer 2000 mm tele på fullformat. Da bør du velge en lukkertid på maks 1/2000 sekund, eller bruke et solid stativ. Godt lys er nødvendig. Har du skrudd bildestabilisering på? Med bildestabilisering kan du klare å få skarpe bilder med lukkertid opp til 1/500 sek, eller muligens noe mer.

Mange stativ er rett og slett ikke solide nok til å holde kameraet stabilt nok til at bildet blir skarpt med så lang tele, hva slags stativ er det du bruker? Ofte kan det hjelpe å henge noe tungt i stativet, da blir det gjerne stødigere, og kanskje stødig nok til å få bildet skarpt.

Legg gjerne ut et bilde her, så kan vi se hva som gjør det uskarpt.

Endret av tow
Lenke til kommentar

...

Jeg er helt fersk, men siden de på forumet er like ferske, eller lite hjelpsomme, så betaler jeg heller en "time", enn å se mitt innlegg blankt. Hva folket på forumet driver med og er her for vet ikke jeg, for det ser ut som de bare prøver å legge inn noen svar her og der, men ingen svar er like. Kan være det at klokka er sen, men på andre innlegg er den senere.

Lykke til på forumet, dere som trenger hjelp, håper dere får det.

Send meg en mail på pris og når det passer, så blir vi nok enige.

[email protected]

(:glem skriveleif:(

Du legger inn et spørsmål klokken 23.11 og klager over manglende svar klokken 01.45. På bakgrunn av dette skriver du det du gjør om at dette forumet ikke er hjelpsomt nok...

Jeg håper du tar en liten pust i bakken og ser at du kanskje er litt i overkant kravstor eller har noe feil forventningsnivå. Husk at dette er et dugnadsdrevet forum basert på frivillighet. Hvis noen kan hjelpe deg med en forklaring på spørsmålet ditt, så dukker den nok opp etter hvert. Det kan noen ganger ta noen dager/uker, men sjelden at det tar en halvtime, spesielt midt på natta...

Lykke til med kurset ditt, håper noen tar sjansen på å dra en tur til hjemstedet dit...:-)

• Liker 5
Lenke til kommentar

Som tow sier, stabilisering og relativt kort lukkertid er viktig. Prøv for eksempel manuell innstilling "M", 1/500 sekund, ISO 800 og f/6,5

Fortell hvordan resultatet ble så kan vi guide deg videre. Eventuelt kan du prøve deg litt frem selv ved å justere litt på lukkertid og ISO.

PS. Husk å sette kameraet tilbake fra M modus til auto eller noe annet så du ikke får overraskende resultater neste gang du tar fram kameraet under helt andre forhold.

Lenke til kommentar

Ser nå ikke så ille ut det der? det første jeg ville gjort var å finne ett sted med litt (veldig) mye mindre lys, spesiellt såpass rett foran kamera som det er nå (lyktesstolpene) prøvd med litt mindre zoom enn på maks zoom og gjerne ett stativ. har du noen stillbilder av månen som du har tatt?

Lenke til kommentar

Flott at du fikk til! Ikke lett å holde det så stødig uten stativ. Det er omtrent sånn det "skal" se ut med luft som "koker"/vibrerer, litt ustødighet osv. Passe lyst er det også når du har zoomet godt inn.

Årsaken til at detaljene forsvinner når du zoomer ut er fordi kameraet evaluerer eksponeringen og justerer den etter gjennomsnittslysheten i bildet. Mye mørk bakgrunn gjør at kameraet forsøker å eksponere mer etter det mørke og mindre etter den lyse måneflaten. Da blir måneflaten overeksponert/"utbrent hvit". Jeg vil tippe at P900 har mulighet for manuell eksponeringskontroll, men da må du nok fram med manualen og lete.

Lenke til kommentar

Tok bare noen stillbilder med div. innstillinger, bare graut. Men det med stolpen og lyset rundt, var en miss. Skulle egentlig bare teste kamera mot Luna, så ble det en "film" ut av det. 

Hva med månebilde på svarte natta, og på høylys dag. Mener å ha lest at det er best på dagen, men det kunne være mere "uren" luft som gjorde bilde uklart.

poppo

Lenke til kommentar

Eksponeringskontroll:)  (Bare ordet gjør meg nervøs) :). Joda er enig med deg, har manualer og nett foran meg, Så det er bare å pugge og prøve. Jeg vet at det blir bedre og bedre, etter trening og trening. Nesten som golf, artig når du begynner å treffe ballen, men det er da det egentlig begynner, Blir aldri utlært, stadig detaljer, og innstillinger. Pytt pytt, får ta tiden til hjelp.

Takker for all hjelp jeg får, skriver de ned i detaljert form. Blir vel ei bok ut av dette, før jeg kan det meste:)

poppo

Lenke til kommentar

Hva med månebilde på svarte natta, og på høylys dag. Mener å ha lest at det er best på dagen, men det kunne være mere "uren" luft som gjorde bilde uklart.

La Luna er notorisk vanskelig å ta bilde av, spesielt på natta. Problemet er at regolitt (månestein) reflekterer så mye lys. Hele 10% (eller noe sånt) av lyset blir reflektert.

Resultatet er at du som regel får en helt hvit sirkel omringet av helt svart himmel. Eksponerer du etter månen blir alt annet svart. Eksponerer du etter stjernene blir månen som en sol.

Det eneste reelle alternativet er å først ta et bilde eksponert etter månen og så ett etter stjernene.

Lenke til kommentar
Det eneste reelle alternativet er å først ta et bilde eksponert etter månen og så ett etter stjernene.

Eller droppe den høye ambisjonen om å få begge deler kombinert i ett bilde. Selv øynene våre klarer ikke se begge deler skikkelig samtidig en gang.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...