Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor "hater" folk elbiler?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

 

 

Dette er vås. Vi snakker stort sett om matpakketransport som for de aller fleste elbil-eierne rundt storbyene kunne ha foregått med kollektivtransport. Og det gjelder også de aller fleste med bensin/dieselbil. Og det er jo rundt de store byene at de fleste elbilene er.

 

 

Poenget er at det er mye bedre at folk kjøper seg en elbil enn ett annet alternativ. Ja det finnes folk som kjøper seg en leaf kun for å kjøre igjennom bomringen(ref finnøy og andre ringer), men kjører gjerne andre biler til "vanlig". Men de kjører fortsatt mange km ila livet på strøm, som er bra. 

 

Hele poenget er jo å få bilparken over på noe som er mer gunstig, og det gjør vi uavhengig av innsparingene. 

 

Om en skal få alle over på kollektivtransport så er ikke gulerøtter til en gruppe biler veien å gå, da må en slå hardt ned på de som forurenser.

 

I tillegg må en klare å løfte blikket fra oslo også, her hvor jeg bor er det en del elbiler men vi har dårlig med kollektiv transport, kun buss.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

Dette er da det reneste vås.

Det er langt bedre for miljøet om de tenker på det og tar kollektivtransport.

 

Dette er vås, nå snakker vi privattransport. Da har en noen valg, elektrisk, hybrid, diesel/bensin m.m. Da er det bra for miljøet at det blir kjøpt elektriske biler, evt hybrid/hydrogen. Dette er du vell enig i?

Dette er vås. Vi snakker stort sett om matpakketransport som for de aller fleste elbil-eierne rundt storbyene kunne ha foregått med kollektivtransport. Og det gjelder også de aller fleste med bensin/dieselbil. Og det er jo rundt de store byene at de fleste elbilene er.

Greit nok at mange kunne klart seg med kollektivtransport, iallefall i større byer.

Men ingen av mine venner kunne tenkt seg å ikke hatt bil, det er uten tvil praktisk og mer lettvint enn å måtte planlegge utifra rutetider (går ikke buss hvert 5 min her). Hente unger i bhg, handle, bære unger og poser til buss etc.

 

Jeg har leaf og for de fleste av mine venner hadde det holdt lenge med en leaf.

Hvis alternativet er fossilbil, vil jo elbil være et mer miljøvennlig valg!

Spesielt for nærmiljøet.

 

Jeg kjøpte fordi den gamle bensinbilen var moden for utskifting og at bensin + bomutgifter (2000 + 500) omtrent tilsvarer det jeg betaler for leafen i mnd (2900), den er da betraktelig nyere enn bensinbilen jeg hadde (1996 galant).

 

Mtp strømmen og produksjon, når det sammenlignes mot fossilt så glemmes ofte forurensing ved utvinning av olje,transport til raffeneri, strøm ved raffenering, transport til bensinstasjonen før det ender på tanken din..

 

Skrevet på mobil, beklager trykkleifer

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt på hvilket grunnlag du uttaler deg på her. Hva vet du om mine boforhold? Staten har tatt et valg om å legge til rette for elbiler og jeg benytter meg av dette tilbudet. Politikken kan diskuteres, men fakta er at forholdene ligger til rette. Det er valgfritt.

Vel, her er ikke boforholdene dine relevant i det hele tatt, men transportbehovet ditt er så absolutt relevant.

Å redusere behovet for transport er en effektiv måte å spare inn utslipp på.

 

 

Er det virkelig nødvendig å forklare dette?

Det er politisk korrekt å kjøre batteribil eller annet miljøvennlig fremkomstmiddel, det kan faktisk gi utslag blant annet i forbindelse med bytte av jobb.

Jeg har aldri opplevd at en persons kjøretøy eller transportmetode har blitt tatt opp i diskusjonen om et ansettelsesforhold. Har du noen eksempler gjerne?

 

Det er tilfeller der tanker om klimapolitikk og bevisste holdninger til miljø har hatt vesentlig betydning i forbindelse med ansettelse.

Kjører man da batteribil blir man oppfattet som klima- og miljøbevisst selv om man egentlig ikke bryr seg katta eller bare er så forvirret at man tror det er en god løsning å kjøre batteribil.

Lenke til kommentar

Vel, her er ikke boforholdene dine relevant i det hele tatt, men transportbehovet ditt er så absolutt relevant.

Å redusere behovet for transport er en effektiv måte å spare inn utslipp på.

Semantikk. Du reiser selvfølgelig kollektivt selv, Snylter? Premium-buss, antar jeg? Meg bekjent er ikke elbilister mer forpliktet til å tenke miljøbevisst enn andre, spesielt eksosbilister.

 

Det er tilfeller der tanker om klimapolitikk og bevisste holdninger til miljø har hatt vesentlig betydning i forbindelse med ansettelse.

Kjører man da batteribil blir man oppfattet som klima- og miljøbevisst selv om man egentlig ikke bryr seg katta eller bare er så forvirret at man tror det er en god løsning å kjøre batteribil.

Jeg håper jeg aldri møter en såpass useriøs arbeidsgiver at transportmetode eller kjøretøy har innvirkning på en ansettelsesprosess. Andre fabrikerte problemstillinger du vil dra ut av navlen mens du er i gang?

 

Når det gjelder bosted/arbeidssted så er dette en tosidig sak; hver enkelt husholdning har mulighet til å bosette seg der de vil, relativt til arbeidssted. Skal dette reguleres, Snylter? Byplanlegging er en annen side.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

WonderStivi, Tror ikke du skal se bort fra det.
Jeg søkte nettopp en stilling som ringevikar.
Flere iq-tester, personlighetstest, førstegangsintervju med sjefen, andregangsintervju med sjefen til sjefen, deretter kredittvurdering og bakgrunnssjekk. Og krav til at jeg sier opp stilling som ringevikar i en annen bedrift.

Jeg blir ikke forundret om de stiller krav til at jeg kjører el-bil også. Jobbmarkedet for tiden.. :)

Lenke til kommentar

 

Vel, her er ikke boforholdene dine relevant i det hele tatt, men transportbehovet ditt er så absolutt relevant.

Å redusere behovet for transport er en effektiv måte å spare inn utslipp på.

Semantikk. Du reiser selvfølgelig kollektivt selv, Snylter? Premium-buss, antar jeg? Meg bekjent er ikke elbilister mer forpliktet til å tenke miljøbevisst enn andre, spesielt eksosbilister.

 

Jeg har sørget for å få meg jobb i passe avstand til hjemmet, slik at jeg i det daglige ikke har behov for å bruke hverken bil eller buss.

 

Nå er jeg på utkikk etter ny jobb igjen, samtidig som jeg også er på utkikk etter ny bolig.. Denne gangen tar jeg jobben først, deretter finner jeg meg bolig i nærheten av jobben.

 

Det er ca 5 km hver vei, jeg bruker bil de gangene jeg skal ha med meg noe stort eller tungt på vei hjemover (eksempelvis hver gang jeg handler hundemat, som regel 15-40kg hver gang, varierer litt)

 

I tillegg bruker jeg noen ganger bil når jeg skal ut av byen etter jobb.. Enkelte bussruter det ville vært naturlig å bruke tillater ikke hund ombord.

 

Og jo, når man har benyttet seg av goder vi har etablert for å skåne miljø og klima er det en selvfølge at man også er ekstra bevisst i denne sammenheng.

Vi andre betaler grovt for vår belastning på miljø og klima.

 

Jeg håper jeg aldri møter en såpass useriøs arbeidsgiver at transportmetode eller kjøretøy har innvirkning på en ansettelsesprosess. Andre fabrikerte problemstillinger du vil dra ut av navlen mens du er i gang?

Dette behøver ikke dreie seg om å være useriøs, det kan utmerket godt være at man er opptatt av hvilket image bedriften har utad.

Jeg har selv fått tilbud om en jobb der bedriften kun har parkeringsplasser for batteribiler, selv hybrider var det ikke parkering for.

 

 

Når det gjelder bosted/arbeidssted så er dette en tosidig sak; hver enkelt husholdning har mulighet til å bosette seg der de vil, relativt til arbeidssted. Skal dette reguleres, Snylter? Byplanlegging er en annen side.

Det kommer trolig til å bli reguleringer på slikt i fremtiden, enten direkte gjennom pålegg eller indirekte gjennom avgifter/beskatning.

Lenke til kommentar

 

Og jo, når man har benyttet seg av goder vi har etablert for å skåne miljø og klima er det en selvfølge at man også er ekstra bevisst i denne sammenheng.

Vi andre betaler grovt for vår belastning på miljø og klima.

 

 

 

 

"Vi andre" for en latterlig setning, for det første har alle muligheten til dette, det kreves kun litt til mye ofring, for det andre kan mange av elbilistene ha betalt LANGT mye mer penger enn deg til samfunnet, de er jo trossalt millionærer hele gjengen skal en høre på dere. Så stopp den der "Vi andre" holdningen, det er deres egen feil at dere ikke tar en del av kaken. 

Lenke til kommentar

Jeg ser på dette som et smutthull i skattesystemet. Det er selvsagt ikke ulovlig å benytte seg av det, men personlig foretrekker jeg at vi lukker smutthullet fremfor at alle skal bli med på kalaset.

 

Men da slutter folk å kjøpe elbiler da de blir for kostbare og vi når ikke klimamål, er dette bra synes du? 

Lenke til kommentar

Jeg ser på dette som et smutthull i skattesystemet. Det er selvsagt ikke ulovlig å benytte seg av det, men personlig foretrekker jeg at vi lukker smutthullet fremfor at alle skal bli med på kalaset.

Det er et politisk spørsmål. Man kan være uenig med politikken, men det har lite med "elbil-hatet" å gjøre. Personlig ville jeg brukt andre virkemidler for å bruke veinettet i større grad. Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Men da slutter folk å kjøpe elbiler da de blir for kostbare og vi når ikke klimamål, er dette bra synes du? 

Ja. Det synes jeg er helt ypperlig. Jeg tror offentlige penger kan brukes på langt mer effektive måter, også om målet er å begrense CO2-utslipp.

 

WonderStivi: elbil-hatet er delvis separert fra den politiske diskusjonen. Dette tror jeg kommer delvis av misunnelse, men stort sett på grunn av effekten jeg beskrev i #142.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

 

Men da slutter folk å kjøpe elbiler da de blir for kostbare og vi når ikke klimamål, er dette bra synes du? 

Ja. Det synes jeg er helt ypperlig. Jeg tror offentlige penger kan brukes på langt mer effektive måter, også om målet er å begrense CO2-utslipp.

 

WonderStivi: elbil-hatet er delvis separert fra den politiske diskusjonen. Dette tror jeg kommer delvis av misunnelse, men stort sett på grunn av effekten jeg beskrev i #142.

 

 

Det handler jo ikke bare om CO2, hva med nærområdene? Det er jo direkte farlig å gå rundt i Bergen å Oslo på vinterstid. 

Elbiler er en del av fiksen for å få oss inn på rett kjør igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nærområdene hadde hatt det enda bedre om vi hadde kuttet pendlerfradrag, fått flere over på kollektivt, flere til å bo i sentrale områder og færre som pendlet inn til landets største byer med bil.

 

Dette handler ikke om at jeg synes elbil er den store synden, og langt mindre at jeg synes eierne er syndere. Tvert imot, de fleste har gjort en smart tilpasning til et regelverk jeg personlig synes jeg uheldig. Men jeg tror det finnes mer effektive måter å bruke offentlige penger på å løse disse problemene.

 

Jeg tror generelt det skal svært mye til for å rasjonelt forsvare dagens elbilpolitikk med de miljøeffekter dette har i dag – det er en svært kostbar ordning, som ikke har allverden av betydning. Det er derimot kurant å hevde at det er et poeng i seg selv å skulle utvikle et marked for elbiler, og en infrastruktur for bruk av disse. Her kan de langsiktige effektene være langt større enn det småtteriet som skjer når noen titalls tusen biler i Norge går på strøm. Personlig har jeg ikke voldsomt stor tro på dette argumentet, all den tid selv et stort elbilmarked i norsk målestokk er for lite til at noen bilprodusenter kan bruke særlig mye energi på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nærområdene hadde hatt det enda bedre om vi hadde kuttet pendlerfradrag, fått flere over på kollektivt, flere til å bo i sentrale områder og færre som pendlet inn til landets største byer med bil.

 

Dette handler ikke om at jeg synes elbil er den store synden, og langt mindre at jeg synes eierne er syndere. Tvert imot, de fleste har gjort en smart tilpasning til et regelverk jeg personlig synes jeg uheldig. Men jeg tror det finnes mer effektive måter å bruke offentlige penger på å løse disse problemene.

 

Jeg tror generelt det skal svært mye til for å rasjonelt forsvare dagens elbilpolitikk med de miljøeffekter dette har i dag – det er en svært kostbar ordning, som ikke har allverden av betydning. Det er derimot kurant å hevde at det er et poeng i seg selv å skulle utvikle et marked for elbiler, og en infrastruktur for bruk av disse. Her kan de langsiktige effektene være langt større enn det småtteriet som skjer når noen titalls tusen biler i Norge går på strøm. Personlig har jeg ikke voldsomt stor tro på dette argumentet, all den tid selv et stort elbilmarked i norsk målestokk er for lite til at noen bilprodusenter kan bruke særlig mye energi på det.

 

Joda jeg skal være enig i at det er mange veier til rom, men jeg er absolutt for en slik periode vi er inne i nå hvor vi om-velter bilparken litt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nærområdene hadde hatt det enda bedre om vi hadde kuttet pendlerfradrag, fått flere over på kollektivt, flere til å bo i sentrale områder og færre som pendlet inn til landets største byer med bil.

 

Dette handler ikke om at jeg synes elbil er den store synden, og langt mindre at jeg synes eierne er syndere. Tvert imot, de fleste har gjort en smart tilpasning til et regelverk jeg personlig synes jeg uheldig. Men jeg tror det finnes mer effektive måter å bruke offentlige penger på å løse disse problemene.

 

Jeg tror generelt det skal svært mye til for å rasjonelt forsvare dagens elbilpolitikk med de miljøeffekter dette har i dag – det er en svært kostbar ordning, som ikke har allverden av betydning. Det er derimot kurant å hevde at det er et poeng i seg selv å skulle utvikle et marked for elbiler, og en infrastruktur for bruk av disse. Her kan de langsiktige effektene være langt større enn det småtteriet som skjer når noen titalls tusen biler i Norge går på strøm. Personlig har jeg ikke voldsomt stor tro på dette argumentet, all den tid selv et stort elbilmarked i norsk målestokk er for lite til at noen bilprodusenter kan bruke særlig mye energi på det.

Her var det gode poenger som jeg er enige i. Jeg ville også brukt andre virkemidler for å nå de politiske målene. På den ene siden legges det til rette for "miljøvennlig" trafikk med elbiler, mens majoriteten står og stamper i kø i eksosbiler. Samtidig går prisene på kollektivtilbudene opp og nettverkene er stort sett dårlig utbygd med unntak av enkelte storbyer.

 

Jeg ville bl.a. åpnet kollektivfeltene permanent for biler med 2 eller flere i bilen. Jeg ville betalt storparten av billetten for kollektivtrafikk gjennom statsbudsjettet, men viktigst av alt er å bygge ut veinettet slik at trafikken beveger seg istedet for å stå i ro. Men, jeg er heller ikke tilhenger av at Norge alltid skal være best i klassen angående miljøspørsmål. Det finnes langt større syndere der ute.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

 

"Vi andre" for en latterlig setning, for det første har alle muligheten til dette, det kreves kun litt til mye ofring, for det andre kan mange av elbilistene ha betalt LANGT mye mer penger enn deg til samfunnet, de er jo trossalt millionærer hele gjengen skal en høre på dere. Så stopp den der "Vi andre" holdningen, det er deres egen feil at dere ikke tar en del av kaken. 

 

Alle har ikke muligheten til å kjære elbil nei.

 

I min omgangskrets er det mange som har elbil. Felles for de fleste av dem er at de har tilstrekkelig med penger slik at de har råd til en enebolig der bilen kan stå utenfor mens den lades. Mange av de andre som ikke kjører elbil men som har lyst på en elbil har gjerne litt dårligere råd og slik at de bor i blokk eller rekkehus der de dessverre ikke har muligheten til å lade en elbil.

Lenke til kommentar

 

 

Alle har ikke muligheten til å kjære elbil nei.

 

I min omgangskrets er det mange som har elbil. Felles for de fleste av dem er at de har tilstrekkelig med penger slik at de har råd til en enebolig der bilen kan stå utenfor mens den lades. Mange av de andre som ikke kjører elbil men som har lyst på en elbil har gjerne litt dårligere råd og slik at de bor i blokk eller rekkehus der de dessverre ikke har muligheten til å lade en elbil.

 

 

Jo alle har samme muligheten, det handler bare om å gi slipp på noen ting som alle andre med elbil må. vi har alle samme utgangspunkt. 

 

Det er det som er poenget, å kjøre elbil er ikke "enkelt" for noen, man må¨gi slipp på ting. 

 

Og elbiler finnes i alle prisklasser, men de billige er ikke gode, enda.

Lenke til kommentar

Dette var ikke imponerende. Du klarer deg fint uten bil i det hele tatt. Ta livet av bikkja, så slipper du å måtte kjøre bil for å frakte hundematen.

Igjen, dette har jeg gitt deg svaret på ovenfor. Du kan kvitte deg med bilen umiddelbart. De fleste veterinærer har helgeåpent.

Ditt avskyelige kryp, å komme med slike uttalelser er langt over grensa.

 

Det er også oppfordring til lovbrudd.

Endret av Snylter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...