Salvesen. Skrevet 9. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2015 Batteriproduksjon er vel ikke helt miljøvennlig og en el-bil som skal være grønn er avhengig av grønne energikilder. Edit; Kanskje utsagnet om global basis var litt forhastet da jeg ikke har sjekket opp andelen el-biler som blir ladet av møkkete strøm kontra grønn strøm Nei det er ikke noe nullutslipp, men livsløpsanalyser tyder på at det er langt mer miljøvennlig enn alternativene. Selv om de lades fra kullkraftverk Her er jo en artikkel om en relativt ny livsløpsanalyse med film! Det er jo alltid kjekkere en 50-100 siders rapporter http://www.vox.com/2015/11/16/9737720/electric-vehicles-cleaner Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2015 Jo, i Oslo kan sykkel og kollektivtransport erstatte en del av biltrafikken. Det er også hovedstaden som har de største utfordringene knyttet til forurensning og infrastruktur. Kollektivtransport: 8 % moms (10 % fra 2016) Sykkel / elsykkel: 25 % Elbil: 0 % Det gir ikke mye mening, gitt. Men det er da langt billigere å kjøpe en elsykkel enn en bil? Så tror ikke det er momsen på trikken eller elsykkelen som hindrer dem? Men ja, jeg er enig at fordeler bør innføres på andre ting enn elbiler, om det er miljøvennlig! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Ok, takker. Det er vel mye feilinfo fra bensintillhengere der ute. Jeg har lest mye sprikende Det handler vel mye om energitap når det gjelder bensinbil kontra kullkraftverkenergi da? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2015 For all del, de fleste ønsker nok å kjøre økonomisk så det er ingenting fælt med det. Jeg også, men jeg er avhengig av diverse som en elbil i dag ikke klarer å oppfylle. Poenget er at det er så mange som skjuler seg bak det miljømessige aspektet, når sannheten svært ofte er en annen. Jeg tror ikke det er tilfellet, altså det er mange som kjører elbil pga det er billigere for dem. På strekninger ala finnøy hvor det koster flesk å passere tunnelen. Men for meg har jeg ingen slike utgifter, klart jeg sparer jo noe på bom og båt i året men ift hva jeg må betaler i renter på lånet er det jo smårusk. Klart billigere å beholde den bilen jeg har. Men igjen så kjøper jeg ikke ny bil kun pga miljøet, mange andre aspekter som jeg verdsetter mer. Men det at det er godt for miljøet er jo ekstra kjekt Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2015 Ok, takker. Det er vel mye feilinfo fra bensintillhengere der ute. Jeg har lest mye sprikende Det handler vel mye om energitap når det gjelder bensinbil kontra kullkraftverkenergi da? Det jeg ofte ser er full etterforskning i hvor elbilen skaper utslipp, mens på bensin/diesel starter de etterforskningen ved eksospotten, altså de ser ikke på alt utslippet ved å få drivstoffet frem til bilen osv Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Største problemet med mange av el-bilane er alle fordelane som dei får fordi det er el-bilar. Dei fleste av disse fordelane er politisk bestemte på eit tid då ein el-bil vanligvis var ein knøttliten plastikkbil, og då var det ikkje noke problem at dei fikk fritak for litt avgifter, lov til å parkere gratis, bruke kollektivfelt, kjøyre gratis gjennom bomringen og alt det der sidan dette var billista som "ofra seg" ved å kjøyre ein mindre komfortabel og plasskrevande bil. Men når det kjem ein Tesla som skal ha dei samme fordelane så blir det litt rart at ein likevell skal ha alle disse fordelane. Men all ære til dei som velger å pendle med ein slik el-bil: Dette er ein bil som ikkje forurenser lokalmiljøet, den tar berre opp ein halv parkeringsplass og den gjer at rush-køa blir litt kortare sidan bilen tar mindre plass. Så problemet er ikkje at bilen er elektrisk, problemet er fordelane ikkje er differensiert mellom dei elektriske kinderegga og dei store el-bilane som er vanlige bilar på alle måtar med unntak av at dei har el-motor og batteri. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Når du sier det så har jeg lest ting med for lite faktorer, jeppers. Bra å lære noe nytt Uansett så trenger vi fler vindmøller og solcellepanel. Elbiler som har god resirkulering på batteriene og 100% grønn lading hadde vært knall Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Jeg misliker ikke elbiler, men jeg er motstander av momsfritaket. En sykkel eller elsykkel er mye mer miljøvennlig, men er likevel ikke fritatt. Synes også flere Tesla-eiere er noe slitsomme, og kan minne om Apple-fanatikere. Men sykkel er ikke ett alternativ til bil. Men jeg er enig i at miljøvennlige artikler burde ha fordeler uavhengig av hvilket produkt det er. Tja. Synes det bør bli gjort noe med folk som bor innenfor rimelig rekkevidde av arbeidsplassen og bruker bil. Bor selv 5km fra jobb og det er ikke noe problem for meg å gå/jogge/sykle den strekningen hver dag. Elsykkel gjør det enda lettere. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2015 Men om vi skal endre bilparken til det miljøvennlige alternativet kan ikke alle kjøre disse små bilene? Folk må jo ha plass og komme seg der de skal. Her er det jo bare Tesla som kan oppfylle kravet for de "fleste". Hadde bilen kostet 1.3 mill som den egentlig skal gjøre, en måtte betalt full avgift osv så hadde iallefall ikke jeg valgt dette miljøvennlige alternativet når jeg nå kjøpte ny bil. Da hadde det vell blitt en 5 serie eller tilsvarende med bensin/diesel motor. så at det ikke skal gjelde Tesla ser jeg ikke helt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2015 Tja. Synes det bør bli gjort noe med folk som bor innenfor rimelig rekkevidde av arbeidsplassen og bruker bil. Bor selv 5km fra jobb og det er ikke noe problem for meg å gå/jogge/sykle den strekningen hver dag. Elsykkel gjør det enda lettere. Det gjør jeg også, men i og med at jeg befinner meg på vestlandet og er relativt lat ville ikke ett momsfritak på elsykkel fått meg til å ta den til jobben Men jeg er absolutt enig i at elsykler, eller bare sykkel generelt burde ha fordeler for å prøve å påvirke noen iallefall til å ta sykkelen til jobb. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 For dei aller fleste bilpendlerane så kjøyrer dei åleine uansett, så då vil ein liten el-bil være rikelig stor nok til det formålet for dei som er villige til å fire litt på komforten til fordel for miljøet. Teslaen blir nok hengt ut litt vell ofte, men i forholdet til mange av el-bilfordelane så vil også dei andre "store" el-bilane som Leafen og likande el-bilar i vanlig bilstørrelse gå under samme kammen. Ein av grunnane til at el-bilar skulle få reise gratis med ferje var blant anna at dei små el-bilane ikkje tok opp særlig plass på ferjedekket, so om fleire valgte små el-bilar i plastikk så kunne ein sleppe unna med færre ferjeturar (noke som også er miljøvennlig). Men når dei fleste el-bilane tar opp like mykje plass som vanlige bilar så ser eg ikkje kvifor dei skal ha slike forskjellar. Billig drivstoff burde være insentiv nok for dei fleste. Personleg så synest eg at når dei no tar vekk ein del av el-bilfordelane så burde ein starte med å fjerne fordelane for dei store el-bilane. Dei som pendler på jobb med slike små el-bilar burde få beholde mange av fordelane litt lenger. Tenk berre kor mykje det hadde gjort for parkeringsproblematikken i dei fleste bysentrum om mesteparten hadde kjøyrt Buddy, då hadde ein fått plass til ca dobbelt så mange bilar på parkeringsplassane. Gevinsten er ikkje akkurat like stor dersom alle kjøyrer f.eks Leaf sidan dei bruker like store parkeringsplassar som vanlige bilar. 2 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Folk hater elbiler fordi mange av disse har blitt kjøpt utelukkende for å snike i kollektivfeltet i rushtiden og slippe unna bomringen. Samtidig så prøver mange eiere å late som om de bryr seg om miljøet når kjøp i de fleste tilfellene egentlig er motivert av økonomiske årsaker. Og her har vi et tydelig bevis på akkurat det: http://www.nrk.no/hordaland/fylkestinget-i-hordaland-fjerner-elbil-fordel-pa-ferge-1.12696111 Men hva er så fælt med det egentlig? Elbilister sparer penger på ferje, og betaler mer for å kjøpe bilen. nop, dem betaler vesentlig mindre for å kjøpe bilen 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2015 Jo jeg er enig i det du sier, og ser poengene. Men igjen synes jeg at de store bilene(Tesla m.m.) fortsatt bør ha fordeler slik at de iallefall er konkuransedyktige ift de andre bilene. Som sagt hadde jeg aldri kjøpt tesla om det ikke var for avgiftfritaket, da hadde det blitt en stor tung diesel/bensindrevet bil. Ikke hadde det blitt en leaf heller da de ikke møter mine krav ift rekkevidde og størrelse. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2015 nop, dem betaler vesentlig mindre for å kjøpe bilen Å? det er ikke mitt intrykk. Sjekket raskt modellen UP! fra VW da denne både kommer i el og bensin. Der koster billigste bensinmodell 143 000, mens EUP! koster 196000,- Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Jeg liker ikke elbiler fordi jeg er motorinteressert. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2015 Jeg liker ikke elbiler fordi jeg er motorinteressert. Dette finner jeg også bisart, har du prøvd en P90D feks? Det er ganske gøy selv om det ikke lager lyd og lukter 1 Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Jeg liker ikke elbiler fordi jeg er motorinteressert. Så du liker å forurense og gi folk astma? Høres jo fint ut det, hehe. 1 Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 (endret) Jeg liker ikke elbiler fordi jeg er motorinteressert. Så du liker å forurense og gi folk astma? Høres jo fint ut det, hehe. Ja, jeg liker at det forurenser =) Skjønner ikke helt hvordan du klarte å dra den konklusjonen ut fra det jeg skrev.. Noen er flinke til å lese mellom linjene og dikte opp sine egne svar! Jeg liker ikke elbiler fordi jeg er motorinteressert. Dette finner jeg også bisart, har du prøvd en P90D feks? Det er ganske gøy selv om det ikke lager lyd og lukter Har prøvd en P85D, akser greit, men det mangler noe, og jeg savnet "sparkene" man får når man slepper clutchen mellom hvert gir... Var noe som ikke stemte med gjevn akselerasjon. Jeg liker å skru, og bygge motor, kan ikke akkurat åpne panseret på en tesla og bytte spole i motoren eller sette inn et par ekstra AA batterier for mer hk. Endret 9. desember 2015 av Puffet Ris 3 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 9. desember 2015 Del Skrevet 9. desember 2015 Det er mange grunner til at folk misliker dagens elbilsubsidier, men relativt høyt oppe på agendaen for mange står nok det at vi bruker enorme summer på å subsidiere grupper i samfunnet som ikke akkurat er særskilt trengende. Når staten går glipp av ikke helt ubetydelige skatte- og avgiftsinntekter i bytte mot at relativt velstående mennesker slipper å stå i kø og betale bompenger er det ikke så rart folk reagerer. 8 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2015 Har prøvd en P85D, akser greit, men det mangler noe, og jeg savnet "sparkene" man får når man slepper clutchen mellom hvert gir... Var noe som ikke stemte med gjevn akselerasjon. Jeg liker å skru, og bygge motor, kan ikke akkurat åpne panseret på en tesla og bytte spole i motoren eller sette inn et par ekstra AA batterier for mer hk. Joda jeg kan absolutt se det, kjekt å ha noe å skru på å pusse på. Men er absolutt mye som kan gjøres med en elbil om en har interesse for elektronikk/automasjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå