Gå til innhold

Nytt speilrefleks -- hva bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Jeg har et gammelt Olympus C-1000L som jeg har brukt mer eller mindre flittig siden '98 (sorry, jeg skrev visst '97 i en tidligere melding).

Mine største innsigelser har vært manglende støtte for ekstern blitz (den innebygde blir ofte for snill -- opptil flere av mine objekter som har klart å snuble seg frem i mørket etterpå), den er veldig treig (i heldigste fall klarer jeg å knipse neste bildet ti sekunder etterpå), og autofokusen sliter når det er litt duskmørkt (jeg røyker ikke, så jeg har ikke lightere og slikt som jeg kan ty til).

Oppløsninga er forsåvidt mer enn greit nok til web bruk, men det er jo klart, enkelte bilder hadde det jo vært artig å få lagd postere ut av.

Smertepunktet mitt tror jeg er 30000 kroner. Jeg har litt lyst på en Olympus E-20 så budsjettet er på en måte tilpasset det, men jeg ble skremt av omtalen E-20'en fikk på Tom's Hardware (http://www4.tomshardware.com/video/02q1/020213/megapixel-22.html) hvor man mente man likegjerne kunne kjøpe en E-10 (og gjentatte ganger terpet man på at "(...)its optical viewfinder does not entirely cover the area captured").

Videre har jeg oppfattet det dithen at Olympus lenge sverget til progressive scan på sine speilrefleksmodeller. På E-20'en (og E-10?) så kan man selv velge mellom progressive og interlace modus (hvor sistnevnte gir deg høyere oppløsning men lengre lukketid). Jeg ser få som legger særlig vekt på progressive scan, så er dette en Olympus finesse som dør ut på marketingavdelingas alter?

Jeg ser også at både Nikon og Canon begynner å komme med modeller som ser interessante ut, men sålangt har jeg ikke sett noen sammenlikne disse, og det er vel egentlig det jeg etterlyser...

Forøvrig er det ingen hast for mitt vedkommende (på det punktet har jeg dog tatt feil før :smile: ). Hvis jeg sparer 25% i USA, så kommer jeg til vente til neste gang jeg (eller noen jeg kjenner) drar over (i beste fall mai, i værste fall sommeren 2003).

--

Rune, http://runesbike.com (ett og annet bilde tatt med Olympus C-1000L)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Mine største innsigelser har vært manglende støtte for ekstern blitz "

Bare en liten kommentar til dette med blits:

Manglende tilkoplingsmuligheter for blits er ikke noe hinder.

La kameraets blits styre blitsslaver (fotoceller) som man får kjøpt i en fotoforr.(ca kr 200,-)

Jeg har to slike i tillegg til den innebyggede blitsen. Automatikken ordner resten.

skarsk

Lenke til kommentar

kanskje fordi det ikke er det? Speilrefleksbeskrivelsen passer ikke helt på digitale kameraer siden de aller fleste digitale kameraer i 'speilrefleks klassen' benytter en evf som søker. På engelsk kalles dette D-SLR, noe som er en bedre betegnelse... men dette er jo bare detaljer, alt som betyr noe er at det du ser i søkeren er det du faktisk tar bilde av :smile:

-flff

Lenke til kommentar

jepp, det stemmer det. E-10 og E-20 har en optisk TTL-søker. Så i så måte oppfyller de vel speilrefleks definisjonen. Problemet er bare at kun 95-97% av 'framen' er synlig i denne. Dette er jo selvsagt ikke av betydning for de aller fleste men jeg foretrekker en god evf med ~100%....

Jeg noterer meg at de nye D-SLR modellene som har dukket opp som perler på snor i det siste har alle denne løsningen, så det ser ut som optisk TTL-søker blir standard for digitale 'prosumer' speilreflekser.

og dermed kan vi slutte å bruke fnutter når vi omtaler dem som speilrefleks kameraer :grin:

-flff

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-25 15:30, fl0ffy skrev:

jepp, det stemmer det. E-10 og E-20 har en optisk TTL-søker. Så i så måte oppfyller de vel speilrefleks definisjonen. Problemet er bare at kun 95-97% av 'framen' er synlig i denne.[snip]

Hvilket var noe som gjentatte ganger ble poengtert i den lille testen på Tom's Hardware (http://www4.tomshardware.com/video/02q1/020213/megapixel-22.html), samtidig som vedkommende også skrev at E-10'en viste hele framen i søkeren (hvilket var grunnen han oppga for at han var 'skuffet' over E-20'en).

Definisjonen av hva som er speilrefleks blir veldig snever dersom du begynner å 'spikke' på linsenivå og klage fordi etpar av de er feilinnstilt og ikke viser hele framen? Hva som er 'god' speilrefleks er vel da en bedre diskusjon, men hva blir isåfall nærmeste konkurrent til E-20'en? (mer eller mindre mitt opprinnelige spørsmål)

Jeg har veldig lyst på en Canon EOS D-60, men når _forgjengeren_ D-30 koster 7500 NOK mer (hos cyberphoto.se), og den prisen er uten objektiv, da betyr plutselig 5% bortfall av framen ikke så fantastisk mye. (selv om jeg selvfølgelig ønsket at Olympus gjorde noe med det)

Når jeg startet diskusjonen så jeg for meg E-20 til 25000 kroner. Nå ser jeg at jeg bør klare å få den for 16000 kroner. Da er jeg ikke lenger så veldig interessert i å bla opp 30000, med mindre det er mye bedre. :wink: (kall meg gjerne lat)

Men et annet spørsmål: 5 Mega piksler, er det nok til å få printet ut et bilde i poster størrelse? Såvidt jeg husker så hadde Kodak PhotoCD i sin tid en enda høyere oppløsning som var forbeholdt 'store ting'...?

--

Rune

[ Denne Melding var redigert av: rmoberg på 2002-02-25 21:51 ]

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Quote:

Nye Canon D60 ser forøvrig svært spennende ut...

Jeg begynner å helle mer og mer mot D60, men jeg ser at det er endel folk som mener den har for dårlig autofokus med mindre det er gode lysforhold. (dog visstnok ikke værre enn E20)

--

Rune

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...