PROuser Skrevet 9. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2015 Har tre minipc som bruker 12v dc.. to har forsyning på 3 amp, og en på 6 amp. De skal tåle ca 11-16v. Men tenkte å sikre meg mot avbrudd, da det skjer veldig korte avbrudd på sekunder eller lengre 5-10 ganger i året her på strømnettet i huset. Tenkte derfor å koble inn et 12v batteri mellom forsyning og pc. ca 20 ah.. Men den oprinnelige forsyningen er ikke god nok til å lade optimalt, så derfor er jeg på jakt etter en lader som jeg kan bruke istedenfor strømforsyningen.. Kan man feks bruke en Ctek XS 3600/ zafir 45 til de to små? og en XS 7000 til den store? Eller noen andre rimeligere som tar vare på batteriet og er stabile? Noen ladere er smarte og tror gjerne at batteriene er dårlige pga "høy selvutlading".. Fikk nettopp melding fra ctek om at det skulle fungere utmerket. Men finnes noen rimeligere alternativer? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2015 Eg har tilsvarende oppsett hjemme og det fungerer helt fint. Bruker en eldre modell av XS3600 tilkoblet ett 30Ah batteri. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 9. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2015 Er du helt sikker på at PC'ene tåler driftspenning ned til 12V uten bruk av en 12V adapter? En solcellelader ivaretar batteriet både med tanke på overlading og underspenning. Denne bør nok ha en tilførsel på 14-22VDC og 5-10A. For eksempel denne: http://www.ebay.com/itm/EPSOLAR-30A-LCD-PWM-Solar-Charge-Controller-with-multiple-load-control-modes-/121820549434?var=&hash=item1c5d12113a:m:maJrCmI2s3iWLJNl9Gf1nKg Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Fikk melding fra pc produsent at spenningen måtte være stabil på 12v.. Ikke 13,6 eller 14,4v Hvilken enkel regulator eller lignende kan kobles mellom pc og batteri? Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Denne bør vel funke: 150W Boost Converter DC-DC 10-32V to 12-35V Step Up Voltage Charger Module Description: Module Properties: non-isolated step-up module (BOOST) 65 * 56.5 * 23 (length * width * high) (mm) Input voltage :10-32V Output voltage: 12-35V (adjustable) Output Current: 6A (MAX) Input Current: 10A (MAX) (Please enhance heat dissipation if more than 10A) Output power: natural cooling 100W (MAX), enhance heat dissipation 150W (MAX) Easy to drive 65W 90W dual-core notebook. Use a 12V battery drive 19V 3.42A notebook, the module temperature about 45°c Conversion efficiency: 94% (measured at Input 16V, output 19V 2.5A) Output Ripple: 2% (MAX) 20M-bandwidth Operating Temperature: Industrial (-40°c to +85°c) (ambient temperature exceeds 40°c, lower power use, or to enhance heat dissipation) Full load temperature rise: 45°c No-load current: 25mA typical Voltage regulation: -+ 0.5% Dynamic response speed: 5% 200uS Short circuit protection: None (Please Install fuses and protection circuits at Input port.) Input Reverse Polarity Protection: None (Please Series diode at the input port.)Some Applications: 1. DIY an output adjustable vehicle power supply, connect the 12V input, and output could be 14-35V(adjustable freely), However, the output voltage can not be less than the input voltage. 2. Car laptop power supply: connected to 12V power supply, output voltage regulation as your notebook need. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 10. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Nei, en "Step Up" vil ikke fungere fordi den vil alltid gi en høyere utspenning enn innspenning. En perfekt ladespenning for batteriet bør være i området 13,8 - 14.4 Volt. Et fulladet batteri (som ikke står under lading) vil normalt ha en utspenning på ca. 12.8V (gjeren 13,3V like etter at det har blitt ladet). (Perfekt ladespenning kan variere litt mellom forskjellige batterprodusenter og batterityper). Synes det høres veldig sært ut med en PC som krever eksakt 12V, men OK. Det du da vil trenge er en "Step Down" krets som du henger mellom batteri (last-utgangen på kontrolleren) og PC'en. Eksakt hva er typenummeret på denne Laptopen? Jeg har lyst å sjekke det du oppgir om krav til spenning. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Det er ikke noe laptop.. en minipc som er spesialimportert fra kina: Detailed parameters: OS: Windows XP / Windows 7/ Windows 8 CPU: Intel Ivy Bridge Celeron dual coreN3510 2.0GHZ L3 Cache: 2MB CPU integrated Memory: one SO-DDR3 SDRAM Maximum support 8GB Video card: Intel HD Graphics (support 3D game like WOW, DOTA, CS... support Blue-ray HD 1080P hard soft decode) Network card: RTL 8111DL 10/100/1000 Base T-LAN and 300M Wifi Sound card: ALC662 Chip support 6 channel sound STAT: one Serial II ATA MINI PCIE: 2 PCIE interface MSATA3.0 support MSTATSSD(support a MSTAT SSD and MINI PCIE Wifi card USB: 4*USB2.0+1*USB3.0 Power supply: 12V 3A Weight: 350g Operating Temperature: 0°C~70°C (32°F~140°F) Storage Temperature: -20°C~80°C (-68°F~176°F) Bruker den på lager.. Men mangler altså en rimelig form for UPS Ser på stepdown convertere, de krever minimum 1V i forskjell.. Finnes noen som har mindre forskjell, da et batteri vil ha 12,7-12v, og da får man ikke ut 12v.. Eller må jeg bruke en stepup, og deretter stepdown? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Synes det høres veldig sært ut med en PC som krever eksakt 12V, men OK. Nei, google PicoPSU og se at alle krever eksakt 12V. Jeg har en sånn i min egen PC. Det er fordi den skal gi 12V ut til innsiden av PCen. Dumt spørsmål: Hvorfor ikke like gjerne kjøpe laptoper? Send regninga til strømselskapet... Edit: Hvorfor ikke kjøpe en vanlig UPS? https://www.komplett.no/product/800593/datautstyr/upsoverspenningsvern/ups/bluewalker-pw-ups-vfd-800-iec# https://www.komplett.no/product/586801/datautstyr/upsoverspenningsvern/tilbehr/deltaco-pwr-adapter-230v-c14-to-schuko Så kobler du i en vanlig forgrener som du plugger alle laderne i. Endret 10. desember 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Synes det høres veldig sært ut med en PC som krever eksakt 12V, men OK. Nei, google PicoPSU og se at alle krever eksakt 12V. Jeg har en sånn i min egen PC. Det er fordi den skal gi 12V ut til innsiden av PCen. Dumt spørsmål: Hvorfor ikke like gjerne kjøpe laptoper? Send regninga til strømselskapet... Edit: Hvorfor ikke kjøpe en vanlig UPS? https://www.komplett.no/product/800593/datautstyr/upsoverspenningsvern/ups/bluewalker-pw-ups-vfd-800-iec# https://www.komplett.no/product/586801/datautstyr/upsoverspenningsvern/tilbehr/deltaco-pwr-adapter-230v-c14-to-schuko Så kobler du i en vanlig forgrener som du plugger alle laderne i. Det er et støvete miljø der den står, derfor er den vifteløs og tett, og skrudd opp under hylleplaten. Prøvd med bærbar før, men funket ikke bra med mye støv i tastatur, og viften trekker inn mye støv.. Har batteri og lader, så trenger bare converter, som jeg har funnet nå til ca 100 kr for både up step og downstep til sammen.. Begge tåler 5 amp ut.. Trinnvis tilnærming til sinus?? er det godt nok til alle typer strømforsyning? (ups) Vurderer ups til den største av dem.. den bruker 6 amp max på 12v.. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Det er et støvete miljø der den står Ok, det ante meg. Hvis UPSen ikke fungerer så får du sende den tilbake igjen og be om pengene tilbake. Man må jo kunne anta at det kommer brukbar strøm ut. Vurderer ups til den største av dem.. den bruker 6 amp max på 12v.. Men dette er det som står på strømforsyninga, eller hva? Hvis du legger ut modellen til CPU så kan jeg sjekke om PCen faktisk trekker så mye. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Type: Mini PC is_customized: Yes Graphics Card Type: Integrated Card Hard Drive Capacity: 1TB Processor Main Frequency: 1.8G Turbo 3.0GHZ Use: Multimedia Processor Brand: Intel Processor Model: Core i7-4500U Model Number: i7-4500U Operating System: Win 7 USB port: 4* USB 3.0 +2* USB 2.0 Graphic card: Intel HD4400 RAM&HDD: 16G RAM 256G SSD+1TB HDD Wifi: 300MB wifi with 2 antennas Size: 185mmx 220mmx40 mm Warranty: 3 years Men ser denne har en stor fordel: Output: DC 12V~3A/5A,(Support DC IN 12V-19V wide voltage supply) Så da kan jeg bruke batteri og lader direkte.. Endret 10. desember 2015 av PROuser Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Prosessoren tar 15W + 20 for hovedkort og disker, totalt absolutt maks 35. V = W/A 12 = 35/A 12/1 = 35/A1/12 = A/351/12 * 35 = A 2,9 = A Hvis jeg ikke har regnet helt feil så trekker denne PCen også maks 3 ampere. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 10. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Dette ble litt sært, men hva med å heller ha en 24V batteribank og så en DC-DC omformer som gir ut eksakt 12V og som tåler en variabel inngangsspenning på 15-35V? Du kan fortsatt bruke en solcelle-lader på inngangen slik at du har noe som ivaretar batteribanken din. F.eks. Denne: http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter-24V-Step-down-to-12V-40A-480W-Regulator-waterproof-24V-CHENNIC-/110993221885?hash=item19d7b628fd:g:xS0AAOSwGzlTx4nz Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 (endret) Hva med denne modulen? Description Module parameters: Module Properties: non-isolated synchronous rectification automatic boost/buck converter module Input voltage: DC 5V-30V Input current: 8A (MAX), Peak 10A (6A work for long time working) Static current: 4mA (different operating voltage the static current maybe have a little error) Output voltage: 1.25V-30V(continuously adjustable) Output Current: 10A (MAX) (natural cooling 5A for long time working) Output constant current range: 0.2A-10A Output power: Long time working 50W, the max can up to 100W, please make allowance to use. Working temperature: -40 to + 85 degrees Operating frequency: 150KHz Conversion efficiency: typically 91% (12V to 12V 5A), the MAX 93% Overcurrent protection: Yes Short circuit protection: Yes (current-limiting protection) Overtemperature protection: (automatically reduce the output voltage after overtemperature) Input reverse polarity protection: None, (if necessary, install diode at input port) Output prevent backflow : Yes, no need to add prevent backflow diode for charging . Connect method: terminals, (IN is the input, OUT is the output) Size: 60mm * 53mm * 22mm (L*W*H) Applications: A regulated power supply. Solar panels regulator. Charge for the battery. Drive high-power LED. Power supply for your electronic device. Eller denne: 5A Auto Step Up/Down Regulator Module with Constant Current Function E1XcSpecification: Size: (L x W x H) 70 x 39 x 32 mmWide Input Voltage Range: DC 6 ~ 35VOutput Voltage: DC 1 ~ 35VConversion Efficiency: 90%Maximum Output Current: 5AMaximum Input Current: 7AConstant Current Adjusting Range: 0.05A~5ANote:1. Do not reverse the positive and negative terminal, or it will damage this item.2. The input current and output current may not reach the maximum value as the item works in long time.3. This auto step-up/down module which supports the input voltage higher or lower than the output voltage4.90% conversion efficiency was measured as 12V input voltage and 19V/2.5A output voltage.5. The conversion efficiency is related to input and output voltage, current. 50 kr for den siste.. Endret 11. desember 2015 av PROuser Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 13. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2015 Må si jeg ikke helt ser grunnen til at en normal 230VAC UPS kan brukes til dette formålet. Så klart om det er lang avstand mellom disse 3 maskinene, så blir det jo litt upraktisk eller kostbart om man da må bruke 3 UPS'er. Blir mye styr å drive med batteriladere, batterier og spenningsomformere også, og ikke alle typer batteri er glade for en konstant lading. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 13. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2015 (endret) Det fins plenty av fine DC-DC strømforsyninger som takler dette lett. Dyr og fin en fra mini-box: http://www.mini-box.com/DCDC-NUCEventuelt denne, om du vil ha atx-plug: http://www.mini-box.com/PicoPSU-120-WI-25-12-25V-DC-DC-ATX-power-supply - de har også en kategori for eget snacks til hjemmesnekring av UPS. På ebay er "automotive dc-dc computer psu" eller "dc-dc car computer psu" et fint utgangspunkt for å finne alternativer som er litt billigere. F.eks denne: http://www.ebay.com/itm/DC-12V-160W-24Pin-Pico-ATX-PSU-Auto-Computer-PC-MINI-ITX-Power-Supply-Module-/251872146517?hash=item3aa4bff455:g:g08AAOSweW5U~Row Jeg ville gått rett på en vanlig ups, om det ikke er noe spesielt som gjør det uegnet. Hadde det vært et mål å få til mye på et begrenset budsjett, f.eks mange timer med standbytid, så ville jeg vurdert å hive ihop noe DIY-greier om det greier vesentlig mer enn en vanlig ups - men om målet er å takle sånn typisk "blinking" og noen få minutter strømløshet, så er det like greit å la vær å lage noe rot selv. Endret 13. desember 2015 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå